Kun hybridit ovat vähitellen lyömässä itseään vihdoin läpi, Toyota haluaa mielellään muistuttaa, että Prius tuli myyntiin Japanissa jo edellisellä vuosituhannella.
Suomeen maaliskuu 2016
Hinnat julkaistaan tammikuun alussa
Prius on tietyssä mielessä jopa Toyotan tärkein malli, sillä se on antanut japanilaiselle selvän suunnan. Maailman myydyin hybridiauto on yhä myös edelläkävijä, vaikka kilpailijat ovat hiipineetkin entistä lähemmäs.
Noin kolme litraa sadalla kilometrillä. Sen verran uusi Prius kuluttaa normien mukaan. Se on vajaan litran verran vähemmän kuin edeltäjässä. Puhutaan siis merkittävästä parannuksesta.
Vaikka Prius on rakennettu Toyotan kokonaan uudelle modulaariselle pohjalevylle, auton perustekniikka on sama kuin edeltäjässä; komponentteja on vain joko uusittu tai parannettu entisestään. Moottori on esimerkiksi sama tuttu1,8-litrainen ja 99-heppainen bensakone kuin ennen, mutta sen tehokkuutta on parannettu. Moottorin energiatehokkuudeksi ilmoitetaan nyt yli 40 prosenttia, joka on huipputulos bensamoottorien joukossa. Ja tuttuun tapaan menoa avittaa sähkömoottori, joka saa virtansa niin ikään tutulta metallihydridiakulta. Akku on myös melko pieni (vain 1,3 kWh), joten pelkällä sähköllä voidaan ajaa korkeintaan pari kilometriä. Voima välitetään eturenkaille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä.
Ja lopuksi vielä ilouutinen kaikille Muulien ystäville. Priuksen perään voi kytkeä nyt ensimmäistä kertaa peräkärryn.




