Koeajossa uusi Gran Turismo Sport – virtuaalista karkkia kaiken ikäisille

Gran Turismo on yksi legendaarisimmista pelikonsoleille löytyvistä autopeleistä. Vuosien odotuksen jälkeen pelisarja laajeni ensimmäistä kertaa PS4:n aikana.

Ensimmäinen Gran Turismo -autopeli esiteltiin ensimmäiselle PlayStationille 20 vuotta sitten. Nykypäivänä sen aikainen grafiikka lähinnä herättäisi ensin hilpeyttä ja sen jälkeen päänsärkyä. Toisin on juuri kauppoihin saapuneen Gran Turismon uusimman version Sportin kohdalla, joka tarjoilee entistäkin parempaa grafiikkaa ja mallinnusta. Parhaaseen lopputulokseen pääsee PlayStation 4 Pron ja 4K-resoluutiota tukevan television kanssa, ja silloin lopputulosta ei voi kuin ihastella.

Pelin kehittäjä Polyphony Digital on käyttänyt paljon aikaa ja tehnyt tarkkaa työtä autojen mallintamisen suhteen. Autot ovat hienosti mallinnettuja pienimpiä yksityiskohtia myöten ja tätä herkkua tarjoillaan jokaisessa vaiheessa auton saamisesta tai ostamisesta lähtien. Tarjolla on myös aikaisempien pelien tapaan mahdollisuus käydä ottamassa autoista kuvia erilaisissa ympäristöissä. Autovalikoimaa tutkiessa huomaa kuitenkin melko nopeasti sen rajoittuneisuuden. Kilpailevat pelit tarjoavat moninkertaisen määrän erilaista ajokalustoa, kun Gran Turismossa autoja on tarjolla valmistajan mukaan noin 150 kappaletta. Huomio kiinnittyy myös autojen ikään, sillä uusimmat autot ovat vuodelta 2016 ja valtaosa vielä vanhempia. Nykyisessä nopeasti muuttuvassa maailmassa tämä tuntuu kovin vanhanaikaiselta.

Kaiken yleisen ilmeen kehittämisen lisäksi myös ajotuntumaa ja fysiikkamallinnusta on parannettu. Tämän toteaminen ilman suoraa vertailukohtaa on haastavaa, mutta kokonaisuudessaan ajotuntuma on varsin kelvollinen ainakin kokeilussa käytetyillä PlayStationille suunnitelluilla ratilla ja polkimilla. Suurimmat haasteet oikean auton ratista hyppäävälle on hahmottaa pidon raja ja etenkin jarrutuksiin tarvittava matka.

Ajoavustimia löytyy laaja kattaus. Kaikki avut päällä kuljettajan ei tarvitse tehdä juuri muuta kuin pitää kaasu pohjassa ja ohjata ohjausavun antamaan suuntaan. Tällaisella asetuksella pelin varsinainen pelaaminen ei ole kovin mielekästä, mutta tarjoaa mahdollisuuden onnistumiseen myös vasta peliin tutustuville ja perheen pienimmille. Onneksi järjestelmät saa myös osittain tai kokonaan poistettua käytöstä, jolloin onnistuu myös hauskanpito.

Gran Turismo Sportin yksi tärkeimpiä osa-alueita on huomattavasti kehittyneempi verkkopelaaminen. Tämän testaamiseen ei ollut vielä mahdollisuutta, mutta monipuolisissa sarjoissa on mahdollisuus ajaa todellisia ihmisiä vastaan tietokonevastustajan sijaan. Tämä tuo luonnollisesti peliin uuden piirteen. Myös autoluokkien todenmukaisuuteen on kiinnitetty huomiota ja pelissä onkin paljon oikeisiin GT-luokkiin sijoittuvia kilpa-autoja.

Tuki VR-laseille

Myös oman uuden elementtinsä peliin tuo vielä kokeiluasteella oleva VR-tuki. Virtuaalilasit päässä ajoelämys ottaa ison harppauksen lähemmäs todellisuutta. Kädet ovat ratissa siinä kohtaa, missä ne tuntuvat olevankin, päätä pitää kääntää nähdäkseen peleistä takana olevat kilpakumppanit, ja kokonaisuudessaan ohjaamon mallinnuksessa on noudatettu samaa tarkkuutta kuin autoissa yleisestikin. Tässä tapauksessa VR-tekniikka ei kuitenkaan tarjoa visuaalisesti samaa nautintoa kuin hyvältä näytöltä pelatessa, sillä PS:n VR-lasien resoluutio jää lähinnä auttavaksi.

Gran Turismon kaltaiset ajosimulaattorit ovat muuttuneet todella radikaalisti muutamassa vuosikymmenessä. Ne tarjoavat hämmästyttävän realistisen näkymän ja tuntuman ajamiseen, eikä hetken kokeilun jälkeen tarvitse juuri ihmetellä, minkä takia myös ammattikuljettajat hyödyntävät simulaattoreita harjoitteluun. Etenkin tarkasti mallinnetut radat tarjoavat edullisen mahdollisuuden tutustua uuteen rataan ja opetella se ennen ensimmäistäkään oikeassa elämässä ajettua kierrosta.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Lue myös:

    Uusimmat