Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa Volkswagen Caravelle – tila-autojen aatelia

Julkaistu 25.11.2015 12:56
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Volkswagen Caravelle astuu kuvaan, kun perinteinen tila-auto jää pieneksi. Auto tarjoaa mukavat oltavat kahdeksalle hengelle.

Koeajoauton hinta 70 740 €

Tykkäsimme

  • Tiloista / muunneltavuudesta
  • Voimalinjastosta

Emme tykänneet

  • Rengasmelusta
  • Hinnasta

Volkswagen Transporterista esiteltiin tänä vuonna kuudes sukupolvi. Sen vanavedessä uudistettiin myös henkilökuljetukseen tarkoitetut Multivan ja Caravelle. Ulkonäöltään autot muistuttavat pitkälti toisiaan, mutta kurkistus autojen sisälle paljastaa erot. Multivan on tarkoitettu herrasväen VIP-kuljetuksiin. Caravellessa on puolestaan menty selvästi tilat ja kuljetustarpeet edellä.

Caravellesta on olemassa sekä lyhyt (4892 mm) että pitkä (5292 mm) versio. Koeajoomme valitsimme jälkimmäisen, joka mahdollistaa upeat tilat kahdeksalle henkilölle ja vielä ruhtinaallisen tavaratilan. Kaksi viimeistä istuinriviä voi tarpeen tullen irrottaa, jolloin Caravelle käy myös pakettiautosta.

Perusasennossa kaikki kolme istuinriviä ovat eteenpäin, mutta keskimmäisen rivin menosuuntaa voi myös vaihtaa. Kulkua autoon helpottaa molemmilta puolilta löytyvät liukuovet, joten lasten kanssa ei tarvitse pelätä kolhimasta viereistä autoa. Valtavien oviaukkojen ansiosta myös viimeiselle penkkiriville kipuaminen on helppoa.

Etutilat ovat käytännössä identtiset Volkswagen Transporterin kanssa. Tukevassa istuimessa taittaa mukavasti pidemmänkin matkan. Hallintalaitteet toimivat saksalaisella täsmällisyydellä.

Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit. Valittavissa on neljä kaksilitraista dieselmoottoria (84-204 hv) ja kaksi bensaturboa (2.0 / 150-204 hv). Valitsimme koeajoon malliston huipulta löytyvän 204-hevosvoimaisen dieselin, joka oli varustettu DSG-automaatilla ja nelivedolla. Dieselmoottori on sivistynyt käyntiääneltään. Sitkeä alavääntö tekee ajamisesta jouhevaa. Painavaan autoon vääntävä dieselmoottori sopiikin kuin nenä päähän.

Ajettavuudeltaan Caravelle on tuttua Volkswagen tasoa. Ohjaus on hyvin painotettu. Jousitus kantaa hyvin isommankin kuorman. Mukavuudessa Caravelle ei kuitenkaan yllä aivan ylellisemmän Multivanin tasolle. Rengasäänet kuuluvat selvemmin ohjaamoon ja jousitus on napakampi. Tätä selittää osittain se, että Multivanista löytyy säädettävä iskunvaimennus. Autojen välille on siis haluttu tehdä selvä hajurako – ja se näkyy myös hinnassa. Samalla dieselmoottorilla Multivan on yli 15000 euroa kalliimpi.

Caravellen hinnat alkavat pienimmällä dieselmoottorilla noin 50000 eurosta, mutta isompi moottori ja varustelu nostavat hintalapun helposti 70000 euron kantturoihin.

Volkswagen Caravelle 2.0 TDI 4motion DSG
Moottori 1968 cm3, 4-sylinterinen, turbodiesel
Vaihteisto 7-vaihteinen, automaatti
Teho 150 kW (204 hv) 4000 r/min
Vääntö 450 Nm 1400–2400 r/min
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 199 km/h
Keskikulutus 6,5 l / 100 km
CO2-päästöt 169 g/km
Mitat Pituus 5406 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1990mm, akseliväli 3400 mm
Omamassa 2105 kg

Lisää aiheesta:

Koeajossa litrainen Leon – vahva peruspakettiKoeajossa Skodan uusi Kodiaq – Jos koira ei riitä, hanki karhuKoeajossa salonkikelpoinen työkaluKoeajossa Volkswagen Caddy 4Motion – nelivedon voimallaKoeajossa uusi Renault Mégane – mielenkiintoinen vaihtoehto Suomen rakastetuimpaan autoluokkaanKoeajossa Volkswagen Touran – tila-auto, joka tarjoaa rahalle vastinetta
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki