Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Volkswagen Golf GTD Variant – erinomainen matka-auto

Julkaistu 05.05.2015 11:43
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kilpailu kiristyy. Nopeaa dieselfarmaria halajavalla on menossa varsinainen juhlavuosi.

Lyhyen ajan sisään tarjolle on tullut nippu ripeitä perhefarmareita, jotka kulkevat myös taloudellisesti. Ford Focus ST TDCi (185 hv), Peugeot 308 SW GT HDi (180 hv) ja Seat Leon ST TDi (184 hv) – siinä Golfille vastusta. Seat on jopa samalla koneella kuin Golf ja hieman kevyempi sekä halvempi.

Golf pelaa tässä joukossa tutuilla vahvuuksillaan: sen laatuvaikutelma vakuuttaa ja jälleenmyyntiarvo on kohdallaan. Brändikin on kunnossa. GTD-lisukkeet tekevät autosta jopa sen verran persoonallisen, ettei sitä voi haukkua tylsäksi. Ainoa hieman moitittava seikka on auton hinta.

Ohjaamoon tuovat GT-henkeä ruutukuvioset penkit sekä sporttiratti ja -polkimet. Harmaus voi olla myös voimakeino.

Vaikka DSG-laatikoissa on omat kommervinkkinsä, yleensä olen taipunut niiden kannalle. Modernit turbokoneet ovat toiminnaltaan sen verran hienoja ja niissä on niin hyvin voimaa, että vaihteiston räplääminen ajon aikana tuntuu usein turhalta.

Ei nyt. GTD minun olisi pakko valita manuaalina. Autojen kohdalla valmistajat tykkäävät puhua ihmisen ja auton välisestä vuorovaikutuksesta, ja manuaali-GTD:n kanssa tuo yhteys on vahva. DSG etäännyttää auton upean voimalinjan turhan kauas kuskista.

Kone vetää todella upeasti jo hyvin alhaalta, meno on todella herkkää. Ajoin saman moottorin myös Alltrack-versiossa, ja fiilis on siinä täysin erilainen. Voima kyllä puhuu, mutta sen saa jotenkin pakottaa esiin. GTD:ssä voimaa vain houkutellaan esiin hieman ja meno on heti ripeää.
Olen löytänyt oman suosikkini Golf-mallistosta.

Tykkäsimme

  • manuaaliversiosta
  • vahvasta väännöstä
  • erinomainen matka-autona

Emme tykänneet

  • DSG hintava ja syö hauskuutta
  • tekniikka kovilla voiman kanssa

MIKÄ Farmariperäinen versio Golfin dieselöidystä GT:stä.

KENELLE Hinta ja päästöt istuvat mukavasti monella jopa yritysautoraamien sisään.

AJETTAVUUS Siitä on pitkä aika, kun olen ajanut autoa, jonka ottaisin ehdottomasti manuaalivaihteisena. Jopa GTI-Golfin ottaisin DSG-laatikolla, mutta GTD:ssä DSG syö ajohauskuutta selvästi. On hienoa tuntea käden ulottuvilla se herkkyys, miten GTD haluaa liikkua. Voima puhuu. Sama progressiivinen ohjaus kuin R-versiossa tekee GTD:n ohjaamisesta hauskaa. Auto taittuu helposti haluttuun suuntaan. Urheilualusta tekee menosta jämäkän mukavaa.

SUORITUSKYKY Dieseleitä ajetaan väännöllä, ja vääntöä GTD:stä löytyy tasan saman verran kuin R-versiosta. Kaikki voima tulee tarjolle jopa ripauksen alempaa kuin Ärrässä. Alakerta on napakka mutta maltillisempien renkaiden ansiosta mukavampi kuin Ärrässä. Tätä arvostaa pidemmällä matkalla huonokuntoisemmilla teillä. Myös rengasmelu pysyy paremmin kurissa.

TILAT venyvät hyvin isommankin perheen käyttöön. Tavaratila vetää 605–1 620 litraa.

MALLISTO Myös GTD on varusteltu jo varsin kattavasti. Vakiona ovat esim. urheilualusta, kaksialueautomaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä tuplaksenonit. Pidempää matkaa ajavat saattavat harkita Travel-pakettia, joka tuo mukanaan mm. paremman radion/navigaattorin sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Samalla saa tilattua vielä lämmitettävän tuulilasin alle 400 eurolla.

GTD:n saa sekä manuaalina että DSG-laatikolla. Jälkimmäinen tuo helpotusta arkeen, mutta tapaa hieman ajamisen hauskuutta.

VW Golf GTD 2.0 Variant BlueMotion Technology
Hinta alk. 37 613 €
Suomeen kesällä 2015

Moottori 1 968 cm3, turbodiesel
Teho 135 kW (184 hv) / 3 500
Vääntö 380 Nm / 1 750
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 231 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 578 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 631 mm
Omamassa 1 475 kg
Tavaratila 605–1 620 l

---

Lue lisää:
Koeajo: Volkswagen Golf Alltrack – Citymaasturit vaviskaa!
Koeajo: Volkswagen Golf R Variant – Rrrriehakas järkiauto

Lisää aiheesta:

Koeajossa kompaktien sporttien klassikko – Golf GTIKoeajo: perhe-Audilla alta viidessä sekunnissa satasen vauhtiinKoeajo: Mercedeksen tähtäimessä BMW X4Pyhäinhäväistys? Lexuksen näyttävä coupé sai keulalleen neloskoneenKoeajo: Volkswagen Golf GTI Clubsport – vihdoinkin niin villi kuin sen pitää ollaKoeajo: Ford Mustang GT – tuulahdus rapakon takaa
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 22.10.15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki