Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kolumni: Päästökriisi vavisuttaa automaailmaa – ”Kaikki kusettavat”

Julkaistu 22.09.2015 14:30
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Autojen päästöistä on tullut niin iso ja merkittävä asia, että siihen alkaa liittyä vähitellen samoja ilmiöitä kuin urheilijoiden dopingiin.

Kaikki kusettavat. Hölmöt jäävät kiinni. Automaailma tutisee tällä hetkellä viimeisimmässä päästökriisissä. VW-konsernin väitetään huijanneen kaksilitraisten dieselmoottoristen autojensa päästömittauksissa USA:ssa. Tapaus koskee noin puolta miljoonaa autoa.

Jos VW on todellakin järjestelmällisesti huijannut päästöissä, se on toiminut kuten kaikki muutkin isot autonvalmistajat. Virallista päästömittauksista on tehty tiedettä ja taidetta – ja etenkin Euroopassa. Se näkyy siinä, miten isoja erot ovat nykyisellään virallisten arvojen ja todellisen kulutuksen välillä.

VW:n dieseleitä on tutkittu USA:ssa vuoden 2014 alkupuolelta asti. Autoilla on ajettu oikeasti, ja niissä niin Jettan kuin Passatinkin päästöt ovat nousseet radikaalisti testipenkissä mitattuihin päästöihin verrattuna. Typen oksidien raja-arvot ovat ylittyneet pahimmillaan jopa 30-kertaisesti. Testaajilla vastaavassa ajossa olleessa BMW X5:ssä ei havaittu samanlaista ongelmaa.

Aihetta enemmän tutkittuaan testaajat päättelivät selityksen löytyvän VW:n moottorin äly-yksikköön asennetusta ohjelmistosta. Tämä kuulostaa osatotuudelta.

Dieseleiden päästöjä on leikattu viime vuosina erilaisilla pakokaasuja puhdistavilla järjestelmillä. Urean ruiskuttaminen kuumien pakokaasujen sekaan on näistä yleisin. Sitä käyttää valtaosa autonvalmistajista. VW on tosin väittänyt pystyvänsä laskemaan NOx-päästöjään ilman ureaa. Moni on ihmetellyt miten.

Viimeisimmän huhun mukaan päästöjen leikkauksen taustalla saattaa olla sittenkin mekaaninen laite. Jos VW on todellakin asentanut kaksilitraisiin dieseleihinsä laitteen, joka haistaa päästömittaukset (eli sen, että auto seisoo dynamometrillä), ja ruiskuttaa vain ja ainoastaan silloin ureaa pakokaasuihin typen oksidien vähentämiseksi, silloin VW on toiminut todella tyhmästi. Se on selvää, että tuollaisesta asiasta narahtaa jossain vaiheessa.

Ja nyt kun syytökset on tuotu julki, huijauksesta lienee selvät todisteet. Aika näyttää, miten isosta ja järjestelmällisestä huijauksesta on kyse ja millaiset sakot VW joutuu mahdollisesti maksamaan.

Kohun seuraukset ovat VW:lle joka tapauksessa kovat. Yhtiön pörssikurssi laski Frankfurtissa hetkessä lähes viidenneksen, joka tarkoittaa rahassa noin 15 miljardia euroa. Auts. Imagohaitta saattaa tosin olla vielä isompi.

Ja jos VW:n todetaan toimineen rikollisesti, sitä uhkaa USA:ssa enimmillään 18 miljardin dollarin sakot. Ja lakimiesten luvatussa maassa aihe poikinee vielä aika monta korvausvaatimusta lisää.

Lisää aiheesta:

Volkkarin dieselskandaalista 5 vuotta: Muistatko tämän suomalaisomistajille jaetun pahoittelupaketin? – "Näyttävät vielä keskisormea päälle"Kommentti: Kuolinkellot soivat skandaalinkäryiselle dieselautolleOmistajat väittävät päästökorjattujen Volkkareiden muuttuvan ajokelvottomiksi – lue katkerat kommentitKäry kävi vuosi sitten – tässä kaikki käänteet Volkswagenin päästöskandaalistaKommentti: Oikeasti, Volkswagen, tälläkö ajattelitte lepyttää huijausautoja omistavat suomalaiset?Volkswagen-skandaali vaihe vaiheelta – muistatko, mitä kaikkea tapahtui?
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki