Renault uudisti Espacen perusteellisesti puolitoista vuotta sitten. Nyt tila-autosta trendikkääksi crossoveriksi sutkajoitunut ranskatar saapuu vihdoin myös Suomeen.
Suomeen maalis-huhtikuun vaihteessa 2016
Hinta avoinna
Kun Renault toi ensimmäisen Espacen myyntiin vuonna 1984, tila-auto oli oikeastaan vielä tuntematon käsite. Myös se, että autosta tuli ylipäätään Renault, oli oikeastaan vahinko. Alunperin Espacesta piti tulla nimittäin Talbot.
Autotehtaiden kuviot ovat aina olleet kimurantteja, ja näin etenkin Espacen kohdalla. Auton suunnittelu alkoi 70-luvulla Chryslerin toimesta, joka omisti tuolloin ranskalaisen Simcan – joka puolestaan oli yhdistetty Talbotiin. Amerikkalaiset ajattelivat tämän avaavan heille paremmin ovet Euroopan markkinoille. Näin ei kuitenkaan käynyt, Chryslerin toiminnot Euroopassa ajettiin alas vuonna 1977. Simca päätyi PSA:lle, joka ajoi kilpailevan ranskalaisbrändin pian unohduksiin.
Espacen kehitys kuitenkin jatkui Matran toimesta, mutta lopulta autosta tuli kuitenkin Renault. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen sukupolven autot jopa valmistettiin Matran tehtailla.
Espacen myynti Euroopassa ei alkanut ruusuisesti, mutta pian tilaa arvostavat ihmiset löysivät auton hyvät puolet. Vuoden 1988 faceliftissä iso osa auton alkuperäisistä komponenteista vaihdettiin Renaultin osiin, vaikka auton kori ja tekniikka säilyivätkin pääasiassa ennallaan.
Galleria
Toisen sukupolven myötä auto sai lopulta Renaultin muodot vuonna 1991. Kolmas sukupolvi esiteltiin 1997 ja sen tekniikassa oli paljon yhtäläisyyksiä Lagunaan. Samalla autosta esiteltiin myös pitkäakselivälinen versio. Renault valmistautui siis jo Scenic valmistukseen.

