Edustusautot näyttävät, mihin valmistajansa parhaimmillaan pystyy. BMW:n uusi 7-sarjalainen heittää kovan haasteen luokkaa hallitsevalle Mercedekselle.
BMW:n uuden 7-sarjan avaimen käteen ottaminen viestii jostain uudesta. Näytöllä varustetusta älyavaimesta voi tarkistaa muun muassa auton lukituksen tilan, tankissa jäljellä olevan polttoaineen määrän sekä ohjata lisälämmitintä. Lisäksi avainta käytetään auton etäpysäköintiä käytettäessä, kun kuskin paikalle ei istu ketään.
Jatketaan matkaa kuitenkin perinteisesti kuskin penkiltä. Ajoasennon saa Bemarille tyypilliseen tapaan hyväksi laajojen säätöjen avulla ja hallintalaitteet ovat muista merkin malleista tutuilla paikoilla. Ilmeessä on kuitenkin huomattavasti enemmän korumaisuutta ja hienostuneisuutta muuhun mallistoon verrattuna.
iDrive-järjestelmää on myös uudistettu ja se sisältää nyt ensimmäistä kertaa kosketusnäytön. Lisäksi näytön näkymää ja esimerkiksi äänentoiston voimakkuutta voi ohjata eleillä käsiä käyttämällä keskikonsolin etualalla. Näiden ominaisuuksien välttämättömyydestä voi olla montaa mieltä, mutta iDrive on edelleen yksi automaailman toimivimpia multimediajärjestelmiä ja sen toimintalogiikka on helppo sisäistää.
Liikkeellelähtö tapahtuu huomaamattomasti. Moottorin ääni on eristetty hyvin ja vaihteisto toimii kuten pitääkin. Alusta nielee epätasaisuudet tyylikkäästi ja auton sisällä tunnelma on ulkomaailmasta eristäytynyt. Maantienopeuksissa hieman korostuvien rengasäänien lisäksi hiljaisuuden rikkoo vain Bowers & Wilkins -äänentoistojärjestelmän huippulaatuinen sointi. 7-sarja on ympäristönä yksinkertaisesti rauhoittava ja nautittava.
Takapenkille siirryttäessä tietää istuvansa edustusautossa. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä keskikyynärnojasta löytyvään tablettiin, jolla voi ohjata monipuolisesti autosta löytyviä toimintoja kuten ilmastointia, äänentoistoa, sisävalaistusta sekä istuimien hierontatoimintoja. Tabletin voi myös irrottaa telineestään, minkä jälkeen sillä sujuu näppärästi vaikkapa nettisurffailu. Takapenkit ovat myös sähköllä säädettävät, jotta asennon saa sopivaksi esimerkiksi iltapäivänokosia varten.
BMW:n uusi 7-sarjalainen on todella hieno kokonaisuus. Siinä ei ole mitään merkittäviä puutteita, jotka häiritsisivät matkaa kuljettajan, tai matkustajan paikalta. Se esittelee valmistajansa uusinta ja parasta osaamista kaikilla osa-alueilla erittäin onnistuneesti. Suurin haaste markkinoilla lienee BMW:hen kohdistuvat mielikuvat, joiden vuoksi auton imago ei tarjoa ainakaan allekirjoittaneelle samaa eksklusiivisuutta kuin Stuttgartin tähti.
Tykkäsimme
- Voimalinjasta
- Alustasta
Emme tykänneet
- Pääntilasta takana
- Rengasäänistä
MIKÄ BMW:n malliston uusi lippulaiva.
KENELLE Bemaristille, jolle 5-sarjalainen ei enää riitä.
AJETTAVUUS Uutta 7-sarjalaista leimaa vaivattomuus ja helppous. Kaikki ajamiseen liittyvä toimii äärimmäisen hienostuneesti ja ilmajousitus takaa viimeistellyn mukavuuden. Alusta ei ole Sport-asetuksellakaan missään nimessä kova. Mutkiin mentäessä auto hämmästyttää näppäryydellään. Se ei kallistele, ja nelipyöräohjauksen ansiosta auto tuntuu kokoistaan pienemmältä. Lähes kahden tonnin omamassa hillitsee suurimpia menohaluja.
SUORITUSKYKY Kolmilitrainen turbodiesel takaa vaivattoman suorituskyvyn. Kiihdytys sataseen tapahtuu alle kuudessa sekunnissa, mutta mikä tärkeintä se tapahtuu myös äärimmäisen elegantisti. 620 newtonmetrin vääntö takaa vaivattoman etenemisen kaikilla Suomen nopeuksilla eikä vaihteisto vaihda turhan herkästi pienemmälle.
TILAT Tämän kokoluokan edustusautot tarjoavat miellyttävän tilat neljälle. Takana jalkatilaa on riittävästi, mutta ei mitenkään erityisen ruhtinaallisesti. Ainakin kattoluukulla varustetussa mallissa takana pääntila loppuu nopeasti kesken. Enemmän kuin tilan määrästä, tämän luokan autossa on kysymys tilan laadusta – ja sitä tämä BMW tarjoaa. Joka paikalla on miellyttävä viettää aikaa ja matkustaminen on mukavaa.
MALLISTO 7-sarjan mallistossa on alkuun tarjolla koeajossa olleen dieselin lisäksi 4,4-litrainen ahdettu V8, joka tuottaa 450 hevosvoimaa. Molemmat mallit ovat aina nelivetoisia ja ne ovat saatavissa myös pitkällä akselivälillä. Varustelun rajana on lähinnä mielikuvitus.
BMW 730d xDrive
Moottori 2 998 cm3, R6 turbodiesel
Teho 195 kW (265 hv) 4 000 r/min
Vääntö 620 Nm / 1 500 – 2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 137 g/km
Mitat Pituus 5 238 mm, leveys 1 902 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 3 210 mm
Omamassa 1 900 kg
Tavaratila 515 l
Kuvat: Vesa Eskola
Uusimmat
-
23:52
Sarkozy sanoi harkitsevansa vetoomusta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen korruptiotuomiosa vuoksi
-
23:52
Pormestariksi pyrkivä Vartiainen ei tunnista kokoomuksen ristiriitoja: "Kaikki saavat olla niin konservatiiveja tai liberaaleja kuin haluavat"
-
22:49
Leijonat-sentteriltä jäätävä liigapaluu: 1+3 – katso kierroksen kaikki maalit
-
22:28
Arviot jo kaksi viikkoa sairaalassa viettäneen prinssi Philipin tilasta synkkenevät – "Henkilökunta ja kuninkaallinen perhe rukoilevat yhdessä"
-
22:23
HPK palasi vakuuttavalle tielle – Ilves-luotsi Jouko Myrrältä ytimekäs murjaisu
-
22:13
Miten kirjekuoren sisällön voi lukea avaamatta sitä? Uusi tekniikka mahdollisti yli 300 vuotta vanhan sinetöidyn kirjeen lukemisen
-
22:04
Kärpät teki hurjan nousun sijaisjohdon alla – Mikko Mannerin paluu päättyi pettymykseen
-
21:54
Sarjakärki Lukkoa riivaa mystinen haaste – "Pelaamaan alettiin, kun oli pakko"
-
21:38
Poliisi etsii Turussa kadonnutta 11-vuotiasta Oskua: Kuva julki
-
21:37
Jelena Välben verenpaine tapissa venäläishiihtäjän käytöksen takia: "Olemme ottaneet puhelimet ennenkin pois!"
-
21:25
Ainakin 15 kuoli tuhoisassa kolarissa Kaliforniassa, 8-paikkaiseen katumaasturiin ahtautui liki 30 ihmistä: Katso video turmapaikalta
-
21:21
Marin Ylelle: Tartuntatautilakia syytä täsmentää, taustalla Avin ja STM:n erimielisyys – Kiuru varoittaa, että koronan tahti on Suomessa nyt ennenkokematon
-
21:17
Kiinaa pyydetään lopettamaan koronan peräaukkotestit, joilla etsitään "hiljaisia kantajia" – amerikkalaisdiplomaatit testattiin peräaukosta vahingossa, Kiina puolustautuu
-
21:16
Suomeen saapui viime viikolla laivalla yli 6000 ammattikuljettajaa, joilta ei vaadittu koronatestiä – matkustajat hämillään, miten ja ketkä Suomeen pääsevät
-
21:13
Mentalisti Noora Karma avautuu Pippa Laukalle: "Älä sano tätä muille..."
-
21:06
Valko-Venäjän oppositiojohtajaa uhattiin vankilalla ja lasten huostaanotolla – Svjatlana Tsihanouskaja pyytää Suomea Valko-Venäjän opposition avuksi
-
21:05
Kärpille harvinainen tappio – SM-liigakierroksella karut murskalukemat
-
20:48
MM-hiihtojen erikoisuus oli yllättää Krista Pärmäkosken: "Piti huutaa jo hyvissä ajoin"
-
20:25
SM-liigassa viritellään murskajaisia – maalitykki sortui sikailuun, Pelicans iskenyt jo viidesti
-
20:21
Kustannustuen suosio kasvoi yli 40 prosenttia toisella hakukierroksella
-
Lataa lisää