Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa markkinoiden tehokkain yksisylinterinen nakupyörä

Julkaistu 27.04.2016 18:30

Teknavi

teknavi

Itävaltalainen moottoripyörävalmistaja KTM loikkasi reilu 20 vuotta sitten kisapuolelta mukaan kuluttajamarkkinoille. Neljän mallisukupolven aikana Duke-mallisto on lunastanut paikkansa moottoripyörämaailmassa.

Tykkäsimme

  • Alustasta
  • Moottorista
  • Monikäyttöisyydestä

Emme tykänneet

  • Ulkoisesti turhan lähellä edeltäjäänsä

Hinta alkaen 13 342 €

KTM:n Duke-mallisto sai alkunsa vuonna 1994, kun valmistaja esitteli hauskanpitoon suunnatun 620 Duken. Kyseessä oli moottoripyörämaailman tiennäyttäjä, sillä muilla valmistajilla ei ollut tuohon aikaan vielä vastaavia pyöriä. Ensimmäinen malli ei noussut myyntimenestykseksi, mutta sittemmin Duke-sarja on noussut hyvään menestykseen ja on ollut jo vuosia edullisten nakupyörien kärkikastia.

KTM:n uusi 690 Duke muistuttaa ulkoisesti vuonna 2012 esiteltyä edeltäjäänsä, mutta kyseessä on kuitenkin merkittävästi uudistunut pyörä. Moottorin venttiilikoneisto on uusittu kokonaan, minkä lisäksi mäntää on kasvatettu ja iskunpituutta on lyhennetty. Myös imusarja on uusi. Ulkonäöllisesti satula on aiempaa sirompi ja istuinmukavuutta on parannettu entisestään. Kuljettajan näkökentästä löytyy uusi täysin digitaalinen mittaristo. Koeajoyksilö oli Akrapovicin äänenvaimentajalla varustettu R-malli, joka on muiden pienten herkkujen lisäksi pari hevosvoimaa vakiomallia tehokkaampi.

690 Duke R:ssä on vakiona kolme erilaista ajomoodia. Kadulle sopii parhaiten perusasetuksena toimiva Street. Märällä kelille tarkoitettu Rain-asetus puolestaan rajoittaa tehoa todella rajulla kädellä, ja sen jälkeen pyörä muistuttaa lähinnä 125-kuutioista Duke-veljeskatraan pienokaista. Sport-asetus terävöittää kaasunvastetta merkittävästi, mikä tekee rauhallisesti ajosta hieman nykivää. Moottorin voimavarat ovat siroon nakupyörään todella riittävät, ja parhaimmillaan yksipyttyinen saavuttaa lähes 200 km/h huippunopeuden.

Myös alustan puolesta pyörä vakuuttaa. R-mallista löytyy vakiona täysin säädettävät WP:n laadukkaat iskunvaimentimet, joiden asetuksiin ei koeajon aikana tullut tarvetta koskea. Hyvän alustan lisäksi kuljettajan turvana ovat ABS-jarrut ja sutimisenesto, jotka ovat KTM:n tapaan myös täysin poiskytkettävissä.

Maantielenkin lisäksi saimme mahdollisuuden kokeilla pyörän ominaisuuksia radalla. Suhteellisen matala painopiste tekee pyörästä erittäin nautittavan myös rata-ajossa. Alusta ja jarrut pysyvät hyvin mukana myös kovemmassa ajossa, mikä lisää luottoa pyörään.

Kokonaisuudessaan KTM 690 Duke on tasapainoinen kokonaisuus ja suosio on helppo ymmärtää. Reilun pari tuhatta euroa perusmallia kalliimman R-version pienet lisämausteet tekevät paketista vielä nautittavamman, eikä hinta tässäkään mallissa nouse järjettömyyksiin.

Teknavin moottoripyöräkauden avaus nähdään 11. tuotantokauden seitsemännessa jaksossa MTV3-kanavalla 27.4. kello 22.40.

KTM 690 Duke R
Moottori
690 cm3
Teho 55 kW (75 hv)
Vääntö 74 Nm
Vaihteisto 6-vaihteinen
Mitat Akseliväli 1 466 mm, istumakorkeus 865 mm
Kuivapaino 147,5 kg

Galleria

Toimittanut: Janne Uskali

Lisää aiheesta:

Koeajossa Kawasaki Z125 – tyylikäs ja kyvykäs uutuuspiikkiKoeajossa Mercedes-AMG A 35 4Matic – suloisen tasapainoinen baby-AMGKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa Mercedes-AMG GT R – vihreän paholaisen viehätysBaijeri pistää parastaan – koeajossa BMW:n M-perheen uusin jäsenVanhan merkin uusi tuleminen – koeajossa Husqvarnan uusi katupyörä
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 29.11.11:58
    Ikääntyminen

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan

  • 27.11.18:58
    Sähköautot

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 27.11.14:47
    Romutuspalkkio

    Romutuspalkkio uuden auton hankintaan? Laki astuu voimaan vuoden alusta

  • 26.11.16:45
    Sähköautot

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan