Koeajo: Mitsubishi Attrage – tässä autossa kiteytyvät eurooppalaisen autoilun ongelmat

Mitsubishi Attrage on Space Starin porrasperäinen versio eli 80-hevosvoimainen 4,25 metriä pitkä konttiperäinen perusauto. Tämän tapaisia autoja on Aasia pullollaan.

Tykkäsimme

  • jalkatiloista takana
  • isosta tavaratilasta
  • alhaisesta painosta
  • ei yritä olla enempää kuin on

Emme tykänneet

  • näyttää koomiselta
  • heikosta voimalinjasta
  • kori velloo

Ajoin Attragen Sveitsissä, joka on yksi niistä maissa, joiden tuontiohjelmaan Thaimaassa valmistettava Attrage Euroopassa kuuluu. Auton lähtöhinta on 14 699 Sveitsin frangia eli noin 14 000 euroa. Se ei suomalaisittain kuulosta pahalta hyvät tilat tarjoavasta perussedanista. Suomessa Space Starin hinnat alkavat noin 13 000 eurosta.

Sveitsissä Attragesta on tarjolla on vain yksi varustetaso, joka kattaa kaiken tarvittavan. Vakiona ovat mm. automaatti-ilmastointi, avaimeton käynnistys ja kuusi turvatyynyä. Se nostaa Attragen houkuttelevuutta entisestään. Ongelma on vain se, että samalla rahalla saa Sveitsissä aika paljon muutakin. Esimerkiksi Dacian tila-auto Lodgy lähtee kaupasta alle 12 000 eurolla. Skoda Rapidin hinnat lähtevät puolestaan reilusta 15 500 eurosta. Näihin suhteutettuna Attrage tuntuu kalliilta.

Tässä tulemme autoilun perusongelmaan Euroopassa. Hintakilpailu on erittäin tiukkaa ja lisäksi nykyiset turva- ja mukavuusvarusteet ovat nostaneet perusautojen hinnan sen verran korkeaksi, ettei pelkistetyllä ja etenkään pikkuautoon pohjautuvalla sedanilla pärjää. Maailmassa on vaikka kuinka paljon hyviä ja edullisia perusautoja, mutta niitä ei juuri tuoda Eurooppaan. Niiden päämarkkinat ovat Aasiassa.

Syynä ovat eurooppalainen maku ja halu maksaa muotoilusta sekä tyylistä. Laatu ja laatuvaikutelma ovat kaksi kovin eri asiaa. Euroopassa valinta painottuu näistä vahvasti jälkimmäiseen.

Otetaan esimerkiksi Attragen kolmisylinterinen moottori. Se on kyllä moderni, mutta sen käynti ei ole kovin hienostunutta. Moottorin sylinterien määrän kuulee autoon sisälle moottoria ihan normaalisti kuormittamallakin. Kone myös vibraa sen verran, että senkin tuntee ohjaamoon.

Sama problematiikka koskee Attragen portaatonta automaattivaihteistoa. Se hoitaa hommansa periaatteessa aivan tyydyttävästi, mutta vaihteiston toiminta ei vastaa kaksoiskytkinautomaatin hienostuneisuutta – etenkään aktiivisemmin ajettaessa. Muualla maailmassa CVT-vaihteistot hyväksytään täysin, mutta Euroopassa niiden kauppaaminen on selvästi vaikeampaa.

Kiteytettynä siis: Attrage ei voi pärjätä Euroopassa, koska se näyttää yli 20 vuotta vanhalta tuotteelta, siinä on tehoa alle 100 hevosvoimaa, sen kolmisylinterinen moottori kuulostaa ja värisee kuin kolmipytty, sen CVT-vaihteisto pitää melua itsestään, sen ohjaamossa on liikaa kovaa muovia ja sen ohjaus sekä jousitus eivät houkuttele ajamaan mutkiin urheilullisesti.

Mikään näistä ominaisuuksista ei suoranaisesti tee Attragesta huonoa autoa. Siinä on hyvin tilaa sen ulkomittoihin ja hintaan nähden, sen teho riittää aivan hyvin normaaliajoon, sen vaihteisto helpottaa ajoa taajamissa, sen kovat muoviosat ja vähäinen äänieristys pudottavat auton massan alle tuhanteen kiloon, joka näkyy kulutuslukemissa.

Tässä olisi siis periaatteessa jopa hyvä auto taksiksi. Tarjolla on ketterä ja kompakti auto, jossa on paljon yksinkertaista ja ajoa kestävää tekniikkaa, hyvä näkyvyys ulos sekä luokkaa isomman auton taka- ja tavaratilat. Taitaisi vain Euroopassa Attrage jäädä tolpalle seisomaan…


Mitsubishi Attrage
Ei tuoda Suomeen

Moottori 1 193 cm3 bensaturbo
Teho 59 kW (80 hv) / 6 000
Vääntö 106 Nm / 4 000
0-100 km/h 12,8 s
Huippunopeus 174 km/h
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 113 g/km
Mitat Pituus 4 245 mm, leveys 1 670 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 550 mm
Omamassa 935 kg
Tavaratila 450 l

Lue myös:

    Uusimmat