Kommentti: Donald Höpönassu ja melkein epäreilut Bemarit

Melkein Yhdysvaltain presidentti Donald Trump voi omasta mielestään räiskiä mitä vaan, jos on melkein varma asiastaan.

”Tosiasia on, että olette olleet Yhdysvaltoja kohtaan erittäin epäreiluja”, Yhdysvaltain tuleva 45. presidentti moitti Saksan suurilevikkisimmässä lehdessä muutama päivä sitten. Moitteiden kohteena oli Saksan autoteollisuus.

Donald Trump on loukkaantunut Detroitissa Michiganissa autoja valmistavien maanmiestensä puolesta. Yhdysvaltoihin virtaa liikaa saksalaisia autoja. Veli Donaldin kotikadulla, New Yorkin viidennellä avenuella on kuulemma Mercedeksiä joka talon edessä. Saksasta taas saa etsimällä etsiä Chevrolet-merkkisiä ajopelejä.

Ei ole reilua ei, sanoo herra Höpönassu ja varoittaa, että yksisuuntaisen tien suuntaa vaihdetaan. Saksalaiskonserni BMW voi varautua maksamaan jopa 35 prosentin tuontitulleja, jos haluaa vuodesta 2019 lähtien myydä Meksikossa valmistettuja Bemareita amerikkalaisille.

Saksan autojättien johtokuntakerroksissa virnuillaan vaivautuneesti. Millaista liiketoiminta on jatkossa, jos reilu peli pitää ymmärtää ennen muuta trumpilaisittain? Saksalaisvalmistajat nimittäin kokevat toimineensa USA:n markkinoilla tähän asti vähintäänkin kohtuullisen reilusti.

BMW työllistää Yhdysvalloissa noin 70 000 ihmistä

Faktat puhuvat puolestaan. Siis ne faktat, jotka Trump melkein ehti tarkistaa ennen Bild-Zeitungin haastattelua.

Aloitetaan epäreiluista Bemareista. Iso osa Yhdysvaltain myydyimmistä BMW-malleista valmistetaan Yhdysvalloissa. Baijerilaiskonsernin tehdas Etelä-Carolinan Spartanburgissa suolsi viime vuonna linjoiltaan yli 400 000 X-sarjan kaupunkimaasturia. Juuri niitä amerikkalaiset rakastavat ja ostavat. Eikä niitä juuri valmisteta muualla kuin USA:ssa.

Veli Donaldia kiukuttaa se, että Chevrolet ei myy Saksassa. Ei sielläkään. Onneksi on BMW.

Saksalaisvalmistaja oli vuonna 2015 Yhdysvaltain suurin autojen viejä. 70 prosenttia vuonna 1994 valmistuneen Spartanburgin tehtaan tuotannosta menee vientiin. Esimerkiksi Saksaan. Reunahuomautuksena todettakoon, että BMW:n tuotantoketju työllistää Yhdysvalloissa noin 70 000 ihmistä.

Mercedeksistään tunnettu Daimler ei ole saksalaista kilpailijaansa kehnompi. Daimlerin tehtaalla Alabaman Tuscaloosassa 22 000 työntekijää valmistaa yli 300 000 Mersua vuosittain. Tuotantolaitokseen on investoitu 5,8 miljardia.

Eikä pidä unohtaa, että Donin moittimia Mercedeksiä löytyy New Yorkin viidennen avenuen ja Californian Beverly Hillsin laajasta välimaastosta häviävän vähän. Amerikkalainen ajaa amerikkalaisella. Saksalaisten yhteenlaskettu markkinaosuus on noin kahdeksan prosenttia.

Faktat voisi tsekata vaikka Wikipediasta

Joku, esimerkiksi  se loistava vävypoika, olisi voinut vähentää appiukkonsa tuskaa tarkistamalla muutaman muunkin loiventavan faktan vaikkapa Wikipediasta. Sitä on helppo käyttää ja se kertoo, että yhdysvaltalaiset valmistajat ovat ihan kohtuullisen väkeviä tekijöitä Saksassa.

Ford-niminen konserni tuli jo 1920-luvulla Saksaan. Välttääkseen tuontitulleja muuten. Ensin Berliiniin ja sitten Kölniin. Reinin rannalla valmistetaan edelleen sellaisia Fordeja, jotka tekevät kauppansa myös muualla kuin emokonsernin kotimaassa.

Melkein mikä tahansa sylttytehdas paljastaa myös sellaisen yksityiskohdan, että vuonna 1929 Chevroletin emoyhtiö General Motors osti Opel-nimisen ei niin vähäpätöisen saksalaisvalmistajan. Kaikista viime vuosien vaikeuksista huolimatta yhdysvaltalaisten omistama Opel on edelleen merkittävä tekijä Saksan markkinoilla.

No se faktoista. Niitähän tulee ja menee, kuten ylimmät ystävät Donald Putin ja Vladimir Trump tapaavat sanoa.

On hyvin mahdollista, että saksalaisten autonvalmistajien on – faktoista huolimatta – otettava Yhdysvalloissa lusikka kauniiseen käteen. Trump on jo komentanut Fordin kotiin Meksikosta. Yhdysvaltalaisjätti tuskin hyväksyy sitä, että BMW saa 2019 lähtien tuoda San Luis Potosissa valmistettuja 3-sarjan autoja USA:han ilman tuontitulleja.

BMW voi yrittää vetää ässän hihasta ja viedä Trumpille Yhdysvaltoihin Saksassa valmistettuja vastaavia 3-sarjan Bemareita. Silloin tuontitulli on vain 2,5 prosenttia.

Valkoisen Talon uusi isäntä pitää kuitenkin pelaamisesta ja haluaa tehdä USA:n kannalta hyviä ”diilejä”. Washington voi läväyttää korkeat tullit kaikille tuontiautoille. Silloin syttyy kauppasota.

Toivottavasti Donald Höpönassun vävy, tai joku muu veitikka, ehtii ennen sitä googlaamaan, mitä kauppasota tarkoittaa. Se kun ei välttämättä tee Ameriikasta Mielettömän Mahtavaa.  

Lue myös:

    Uusimmat