Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Honda Civic Tourer – urheilufarmarin otetta

Julkaistu 21.04.2016 17:47

Runsaan vuoden myynnissä ollut farmarikori tarjoaa Civiciin ratkaisevasti enemmän kätevyyttä, ja Tourer näyttää kaiken lisäksi urheilulliselta.

Hinta alkaen 29 090 euroa

Tykkäsimme

  • Tilankäyttö
  • Muunneltavuus ja tavaratilan tasapohjaisuus

Emme tykänneet

  • Luukkujen avaus
  • Konepellin ja polttoainesäiliön luukun avausvivut ovat vierekkäin, ja pimeässä avaa helposti väärän luukun

Civic Tourerin peräosaan ei tällä erää tarvinnut tehty muutoksia, mutta farkun aerodynamiikkaa kohennettiin, koska auton alapuolista nostetta pyrittiin vähentämään. Ulkonäkö on sen verran sporttinen, että oikeastaan farmaria voisi kutsua vaikka Sports Toureriksi – vaikka farkkuun ei saa Sport-varustelua.

Nelisylinterinen 1,8-litrainen polttoaineen suihkutuksella varustettu moottori vastaa 142-hevosvoimaisena herkästi kaasupolkimen painallukseen. Vaikka suurin vääntölukema 174 Nm saavutetaan vasta korkealla 4 300 minuuttikierroksella, alavääntökään ei jää heikoksi. Auton ajotietokoneen mukaan talvisen koeajon keskikulutus oli 7,5 l/100 km, kun tehtaan ihannearvo on 6,4 litraa.

Sujuvaliikkeinen 6-portainen manuaalilaatikko linkittyy miellyttävätoimiseen kytkimeen. Koeajon aikaan 5-nopeuksisen automaattivaihteiston sai ilman lisäveloitusta, kun siitä veloitetaan tavallisesti 1 900 euroa.

Galleria

Jousitus maistuu polanteisellakin tiellä Normal-iskunvaimennuksella pehmeän matkamukavalta. Kaikkiaan iskunvaimennuksen säädön voi valita kolmesta asetuksesta (Normal, Comfort (sopii kaupungin mukulakiville) ja Sport (maantieajoon)), joiden erot huomaa. Valintapainike sijaitsee keskikonsolissa.

Ohjaustuntuma on riittävän tarkka. Kitkarenkaiden pito oli peilijäisellä tiellä arvatenkin olematon, mutta pakkaslumella se osoittautuu mainioksi. Led-ajovaloteho on erittäin laadukas.

Kunnon sivutuen antavissa etuistuimissa on kestävän oloinen kangasverhoilu, ja istuinlämmittimet ovat varsin tehokkaat. Pitkäjalkaisella kuljettajalla on ahtaasti jalkatilaa, ja kojelaudan kaartuviin kulmiin lyö helposti polvensa. Takaistuimella on kohtuullisesti pää- ja polvitilaa myös pitkäkoipisille.

Normaali avainkäynnistys tapahtuu ohjauspylvään oikealta puolelta. Ajotietokoneen käyttö saisi olla loogisempaa. Digitaalinen nopeusnäyttö on silmälle miellyttävä. Honda Connect -kosketusvärinäyttö on reilusti 7-tuumainen. Lifestyle-varusteluun ei sisälly tehdasnavia, mutta Aha-nettiradio on mukava juttu. Muhkean täyteläisesti soivaan äänentoistoon kuuluu kahdeksan kaiutinta ja 320 Watin vahvistin.

Kun kerran farmarista on kyse, tavarankuljetus on keskeinen seikka. Tilanne onkin hienosti hallinnassa, sillä Civicissä tasapohjaista tavaratilaa saadaan jopa 1 668 litraa. Poistamalla välipohjan perustilaan saa lisäsyvyyttä, ja jos on hankalan mallista kuljetettavaa, takaistuinlohkoihin liittyy Hondan tuttu Magic Seats -pystyyntaittosäätö.

Honda Civic Tourer 1.8i-VTEC Lifestyle
Moottori 1798 cm³, R4
Teho 104 kW (142 hv) / 6500 r/min
Vääntö 174 Nm / 4300 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0–100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km, 95E
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4620, leveys 1770, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm
Omamassa 1359 kg
Tavaratila 624-1 668 l

Civic-farmari on hioutunut entisestään, ja parantunut aerodynamiikka parantaa osaltaan maantieominaisuuksia. Tilankäyttö ja ajo-ominaisuudet ovat kohdillaan, mutta keskikulutus kohoaa ainakin talvella korkeahkoksi.

Teksti: Juha Peltonen

Lisää aiheesta:

Koeajossa Touaregin poikanenKoeajossa Skodan pikkuärhäkkä perhesportti – harkittu kokonaisuusKoeajossa räväkkä uutuus-Volvo – neliveto ja yli 300 heppaa samassa paketissaKoeajo: Jeepin iso maasturi sai juuri sen koneen, mitä se kaipasiLitrainen moottori ja automaatti – vakuuttaako Opel Astra myös tällä yhdistelmällä?3 sylinteriä ja huippunopeus yli 180 km/h – tällä pikkuautolla ei jää jalkoihin
HondaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Honda
  • 23.12.202417:59
    Nissan

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 23.10.202409:32
    F1

    Rajuksi menee: Jättimäinen autovalmistaja ujuttaa "omaa kuskiaan" F1-huipputalliin

  • 11.09.202417:13
    F1

    F1:ssä kaksi raharikettä – yllättävä taho mukana