Peugeotin palkittu kolmisylinterinen turbomoottori on löytänyt tiensä myös pikkuauto 208:n keulalle. Sen avulla pienokainen liikahtaa kevyesti moottoritienopuksissakin.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Näppäryydestä
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Vaihteensiirron epämääräisyydestä
- Hallintalaitteiden tunnottomuudesta
Hinta alkaen 13 397 €
Koeajoauto 20 394 €
Peugeotin pienen kokoluokan 208 uudistui kevyesti syksyllä. Auto sai hieman päivitetyn ulkoilmeen ja uutta tekniikkaa pellin alle. Koeajoimme ulkomailla vapaasti hengittävän kolmisylinterisen moottorin ja nyt kotimaassa ajoomme valikoitui tehokkaampi vajaasylinterinen.
Uudesta 1,2-litraisesta rivikolmosesta puristetaan turbon avulla tehoa 110 hevosvoimaa. Normaalissa ajossa sitä merkittävämpää on kuitenkin jo 1 500 minuuttikierroksella saavutettava 205 newtonmetrin huippuvääntö, joka liikuttaa noin tonnin painoista pikkuautoa todella vaivattomasti. Verrattuna vapaasti hengittävään 82 heppaiseen moottoriin satasen nopeus saavutetaan lähes 5 sekuntia nopeammin, mikä tekee hurjan eron vaivattomuuteen. Varsinaista tehopiikkiä moottori ei tarjoile missään vaiheessa, vaan kiertää ja vetää tasaisesti ylös asti. Lyhykäisyydessään moottorin voi todeta sopivan pikku-Pösöön loistavasti.
Moottorin lisäksi Peugeot on onnistunut alustan säädössä. Se on miellyttävän pehmeä ja antaa mukavaa kyytiä sekä kaupungissa että maantiellä. Pehmeyden vuoksi korin liikkeet hidastetöyssyissä ja kaarteissa ovat helposti havaittavissa, mutta ne eivät ole häiritseviä.
Myös 208:n sisustus vakuuttaa. Se on pelkistetty ja toimiva. Ensimmäistä kertaa kuljettajan paikalle istahtaessa kuitenkin odottaa yllätys, sillä mittaristo löytyy normaalista poikkeavasti ratin kehän ulkopuolelta ja pieni ohjauspyörä jaa varsin alas. Itselleni järjestely sopii ja ajoasennosta saa hyvän. Peugeotin nimellä i-Cockpit kulkevan järjestelyn ideana on, että mittaristo on lähempänä kuljettajan näkökenttää, jolloin katsetta ei tarvitse siirtää juurikaan alaspäin mittariston vilkaisuun.
Se missä Peugeotilla olisi parannettavaa on hallintalaitteiden täsmällisyys. Vaihteensiirto on epämääräinen ja liikkeet ovat melko pitkiä. Polkimet ja ohjaus ovat hyvin kevyitä käyttää, mikä tekee periaatteessa kaupunkipyörittelystä vaivatonta, mutta ajamisesta etäistä. Nopeuden noustessa ohjaus onneksi jämäköityy selvästi ja maantienopeuksissa 208 on pikkuautoksi miellyttävän suuntavakaa.
Uudistuksen yhteydessä myös auton varustelu parani. Varusteversiot ovat pitkälti sidonnaisia moottoreihin, joten esimerkiksi nyt koeajossa olleen uuden turbokoneen saa vain parhaimmilla Allure tai uudella GT Line -varustetasoilla. Näiden myötä myös tehokkaampien moottorien hinnat nousevat huomattavasti malliston lähtöhintaa korkeammalle. Allure-tasolla varustelu kuitenkin on pikkuautoluokkaan kiitettävä. Vakiovarusteiden joukosta löytyvät muun muassa automaatti-ilmastointi, pysäköintitutka, vakionopeudensäädin, urheiluistuimet ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä.
Peugeot 208 uudella bensaturbolla on tasapainoinen pikkuauto. Moottori loistaa alakierrosten väännölle ja auto tarjoaa miellyttävää kyytiä niin kaupungissa kuin maantielläkin. Hieman tunnokkaampien hallintalaitteiden avulla se vakuuttaisi vielä enemmän.
Peugeot 208 PureTech 110
Moottori 1 198 cm3, R3 turbo
Teho 81 kW (110 hv) 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 103 g/km
Mitat Pituus 3 973 mm, leveys 1 739 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 1 070 kg
Tavaratila 285 l
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
20:33
Törkytöötti: Pelicans-pakki kolasi Christian Heljangon räikeästi kumoon – pihalle!
-
20:22
Mediat: SDP yrittää palauttaa lakko-oikeuden rajoittamisen perustuslakivaliokuntaan
-
20:08
Nyt rävähti jättihyppy – olympiavoittaja lensi kymmeniä metrejä yli ME:n
-
Lataa lisää