Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Peugeot 208 – pirteämpi pikku-Pösö

Julkaistu 14.12.2015 12:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Peugeotin palkittu kolmisylinterinen turbomoottori on löytänyt tiensä myös pikkuauto 208:n keulalle. Sen avulla pienokainen liikahtaa kevyesti moottoritienopuksissakin.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Näppäryydestä
  • Mukavuudesta

Emme tykänneet

  • Vaihteensiirron epämääräisyydestä
  • Hallintalaitteiden tunnottomuudesta

Hinta alkaen 13 397 €
Koeajoauto 20 394 €

Peugeotin pienen kokoluokan 208 uudistui kevyesti syksyllä. Auto sai hieman päivitetyn ulkoilmeen ja uutta tekniikkaa pellin alle. Koeajoimme ulkomailla vapaasti hengittävän kolmisylinterisen moottorin ja nyt kotimaassa ajoomme valikoitui tehokkaampi vajaasylinterinen.

Uudesta 1,2-litraisesta rivikolmosesta puristetaan turbon avulla tehoa 110 hevosvoimaa. Normaalissa ajossa sitä merkittävämpää on kuitenkin jo 1 500 minuuttikierroksella saavutettava 205 newtonmetrin huippuvääntö, joka liikuttaa noin tonnin painoista pikkuautoa todella vaivattomasti. Verrattuna vapaasti hengittävään 82 heppaiseen moottoriin satasen nopeus saavutetaan lähes 5 sekuntia nopeammin, mikä tekee hurjan eron vaivattomuuteen. Varsinaista tehopiikkiä moottori ei tarjoile missään vaiheessa, vaan kiertää ja vetää tasaisesti ylös asti. Lyhykäisyydessään moottorin voi todeta sopivan pikku-Pösöön loistavasti.

Moottorin lisäksi Peugeot on onnistunut alustan säädössä. Se on miellyttävän pehmeä ja antaa mukavaa kyytiä sekä kaupungissa että maantiellä. Pehmeyden vuoksi korin liikkeet hidastetöyssyissä ja kaarteissa ovat helposti havaittavissa, mutta ne eivät ole häiritseviä.

Galleria

Myös 208:n sisustus vakuuttaa. Se on pelkistetty ja toimiva. Ensimmäistä kertaa kuljettajan paikalle istahtaessa kuitenkin odottaa yllätys, sillä mittaristo löytyy normaalista poikkeavasti ratin kehän ulkopuolelta ja pieni ohjauspyörä jaa varsin alas. Itselleni järjestely sopii ja ajoasennosta saa hyvän. Peugeotin nimellä i-Cockpit kulkevan järjestelyn ideana on, että mittaristo on lähempänä kuljettajan näkökenttää, jolloin katsetta ei tarvitse siirtää juurikaan alaspäin mittariston vilkaisuun.

Se missä Peugeotilla olisi parannettavaa on hallintalaitteiden täsmällisyys. Vaihteensiirto on epämääräinen ja liikkeet ovat melko pitkiä. Polkimet ja ohjaus ovat hyvin kevyitä käyttää, mikä tekee periaatteessa kaupunkipyörittelystä vaivatonta, mutta ajamisesta etäistä. Nopeuden noustessa ohjaus onneksi jämäköityy selvästi ja maantienopeuksissa 208 on pikkuautoksi miellyttävän suuntavakaa.

Uudistuksen yhteydessä myös auton varustelu parani. Varusteversiot ovat pitkälti sidonnaisia moottoreihin, joten esimerkiksi nyt koeajossa olleen uuden turbokoneen saa vain parhaimmilla Allure tai uudella GT Line -varustetasoilla. Näiden myötä myös tehokkaampien moottorien hinnat nousevat huomattavasti malliston lähtöhintaa korkeammalle. Allure-tasolla varustelu kuitenkin on pikkuautoluokkaan kiitettävä. Vakiovarusteiden joukosta löytyvät muun muassa automaatti-ilmastointi, pysäköintitutka, vakionopeudensäädin, urheiluistuimet ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä.

Peugeot 208 uudella bensaturbolla on tasapainoinen pikkuauto. Moottori loistaa alakierrosten väännölle ja auto tarjoaa miellyttävää kyytiä niin kaupungissa kuin maantielläkin. Hieman tunnokkaampien hallintalaitteiden avulla se vakuuttaisi vielä enemmän.

Galleria

Peugeot 208 PureTech 110

Moottori 1 198 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 103 g/km
Mitat Pituus 3 973 mm, leveys 1 739 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 1 070 kg
Tavaratila 285 l

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa uudistunut Skoda Citigo – kotonaan kaupungissaKoeajossa täysin uusi Peugeot 5008 SUV – nimestään huolimatta tila-auton sukuaKoeajossa farkku-Focus sporttisesti maustettunaKoeajossa SUViksi muuttunut pikku-PösöKoeajossa kaksisylinterinen ja sympaattinen pörisijäPeugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaan
PeugeotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Peugeot
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 03.05.202316:12
    Autot

    KKV kehottaa tarjous-Peugeotien tilaajia "odottamaan tilanteen kehittymistä" – toivoo kuluttajilta väliaikatietoja

  • 21.04.202314:55
    Autot

    "Hullu-Pösön" tilanneet jäävät ilman autojaan – KKV: "Ei lähtökohtaisesti voi pitää ylivoimaisina esteinä"

  • 20.04.202315:56
    Autot

    Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa

  • 13.09.202213:53
    Sähköautot

    Eurooppalaisvalmistajalta täyssähköinen perhefarmari – kuluttaa vähemmän kuin Tesla Model 3