Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: F1-kauden avauksessa nähtiin jotain, minkä ei pitänyt olla mahdollista – Ferrarin salamyhkäisessä romahduksessa oli hopeareunus

xpbimages.com
Julkaistu 20.03.2022 21:53
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Ferrari aloitti Formula ykkösten uuden aikakauden kaksoisvoitolla, joka oli pitkään kyntäneelle tallille ensimmäinen laatuaan liki kahteen ja puoleen vuoteen. Vaan eihän tässä näin pitänyt käydä, ihmettelee MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

LUE MYÖS: Red Bullin katastrofikisan ongelma selvisi – molemmissa autoissa sama vika, tallille tulee valtava kiire

LUE MYÖS: Charles Leclerciltä paljastus: leikitteli Max Verstappenin kanssa, kun kärkitaistelu kävi kuumimmillaan – "Kaksi kertaa se onnistui"

Sen, että Ferrari ottaa kaksoisvoiton F1-osakilpailussa, ei periaatteessa pitäisi olla millään tavalla ihmeellistä, mutta tässä tapauksessa sijat yksi ja kaksi olivat kaikkea muuta kuin odotettuja.

Ferrari tunnetaan paitsi F1-historian suurimpana ja kauneimpana myös F1-historian suurimpana alisuorittajana.

Maranellossa on poltettu vuosien ja vuosikymmenten aikana niin suuri määrä rahaa, että vaikka tallin 72 kautta F1-sarjassa ovat tuottaneet kasapäin kultaa ja kunniaa, enemmänkin olisi ollut – tai ainakin olisi pitänyt olla – otettavissa.

Kustannustehokkuudesta ei ole ollut tietoakaan.

Kun F1:ssä otettiin viime vuonna ensimmäisen kerran lajin historiassa käyttöön kulukatto, kukaan tuskin ajatteli sen olevan millään tavalla eduksi Ferrarille. Tallin, joka oli edellisinä vuosina tuhlannut jopa yli 400 miljoonaa dollaria kaudessa, piti yhtäkkiä tulla joitain poikkeuksia lukuun ottamatta toimeen 145 miljoonalla dollarilla. Tälle kaudelle summa laski 140 miljoonaan dollariin.

Eikä Ferrari ole varsinaisesti myöskään loistanut sääntömuutosten yhteydessä.

Juttu jatkuu videon jälkeen.

7:26F1-kausi alkoi dramaattisella tavalla Bahrainissa – tässä kilpailun jälkipuinnit

Bahrainin F1-avauskisa pähkinänkuoressa! MTV Urheilun Mikko Hyytiä vetää sunnuntain tapahtumat yhteen.

Mikä nyt on sitten toisin? Millä ihmeellä vuosikaudet resurssejaan hukkaan heittänyt talli pystyy kokoamaan rivinsä tähän tyyliin lajihistorian suurimpien muutosten keskellä?

Kahden vuoden takaisessa romahduksessa taisi sittenkin olla hopeareunus.

Kun Ferrarin pelottavan väkevästä voimayksiköstä katosi tuolloin tehot FIAn kanssa tehdyn salamyhkäisen sopimuksen vuoksi, talli oli tuomittu epäonnistumaan kaudella 2020. Pian tämän jälkeen korona iski täydellä voimallaan ja myös F1-maailma oli polvillaan.

Vuoteen 2021 suunniteltu sääntöuudistus siirtyi vuodella eteenpäin, ja Ferrarilla oli yhtäkkiä kaksi täyttä kautta aikaa valmistautua siihen. Uusien autojen aerodynaaminen kehitystyö oli toki kielletty vuoden 2020 loppuun saakka, mutta Ferrari pystyi silti kehittämäään voimayksikköään ja organisoimaan toimintaansa uudelleen täysin vapaasti ilman sen suurempia tulospaineita.

Samaan aikaan sarjan muut jättiläiset, Red Bull ja Mercedes, kamppailivat keskenään aina viime kauden viimeiselle kierrokselle saakka maailmanmestaruuksista.

Nyt Mercedekseltä puuttuu aika-ajovauhtia, Red Bullilta luotettavuutta.

Ferrarilta löytyy molempia.

Kuka olisi uskonut?

Lisää aiheesta:

F1-tallia näpäytettiin kauden viimeisessä kisassa, pääsi silti vähällä sääntörikkeestään: "Tuntuu aika onnettomalta"Näkökulma: Valtteri Bottaksella edessä vakava paikka – nämä viisi asiaa kausi 2020 opettiNäkökulma: Sisäinen turvallisuus ainoa uhka Mercedekselle – Ferrarin poppakonstit jo vähissäBahrainin GP:n topit ja flopit: Sebastian Vettelin laskuri on käynnistynyt – Ferrarin ratissa nähtiin F1:n tulevaisuusNäkökulma: Kimi Räikkösen vitsillä heittämä lausunto kiteyttää F1-tähden filosofian – Ferrari-taival päättymässä Hollywood-tyyliinF1-kauden topit ja flopit: Totuus Räikkösestä kirpaisee
F1FerrariBahrainin GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke16:42
    Mercedes

    Mercedes julkisti ensi kauden F1-kuskinsa

  • ke16:09
    Michael Schumacher

    Syyte: Raiskaus Michael Schumacherin kodissa

  • ma12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa