Uusi Mercedes-AMG C 63 S on hieno yhdistelmä suorituskykyä ja käytännöllisyyttä. Teknavi koeajoi perhekilpurin Etelä-Ruotsissa.
Saksalaisilla premium-merkeillä on ollut jo pitkään käynnissä tietynlainen tehokilpailu. Naapuria pitää aina nokittaa jonkin verran etenkin uutta tehomallia esiteltäessä. Nyt Mercedes ei jätä jossiteltavaa tehojen suhteen, kun uusi C 63 AMG S lyö pöytään yli 500 hevosvoiman lukemat. Esimerkiksi kilpailijoiden listalta löytyvä BMW M3 tarjoilee ”vain” 430 hevosvoimaa.
Moottorina C-sarjalaisessa toimii sama 4,0-litrainen tuplaturbo V8 kuin AMG GT:ssä. Eroina ovat voiteluratkaisu ja vaihteisto. C-sarjalaisessa käytetään perinteistä öljypohjaa, kun GT:ssä on moottorin matalamman sijoittamisen ja ääritilanteissa paremman öljynsaannin vuoksi kuivasumppuvoitelu. Myös vaihteistot eroavat toisistaan. Kun GT:ssä käytetään kaksoiskytkinvaihteistoa, on C-sarjalaisessa moottorin jatkona perinteinen automaattivaihteisto.
Teho ei tietenkään ole kaikki kaikessa. Se täytyy saada välitettyä tiehen ja lisäksi muidenkin ominaisuuksien täytyy vastata tehojen mahdollistamaa suorituskykyä. C-sarjan kohdalla suurimmaksi ”ongelmaksi” muodostuu takarenkaiden pidon puute, joka toisaalta tuo ajamiseen sopivassa ympäristössä hauskuutta.
Uusi C-sarjan AMG on huikea yhdistelmä mukavuutta ja käytännöllisyyttä yhdistettynä urheiluautoon verrattavaan suorituskykyyn. Kokonaisuus on jo periaatteessa järjetön, mutta juuri sen takia myös äärimmäisen viehättävä.