Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kokeilitko autoilun kustannuslaskuria? Trafi vastaa kritiikkiin ja selittää laskurin toimintaa

Kuvituskuva.
Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 20.01.2017 16:20

MTV LIFESTYLE

Suomalaiset autoilijat ovat pyörällä päästään Trafin eilen julkaisemasta laskentatyökalusta. Myös Autoliitto on arvostellut laskurin toimintaa. Trafi julkaisi tiedotteen, jolla se pyrkii vastaamaan laskurin herättämiin kysymyksiin.

Trafi kertoo saaneensa palautetta siitä, että eilen torstaina julkaistussa autoilun kustannuksia mallintavassa Live-laskurissa on huomioitu "laskennallinen autovero".

Talouselämän toimittaja Ismo Virta kirjoittaa kolumnissaan laskurin suorastaan valehtelevan.

– Laskuri väittää, että sen avulla voit laskea ”mitä uudenmallinen liikenteen hinnoittelu saattaisi tarkoittaa juuri sinun kohdalla”. Todellisuudessa laskurin esittämä malli ei toteudu kenenkään nykyisin auton omistavan kohdalla, Virta kirjoittaa.

Autoveron poistamisen hyödyt näkyvät vasta myöhemmin

Myös autoilijan saama todellinen hyöty tai lähinnä sen puute on herättänyt ihmetystä.

Uuden Suomen haastattelema Trafin tietojohtaja kertoo, että autoilija saa todellista hyötyä vasta sitten, kun ryhtyy tulevaisuudessa hankkimaan uutta autoa.

Juha Kenraali

– Tässä on ajateltu, että järkevintä on varmaan luopua siitä autoverosta. Se ei näy sillä tavalla helposti hyötynä kuluttajalle saman tien, mutta tulevaisuudessa hyöty sekä yksittäiselle auton ostajalle tai käyttäjälle ja meidän näkemyksen mukaan myös yhteiskunnalle olisi suurin kun tehdään se näin, Kenraali kertoi Uudelle Suomelle.

"Autoveroa ei voi jättää huomioimatta"

Trafi selventää tiedotteessaan, että laskurissa mainitulla laskennallisella autoverolla tarkoitetaan vuotuista veron määrää, jos kerralla maksettava autovero jaettaisiin auton koko elinkaaren ajaksi. Elinkaaren pituutena Trafi on käyttänyt laskurissaan kahtakymmentä vuotta.

– Autovero maksetaan rekisteröinnin yhteydessä, ja on siten osa auton kokonaishintaa. Niiden autojen hinnassa, joista autovero on maksettu, aikoinaan maksetun veron osuus näkyy siis silloinkin, jos autovero poistettaisiin. Näin ollen autoveroa ei voi jättää huomiomatta autoilun käyttökustannusten laskelmassa, vaikka se poistuisikin jatkossa. Tästä syystä laskurissa on oltava tämä ns. laskennallisen autoveron osuus, Trafi kertoo tiedotteessa.

Joillain kallistuu, toisilla halpenee

Trafi muistuttaa, että Live-laskurin tulokset ovat suuntaa-antavia. Autoilun lopullisiin kuluihin vaikuttavat jatkossa tehtävät poliittiset päätökset.

Liikenneverkkohankkeen yksi lähtökohta on Trafin mukaan se, että liikenneverkon käytön keskimääräinen taloudellinen kokonaisrasitus kuluttajalle ei muutu. Koska kyseessä on keskimääräinen kustannustaso, tarkoittaa tämä käytännössä, että joillain tienkäyttäjillä ajoneuvokohtaiset vuosikustannukset saattavat nousta ja toisilla laskea.

– Siihen, millaisiksi kustannukset muodostuvat, vaikuttavat muun muassa ajetut kilometrit, asiakkaan valitsema maksumalli ja esimerkiksi ajoneuvon päästöt, tiedotteessa todetaan.

Lähde: Trafi

***

6:20Minkälaisia vaikutuksia autoveron poistamisella olisi autokauppaan?

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiYli 50 000 suomalaista autoilijaa nauttii etuudesta, joka on nyt kuin lottovoitto – voivat käydä tankilla entiseen tahtiin, eikä tunnu missäänHuoltoasemilla voi törmätä uuteen hinnoittelutapaan jo joulukuun alussa – "Esitetään, jos katsotaan tarpeelliseksi"TM: Näin autoveroale on näkynyt kuluttajan lompakossa – olisitko arvannut?Autokauppias harmittelee autoverokeskustelua: "Muutama kauppa lykkääntyi heti"
Autoilun kustannuksetAuton verotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autoilun kustannukset
  • 5.10.15:55
    Talous

    Bensapumpuille ehkä hintahelpotusta – öljyvirtaa lisätään hieman

  • 5.10.06:38
    Sähköautot

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"

  • 22.9.00:01
    Vakuutukset

    Suomalaisten kiinnostus vapaaehtoisiin vakuutuksiin hiipunut

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"