Koeajo: Jaguarin ensimmäinen maasturi ei pelkää liata helmojaan

Jaguar F-Pace vakuuttaa urheilullisuudellaan. Sen geeneihin ei ole haluttu sekoittaa liikaa Land Roveria. Neliveto vie kuitenkin perille sellaisiinkiin paikkoihin, joihin ei oikeastaan edes viitsisi ajaa.

Suomeen alkukesä 2016
Hinta alk. 55 746 €

Tykkäsimme

  • urheilullisuudesta
  • ajattomasta ohjaamosta
  • takavetopainotteisesta nelivedosta
  • takatilosta

Emme tykänneet

  • kaasu vastaa välillä hieman äkkijyrkästi kaasujalan painalluksiin
  • turhan pelkistetystä mittaristosta

On olemassa paljon autoja, joille kuvat eivät tee oikeutta, ja Jaguar F-Pace kuuluu näihin. Katumaasturi on luonnostaan jykevän näköinen, mutta F-Pacen olemus on upeasti tasapainossa. Keulaa hallitsee tuttu ja moderni Jaguar-maski, mutta parhaimmillaan tämä auto on perästä päin katsottuna – kuten on F-Typekin. F-Pacen coupémainen ja voimakkaasti laskeva perä erottuu massasta.

Jaguar korostaa mielellään urheilullisuuttaan, ja nämä geenit on haluttu välittää myös F-Paceen. Merkin urheilullinen mielikuva lienee myös yksi syy siihen, miksi Jaguarin ensimmäistä katumaasturia on saatu odottaa näinkin kauan. Talosta löytyy kuitenkin tietoa maastureiden valmistamisesta enemmän kuin tarpeeksi. Siksi vahvuudesta oli tulla heikkous. Jaguarin tuotteista päättävien takaraivossa lienee kolkuttanut se, että kun samasta konsernista löytyy jo Land Rover sekä Range Rover, Jaguarin harppaus mukaan katumaasturibusinekseen sekoittaa pakkaa. Turhaa arkailua. Ihmiset haluavat katumaastureita – ja etenkin maksukykyisemmässä asiakasluokassa.

Tosiaalta tuo pelko auton suunnittelijoiden takaraivossa on aiheuttanut myös sen, että F-Pacelle on haluttu antaa voimakkaasti oma luonne. Kyseessä ei todellakaan ole mikään uuden ja linjakkaan kopan päälleen saanut Land Rover. Auton alakerrasta löytyy Jaguarin omia palikoita, käytössä on samat alustaratkaisut kuin mitä löytyvät XE:stä, XF:stä ja F-typestä. Tämä lupaa hyvää ajettavuudelle.

Todistaakseen tämän Jaguar oli tuonut koeajokaravaanin Montenegroon, josta löytyy runsaasti upeita vuoristoteitä sekä auton maastokelpoisuuden että ajettavuuden todentamiseen. Ensimainittua testattiin niin haastavissa paikoissa, joihin kukaan F-Pacen ostava ei varmasti autoaan vie, ja jälkimmäisestä päästiin nauttimaan loputtomissa tiukoissa serpomutkissa.

F-Pacen korin rakenteista 80 prosenttia on alumiinia, joka auttaa pitämään 4,73 metriä pitkän katumaasturin painon riittävän keveänä. Kori on myös jäykkä, ja alusta toimii epätasaisilla pinnoilla esimerkillisesti. Auto kallistelee mutkissa jonkin verran, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Ja mieluummin kori saa vähän heiluakin, jos vain kyyti on niin mukavaa kuin mitä se on F-Pacessa. Tasapainon hakeminen mukavuuden ja urheilullisuuden välillä on vaikea taiteen laji, mutta Jaguar on osunut tässä täsmälleen oikeaan. Nopeus karkaa nopeasti, ja loputtomien serpomutkien jälkeen sitä toivoo vain lisää mutkia. Se kertoo autosta paljon. Kaikesta huomaa, että Jaguarin kehityspuolen porukka on benchmarkannut Porsche Macanin hyvin tarkkaan.

F-Pacessa mukavaa matkustamista edesauttaa myös hiljainen matkustamo. Se auttaa myös huomaamaan, miten hyvin auton alakerta on tehty. Jousituksesta ei kuulu mitään ylimääräisiä hajaääniä. Paketti on kasassa todella laadukkaasti.

Koeajon jälkeen F-Paceen on helppo ihastua. Miten se menikään… hyvää kannattaa odottaa. Jaguarille on silti pakko antaa nuhteita siitä, että se tuo tämän auton tuotantoon vasta nyt.

Toinen pieni miinus tulee ohjaamosta. Tai ohjaamo itsessään on hyvä – laadukas, aistikas ja tyylikäs. Ainoa minua hieman häiritsevä seikka oli hieman turhan tavallinen mittaristo. Mittaristo on toki digitaalinen ja muunneltavissa, mutta sen perusnäkymä on turhan analoginen. Ratkaisu on toisaalta ajaton ja tyylikäs, ja istuu hyvin Jaguariin, mutta samalla ratkaisu näyttää hieman vanhanaikaiselta nykyisenä digitaalisen vallankumouksen aikana. Saksalaiset tykittävät tällä hetkellä mittaristoihinsa huippumodernit Googlen karttapohjat ja toinen toistaan upeampia näyttönäkymiä. Pisteet kuitenkin kojelaudan keskellä olevasta isosta kosketusnäytöstä, se näyttää tyylikkäältä ja istuu hyvin kojelautaan.

Kokonaisuutena Jaguar on mielenkiintoinen tulokas jo varsin kilpailtuun segmenttiin. Se on ensikokemuksen perusteella yhtä hyvä ajettava kuin Porsche Macan ja ehkä aavistuksen Porschea mukavampi. Se on myös Jaguar. Brittimerkissä on yhä vetovoimaa, jota ei monesta kilpailijasta löydy.

MIKÄ Urheilulliset geenit omaava katumaasturi, suora kilpailija Porsche Macanille. F-Pace on hieman sitä isompi ja tilavampi.

KENELLE F-pace kiinnostaa monia perinteisiä Jaguar-asiakkaita, joille on tarjolla nyt jotain uutta. Yhtä lailla se kiinnostaa myös jo esimerkiksi saksalaisella katumaasturilla ajavia, jotka haluavat kokeilla niin ikään jotain uutta. Jaguar laskee voittavansa markkinaosuutta kilpailijoiltaan, kun näiden omistajia siirtyy kissaleiriin.

AJETTAVUUS Kun autotehdas laittaa huonokuntoisille teille esittelyautoihin alle 22-tuumaiset renkaat, se kertoo paljon luotosta jousituksen toimintaan. Dieseleissä rengaskoko oli ”normaalimpi” 20 tuumaa, joskin keskikorkea profiili auttaa (255/50). Kaikissa koeajoautoissa oli mukautuva iskunvaimennus, joka pelitti kuutoskoneiden alla todella upeasti. Jostain syystä nelosdieselin kohdalla tien epätasaisuudet tulivat hieman enemmän läpi. Ohjaus on tarkka, hyvä ja sopivan nopea. Ratti kääntyy 2,5 kierrosta laidasta laitaan. Ohjaus on myös luonnollisen kevyt eli siihen ei ole lisätty turhaan ylimääräistä vastetta. Takavetopainotteinen neliveto tekee autosta ketterän, ja etupään tarkassa ohjautumisessa mutkiin auttaa F-Typestä tuttu jousitusratkaisu eli päällekkäiset kolmiotukivarret. Mutkiin vauhdikkaasti ajettaessa on helppo huomata, että Jaguar on saanut auton painonjakauman tasapainoon. Painosta tasan puolet lepää edessä ja puolet takana. Voin vain kuvitella, miten hauska auto tämä on ajaa jääradalla.

SUORITUSKYKY Ajoimme sekä nelos- että kuutosdieselin kuin myös 380-heppaisen bensaveekuutosen. Jälkimmäinen viehättää luonnollisesti eniten, koska siinä on vahvin luonne ja parhaat äänet. V6-diesel on puolestaan jouhea voimapesä. Vaikka sen maksimivääntö löytyy ”vasta” 2 000 kierroksen kohdalla, kone on todella eloisa ja vastaa herkästi kaasuun. Sekin tietysti auttaa, että moottorin jatkeena on upea ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto. Neloskoneella kerkiää silläkin, mutta moottorin äänet jättävät toivomisen varaa.

TILAT Ohjaamo on rauhallisen selkeä – klassisen ajaton. Land Roverin perinteet näkyvät muutamissa yksityiskohdissa; molemmissa etuovissa on esimerkiksi kauhukahva, jonka takia ikkunan avauskytkin on sijoitettu hieman hassusti. Takapenkillä matkustaa mielellään aikuinenkin, ja kaksimetrisellekin on vielä riittävästi pääntilaa, mitä ei voimakkaasti laskevaa kattolinjaa katsoessa uskoisi. Tavaratila on riittävän iso perheellisten hiihtolomatarpeita ajatellen.

MALLISTO Hinnat alkavat 4-sylinterisestä (180 hv) manuaalivaihteisesta ja takavetoisesta dieselversiosta. Moottorin yhteyteen saa myös automaatin ja nelivedon. Muut moottoriversiot ovat V6-diesel (300 hv) sekä mekaanisesti ahdettu V6-bensakone (340 tai 380 hv). Kuutoskoneet ovat aina automaatteja ja nelivetoja. Parin vuoden sisään mallisto täydentynee vielä 4-sylinterisellä bensaveriolla, ja vaihtoehtoisiakin voimalinjoja on luvassa. Varustelu on tuttua muista Jaguareista eli tasoja on neljä: Pure, Prestige, Portfolio ja R-Sport. Alkuvaiheessa myydään myös täyteen varusteita ladattua First Edition -mallia. Jo Puren varustelista on melko kattava. Vakiona ovat mm. ajotilavalitsin, dynaaminen kaarreajon hallintajärjestelmä, 18-tuumaiset aluvanteet, pysäköintiapu taakse sekä 8-tuumainen kosketusnäyttö.

Jaguar F-pace 30d AWD Aut
Moottori 2 993 cm3, V6 turbodiesel
Teho 221 kW (300 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 700 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 6,2 s
Huippunopeus 241 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 159 g/km
Mitat Pituus 4 731 mm, leveys 1 936 mm, korkeus 1 652 mm, akseliväli 2 874 mm
Tyhjäpaino 1 884 kg
Tavaratila 650 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lue myös:

    Uusimmat