Honda palauttaa HR-V:n mallistoonsa yhdeksän vuoden tauon jälkeen. Edeltäjästä ei tosin ole jäljellä kuin nimi ja filosofia moneen taipuvasta maasturin ja tila-auton yhdistelmästä. Nelivetoa ei uuteen versioon ole tarjolla lainkaan.
Tykkäsimme
- tiloista ja tilojen muunneltavuudesta
- ei liiaksi maasturin oloinen
- ratin manuaalivivuista CVT-vaihteiston yhteydessä
Emme tykänneet
- hieman pompottavasta jousituksesta
- bensakoneen luonteesta
Muistatteko vielä loppuvuoden 1999, kun katukuvaan alkoi ilmestyä persoonallisen näköisiä laatikoita, joista ei tiennyt, olivatko ne tila-autoja vai maastureita. Kyseessä oli Honda HR-V, ehta crossover ennen kuin kukaan oli tuota sanaa vielä keksinyt.
Suomessa HR-V pysyi myynnissä vuoteen 2006, ja paras myyntivuosi oli 2000. Silloin autoja kävi kaupaksi 526 kappaletta.
Uudella HR-V:llä Suomen Honda aikoo parantaa edeltäjästä. Myynnin aloituksesta seuraavan rullaavan vuoden myyntitavoite on 1 500 autoa. Jos Honda pääsee tavoitteeseensa, on HR-V silloin Suomen myydyin Hondan korimalli. Tavoite on siis kova. Tämän kokoluokan kokonaismyynti Suomessa on noin 10 000 autoa, ja HR-V:n kilpailijoiksi lasketaan mm. Dacia Duster, Fiat 500X ja sen Jeep-sisar Renegade, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Mokka, Renault Scénic XMod, Skoda Yeti ja Suzuki Vitara. Tarjontaa siis riittää, ja kilpailu on äärettömän kovaa.



