Itävaltalainen moottoripyörävalmistaja KTM loikkasi reilu 20 vuotta sitten kisapuolelta mukaan kuluttajamarkkinoille. Neljän mallisukupolven aikana Duke-mallisto on lunastanut paikkansa moottoripyörämaailmassa.
Tykkäsimme
- Alustasta
- Moottorista
- Monikäyttöisyydestä
Emme tykänneet
- Ulkoisesti turhan lähellä edeltäjäänsä
Hinta alkaen 13 342 €
KTM:n Duke-mallisto sai alkunsa vuonna 1994, kun valmistaja esitteli hauskanpitoon suunnatun 620 Duken. Kyseessä oli moottoripyörämaailman tiennäyttäjä, sillä muilla valmistajilla ei ollut tuohon aikaan vielä vastaavia pyöriä. Ensimmäinen malli ei noussut myyntimenestykseksi, mutta sittemmin Duke-sarja on noussut hyvään menestykseen ja on ollut jo vuosia edullisten nakupyörien kärkikastia.
KTM:n uusi 690 Duke muistuttaa ulkoisesti vuonna 2012 esiteltyä edeltäjäänsä, mutta kyseessä on kuitenkin merkittävästi uudistunut pyörä. Moottorin venttiilikoneisto on uusittu kokonaan, minkä lisäksi mäntää on kasvatettu ja iskunpituutta on lyhennetty. Myös imusarja on uusi. Ulkonäöllisesti satula on aiempaa sirompi ja istuinmukavuutta on parannettu entisestään. Kuljettajan näkökentästä löytyy uusi täysin digitaalinen mittaristo. Koeajoyksilö oli Akrapovicin äänenvaimentajalla varustettu R-malli, joka on muiden pienten herkkujen lisäksi pari hevosvoimaa vakiomallia tehokkaampi.


