Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Volkswagenin vuoden tärkein uutuus

Julkaistu 28.09.2016 21:35
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Katumaasturien suosio jatkuu ja kilpailu kovenee. Toisen sukupolven Tiguanilla on kovat suorituspaineet.

Tykkäsimme

  • Tiloista
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Ohjauksen keskialueesta
  • Ajoittaisesta alustan kolahtelusta

Hinta alkaen 31 354 €
Koeajoauto 57 557 €

Volkswagen esitteli ensimmäisen kompaktin luokan katumaasturinsa vuonna 2007. Tiguan on noussut kestosuosikin asemaan varsin tasaisilla myyntimäärillä, joskin viime vuonna lukema tipahti alle 400 kappaleeseen uuden mallin odotuksen alla. Suomessa huippuvuotena Tiguania on mennyt kaupaksi yli 800 kappaletta, ja malli on menestynyt hyvin myös maailmanlaajuisesti.

Vajaassa kymmenessä vuodessa sekä katumaasturien että crossovereiden suosio on suorastaan räjähtänyt, mikä nostaa odotukset uutta Tiguania kohtaan hyvin korkealle. Toisen sukupolven Tiguan on huomattavasti edeltäjäänsä kulmikkaampi ilmestys. Ensivilkaisulla se näyttää jämäkältä ja leveältä, jota korostavat terävät ja pitkät pokkaukset. Maastohenkisyyttä luodaan autoa kiertävällä mustalla helmalla, mutta kovin rankkoihin paikkoihin näitä harva omistaja vienee.

Uusi Tiguan perustuu Volkswagen-konsernissa laajasti käytössä olevaan modulaariseen MQB-pohjalevyyn. Tämä mahdollistaa tuttujen peruskomponenttien käytön, millä valmistaja saavuttaa säästöä, mutta samalla modulaarisuus mahdollistaa auton muokkaamisen riittävän omanlaisekseen.

Perusratkaisusta johtuen auto on tarjolla nelivetoisten mallien lisäksi etuvetoisena. Tämä on ollut kasvava trendi etenkin crossover-luokassa, mutta Tiguanin mallivalikoima etuvetoisena on vielä varsin suppea, ja saatavilla vain pienimpien moottoreiden yhteydessä. Neliveto puolestaan on toteutettu taloudellisella sähköhydraulisesti ohjatulla monilevykytkimellä, jolloin takapyörät avustavat vetoa vasta tarpeen tullen. Tämä tekniikka on kehittynyt huimasti viime vuosina, eikä järjestelmän reagointia liukkaissa tilanteissa tarvitse enää odotella.

Sisätilojen osalta Tiguanin suoritus on varmaa Volkswagenia. Käyttöliittymät ovat tuttuja muista nykyisistä malleista ja mittaristoksi on tarjolla Passatista tuttu näytöllä toteutettu digitaalinen Active Info Display -mittaristo. Viimeistely on hyvällä tasolla, mutta keskikonsolin muutamat kovat muovit hieman rikkovat muuten tyylikästä kokonaisuutta.

Toisen sukupolven Tiguan on niin tasaisen varma suorittaja kuin uudelta Volkswagenilta voi odottaa. Se hoitaa tehtävänsä hienosti, eikä ärsytä millään osa-alueella.

Volkswagen Tiguan on Risto Virtasen testissä Premier Parkissa keskiviikkona 28.9. alkavalla Teknavin 12. tuotantokaudella MTV3-kanavalla klo 22.45

MIKÄ Toinen sukupolvi suositusta Volkswagen Tiguanista.

KENELLE Tiguan on etenkin nelivetoisena monikäyttöinen auto, joka sopii niin perheellisen arkeen kuin vaikkapa peräkärryn vetämiseen.

AJETTAVUUS Volkswagenit ovat perinteisesti olleet helposti lähestyttäviä tuttavuuksia, eikä Tiguan tee tähän poikkeusta. Perusasetukseltaan auto on varsin mukava, joskin terävissä saumoissa on havaittavissa pientä pintakovuutta. Ajoittain terävissä epätasaisuuksissa alustasta myös kuuluu hieman ylimääräisiä ääniä, mikä ei sovi yhteen hyvän laatuvaikutelman kanssa. Suurin miinus ajettavuuteen kuitenkin tulee varsin epämääräisestä ohjauksen keskialueesta. Tämä yhdistettynä kevyeksi tehostettuun ohjaukseen, saa kuljettaja olla tarkkana myös suoraa tietä ajaessaan.

SUORITUSKYKY Malliston toiseksi tehokkain bensakone liikuttaa kompaktia katumaasturia vaivattomasti. Etenkin jo alhaisilta kierroksilta käytössä oleva vääntö, tuo etenemiseen jopa dieselmäistä tyyliä. Kone vetää kuitenkin yläkierroksilla loppuun asti ponnekkaasti ja vaihteisto toimii sivistyneesti eri ajotilanteissa.

TILAT Tiguan tarjoaa käytännölliset ja riittävät tilat useimpiin tarpeisiin. Edessä kuljettaja saa hyvän ajoasennon riittävien säätövarojen ansiosta, ja myös takana on hyvä istuma-asento. Etenkin lasten kanssa lentokonetyyliset taittuvat pöydät parantavat käytettävyyttä. Tavaratila on selkeän muotoinen ja hyvän kokoinen. Lisäksi laajennus onnistuu helposti.

MALLISTO Tyypilliseen tapaan mallisto on varsin laaja. Tiguan on tarjolla etuvetoisena 1,4-litraisen besanturbon kahtena tehoversiona (125 ja 150 hv), sekä 2,0-litraisen dieselin kahtena versiona (115 ja 150 hv), joista pienempitehoiset ovat manuaalivaihteisia ja tehokkaammat aina automaattivaihteisia. Molemmat 150-hevosvoimaiset versiot on tarjolla myös nelivetoisena. Näiden lisäksi bensapuolella on tarjolla 180- ja 220-hevosvoimaiset versiot, ja dieseleistä löytyy 190- ja 240-hevosvoimaiset mallit. Varusteversioina ovat Trendline, Comfortline sekä Highline. Myös erillisten lisävarusteiden luettelo on pitkä ja kattava.

Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4Motion

Moottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 132 kW (180 hv) / 3 940-6 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 500-3 940 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 7,7 s
Huippunopeus 208 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 170 g/km
Mitat Pituus 4 486 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 634 mm, akseliväli 2 677 mm
Omamassa 1 645 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 615-1 655 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Edit: Otsikko korjattu 4.10.

Lisää aiheesta:

Koeajossa uusi Volvo XC60 – ruotsalainen zen-elämysKotimaan koeajossa uusi BMW X3 – sisäistä kauneuttaKoeajossa Subarun kestosuosikki – karskin kuskin valintaKoeajossa italialainen houkutus – tarjolla kauneutta ja ajonautintoaKoeajossa SUViksi muuttunut pikku-PösöKoeajo: Mitsubishi Outlander – sopivasti karumpi
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki