Amerikkalaisen sanonnan mukaan kuutiotuumille ei ole korviketta. Mustangin kohdalla tämä pitää harvinaisen hyvin paikkaansa.
Hinta alkaen 80 795 €
Eurooppalaiseen tyyliin mittaamme toki iskutilavuutta kuutiosentteinä, mutta ajatus iskutilavuuden merkityksestä säilyy ennallaan. Kyse ei ole Mustangin tapauksessa pelkästä suorituskyvystä, vaikka sekin on nelisylinteristä pikkuveljeä parempi. 2,3-litraiseen vajaasylinteriseen turbokoneeseen verrattuna V8 nostaa tunnelman oikealle tasolle.
Se alkaa ensimmäisestä käynnistyksestä. Käynnistyksen jälkeen kasi jää lotkottamaan sille ominaiseen leppoisaan tyyliin. Putkien päistä tuleva bassovoittoinen ääni on juuri se, mitä nelisylinterisen moottorin kohdalla jäi toivomaan.
Kaikki ajamiseen liittyvä on perinteistä ja helppoa. Jo ensimmäisten kilometrien matkalla alustan jämäkkyys kuitenkin yllättää. Alustassa ole amerikkalaisten keinahtelevaa tunnelmaa, vaan se on todella säädetty jämäkäksi. Joku voisi kaivata GT-tyyliseen autoon jopa enemmän mukavuutta. Ford ilmoitti auton esittelyn yhteydessä tehneensä paljon töitä auton alustan ja ajettavuuden suhteen, jotta se olisi eurooppalaisten vaatimusten tasolla.
Tästä ajaudutaan ristiriitaan koeajossa olleen auton kohdalla. Vanhanaikainen automaatti sopii sinänsä alhaalta vääntävän kasikoneen pariksi, mutta alustan urheilullinen jämäkkyys ei sovi kokonaistunnelmaan. Manuaalivaihteisena tilanne olisi toinen, sillä se on aikaisempien kokemustemme mukaan erittäin hienosti toimiva aski.
Olipa vaihteistovalinta mikä tahansa, tunnelman puolesta ainoa oikea moottorivalintaa Musseen on V8. Se tuo katettu ulkonäön lupailemalle suorituskyvylle, ja mikä tärkeintä, se kuulostaa Mustangilta.

