Kun saksalaiset autonvalmistajat siirtyvät yhä enemmän kohti ahdettuja moottoreita, Lexus tuo myyntiin aidolla vapaasti hengittävällä veekasilla varustetun ison ja edustavan limusiinin.
Hinta alk. 181 513 €
Tykkäsimme
- mahtipontisista pakoäänistä
- moottoria saa kierrättää
- laatuvaikutelmasta
Emme tykänneet
- Suomen autovero nostaa hinnan lähes kaksinkertaiseksi esimerkiksi Saksaan verrattuna
- korkeasta kulutuksesta
- suuresta omamassasta
GS F:n moottori on sama käsin kasattava ja autourheilutaustainen V8 kuin mikä löytyy RC F:n keulalta (Teknavin RC F -koeajo), eli sen tehot ja äänet ovat tunnetusti kohdallaan. Mutta myös vastus on kova. Audi S6, BMW 550i ja MB E 500 eivät ole vaatimattomia business-limusiineja nekään.
Hyppäys uuteen teholuokkaan on kova teko taloudellisesta ajattelutavastaan ja hybrideistään tunnetulle automerkille. Se on myös samalla tietoinen riski. Toisaalta se samalla ainoa vaihtoehto, jotta Lexus pystyy haastamaan saksalaiset premium-valmistajat tosissaan. Mielikuvilla on painoarvoa, ja mielikuvia rakennetaan juuri tällaisilla imagotuotteilla.
Nopeasti katsottuna GS:n F-lisukkeet ovat sinänsä vaatimattomia, mutta lähempi tarkastelu nostaa esiin maukkaita yksityiskohtia – kuten takapuskurin alta esiin pilkistävät neljä pakoputken päätä. Tai terävän ja isoilla ilmanottoaukoilla varustetun keulan.



