Peugeotin palkittu kolmisylinterinen turbomoottori on löytänyt tiensä myös pikkuauto 208:n keulalle. Sen avulla pienokainen liikahtaa kevyesti moottoritienopuksissakin.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Näppäryydestä
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Vaihteensiirron epämääräisyydestä
- Hallintalaitteiden tunnottomuudesta
Hinta alkaen 13 397 €
Koeajoauto 20 394 €
Peugeotin pienen kokoluokan 208 uudistui kevyesti syksyllä. Auto sai hieman päivitetyn ulkoilmeen ja uutta tekniikkaa pellin alle. Koeajoimme ulkomailla vapaasti hengittävän kolmisylinterisen moottorin ja nyt kotimaassa ajoomme valikoitui tehokkaampi vajaasylinterinen.
Uudesta 1,2-litraisesta rivikolmosesta puristetaan turbon avulla tehoa 110 hevosvoimaa. Normaalissa ajossa sitä merkittävämpää on kuitenkin jo 1 500 minuuttikierroksella saavutettava 205 newtonmetrin huippuvääntö, joka liikuttaa noin tonnin painoista pikkuautoa todella vaivattomasti. Verrattuna vapaasti hengittävään 82 heppaiseen moottoriin satasen nopeus saavutetaan lähes 5 sekuntia nopeammin, mikä tekee hurjan eron vaivattomuuteen. Varsinaista tehopiikkiä moottori ei tarjoile missään vaiheessa, vaan kiertää ja vetää tasaisesti ylös asti. Lyhykäisyydessään moottorin voi todeta sopivan pikku-Pösöön loistavasti.

