Jeepin pikkumaasturi hurmaa positiivisella olemuksellaan ja hyvillä tiloillaan.
Tykkäsimme
- Rohkeasta muotoilusta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Muovisesta ohjaamosta
- Alaväännöstä
Fiat-Chrysler-yhtymä, johon myös Jeep kuuluu, on järjestellyt yrityksensä uudelleen ja samalla mallistoa on rukattu uuteen uskoon. Suomalaisittain mielenkiintoinen tulokas on Jeep Renegade, joka asettuu samaan kokoluokkaan esimerkiksi Nissan Juken ja Opel Mokkan kanssa. Kyseessä on siis kompakti katumaasturi, joka kulkee omia polkujaan niin muotoilun kun maasto-ominaisuuksien osalta.
Auton ulkonäköä kuvastaa positiivinen ja leikkisä olemus. Isot ”tuijottavat” ajovalot vangitsevat katseen ja kulmikkaat muodot tuovat mieleen lapsuuden sarjakuva-autot. Lisäksi autoa voi personoida lukuisilla eri värivaihtoehdoilla. Ulkonäkö jakaa varmasti mielipiteitä, mutta toisaalta Jeepin on tehtävä rohkeita päätöksiä hankalassa markkinatilanteessa.
Laatikkomainen ulkomuoto on mahdollistanut kokoonsa nähden hyvät sisätilat. Ohjaamossa on avara tunnelma, ja korkea istuma-asento antaa mielikuvan luokkaa isommasta autosta. Tilantuntu jatkuu myös takapenkillä, jossa mahtuu istumaan vaikka silinterihattu päässä. Kiitosta tulee myös kuljetuskapasiteetista. Tavaratila imaisee 341 litraa. Käytettävyyttä lisää tilan selkeä muotoilu sekä iso lastausaukko. Renegade onkin tilojen puolesta hyvä vaihtoehto perinteisemmälle farmariautolle.
Galleria
Mallistokirjo kattaa kaksi etuvetoista bensiinimoottoria ja kaksi nelivetoista dieseliä. Hinta alkaen -malli on vapaastihengittävä 1,6–litrainen (110 hv) ja tehokkaampi bensamoottori on 1,4–litrainen turbo (140 hv). Dieselpuolella on valittavissa 2,0–litrainen nakuttaja joko 140- tai 170-hevosvoimaisena muunnoksena. Bensamalleissa vaihteisto on 6-pykäläinen manuaali tai 6-lovinen automaatti, kun dieselmoottorin yhteyteen tarjoillaan myös uutta 9-portaista automaattia. Voimalinjasto on siis pitkälti sama kuin Fiat 500X:ssä, jonka kanssa auto jakaa myös pohjalevyrakenteen.

