Koeajo: Mercedes GLS – suuri valkoinen elefantti

Mercedeksen isoin maasturi sai faceliftin myötä uuden mallimerkinnän sekä uuden polven mukaisen Mercedes-ilmeen. Myös varustelistat on päivitetty ajan tasalle.

Hinta alk. 119 844 €
Suomeen kevät 2016

Tykkäsimme

  • tiloista
  • kantavuudesta
  • hiljaisesta matkustamosta

Emme tykänneet

  • ehkä jopa hieman liian kookas Eurooppaan
  • iso auto, iso hinta

Uusi maski ja uudet entistä ilmeikkäämmät ajovalot. Siinä ensimmäiset ja samalla suurimmat muutokset, jotka uudistunutta GL:ää katsellessa huomaa. S-kirjain GL:n perässä tarkoittaa tietysti S-luokkaa, eli kyseessä on isoin GL-sarjalainen. Siksi maskilla ja valoilla on yritetty luoda autolle hieman samaa ilmettä kuin mitä Mercedeksen lippulaivassa on. Myös takapuskurit ja takavalot ovat uudet.

Todellisuudessa GLS:llä on kuitenkin enemmän yhteistä vanhan M-luokan eli nykyisen GLE:n kanssa, jonka pidennetty versio GL oli. Selkisikö? Pitkässä juoksussa Mercedeksen uusi nimipolitiikka on toki selvä, mutta näin alussa se aiheuttaa vielä hämmennystä.

Ohjaamossa muutokset näkyvät uutena mittaristona sekä tyylikkäämpänä näyttönä kojelaudan keskellä. Keskikonsoli on uusi, ja siitä löytyy nyt kosketusohjain, jonka avulla voi komentaa päivitettyjä ja S- sekä C-luokista tuttuja viihde- ja tietojärjestelmiä. Kokonaisuus on moderni ja ylevä.

Tilaa on etumatkustajille yllin kyllin, eikä toisella rivillä matkustavienkaan tarvitse istua polvet suussa. 5,13 metriä pitkä GLS on iso elefantti. Se tarkoittaa, että myös kolmannella rivillä on mukava matkustaa; toisin kuin esimerkiksi Audi Q7:ssä tai Volvo XC90:ssä. Suuruus tarkoittaa myös maksimissaan 2 300 litraa vetävää tavaratilaa. Tarvittaessa GLS kantaa peräti 815 kilon kuorman. Auton perään saa myös 3,5 tonnia painavan peräkärryn. Vaikuttavia lukuja kaikki.

Näkymättömistä muutoksista on pakko mainita ensimmäisenä parantunut melutaso. Mercedeksen tuotekehityksestä vastaavat ovat viettäneet GLS:n kanssa aikaa tuulitunnelissa. Ero on korvin kuultavissa. Tämä parantaa matkustusmukavuutta etenkin pidemmillä taipaleilla. Mukavuutta lisää myös ilmajousituksen ja mukautuvan iskunvaimennuksen parantunut jousitusmukavuus Comfort-asetuksella.

Moottorivalikoima on ennallaan, mutta osaa moottoreista on uudistettu; kuten koeajamaamme 4,7-litraista veekasia. Sen teho on kasvanut 20 hevosvoimalla 455:een. Myös sen yläpuolella olevan AMG GLS 63:n teho on kasvanut. Paukkuja on nyt 585 heppan verran.

AMG:ssä tehoa on itse asiassa hieman yliampuvasti GLS:n koppaan, mutta vastaavasti V6-moottorinen GLS 400 tuntuu – etenkin auto täyteen lastattuna – hieman vajaatehoisilta. Siksi GLS 500 tuntuu luontevimmalta ja parhaalta valinnalta bensamoottoria arvostaville – varsinkin kun moottorin jatkeena on uusi 9-portainen automaattivaihteisto. Se on ainoa vaihteistovaihtoehto kaikkien moottoreiden yhteyteen. AMG:ssä automaatti on toki yhä 7-portainen.

Suomea ajatellen paras vaihtoehto on kuitenkin yhä V6-diesel eli GLS 350 d. Sen 258 hevosvoimaa ja 620 newtonmetriä riittävät hyvin Pohjanmaan tasaisilla lakeuksilla. Ja jos joku aikoo GLS:llä hankalampaan maastoon, silloin kannattaa harkita off road -pakettia.

Mercedes-Benz GLS 500
Moottori 4 663 cm3, tuplaturbo-V8
Teho 335 kW (455 hv) / 5 250–5 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 800–4 000 r/min
0-100 km/h 5,4 s
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 10,9 l/100 km
CO2-päästöt 255 g/km
Mitat Pituus 5 130 mm, leveys 1 934 mm, korkeus 1 850 mm, akseliväli 3 075 mm
Omamassa 2 445 kg
Tavaratila 680–2300 l

Lue myös:

    Uusimmat