Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Audi R8 V10 Plus – kierros veitsen terällä

Julkaistu 07.07.2015 16:35
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

610-heppainen R8 V10 Plus vie Audin kertaheitolla superautojen luokkaan. Odotukset ovat kovat, ja tämä auto vastaa huutoon. Haimme ensityypit Le Mansista.

Tykkäsimme

  • näyttää hyvältä
  • kuulostaa upealta
  • käsittämättömän hyvä ajaa

Emme tykänneet

  • käytössä ei ole joka päivä Le Mansin rataa

Naurettavan pieni tavaratila, check. Ohjaamoon on todella hankala kiivetä, check. Moottori sijaitsee kuljettajan takana, check. Näyttää hyvältä, check. Kuulostaa vielä paremmalta, check. Pikaisesti katsoen Lamborghini Huracanin kanssa tekniikan jakava Audi R8:n kireä V10 Plus -versio täyttää kaikki superauton kriteerit.

Edessä on 13,6 kilometrin testiajo Audin uudella supertykillä. Matka ei ole järin pitkä, mutta ilmapiiri Circuit de la Sarthen ympäristössä Le Mansissa on niin täynnä autourheilun historiaa, ettei lyhyellä matkalla ole mitään väliä. Käynnissä ovat legendaarisen 24 tunnin kisan aika-ajot, ja me olemme menossa mukana…

Vähän jännittää ajaa kunniakierros tällä laitteella yleisön edessä. Onneksi minun ei tarvitse miettiä ajolinjoja, sillä niistä vastaa edessäni Audin R8 Le Mans -autolla ajava 9-kertainen Le Mans -voittaja Tom Kristensen.

V10 ulvoo niskaani kuin piesty sika, kun kiihdytän varikolta kohti pelottavan nopeaa Dunlop-mutkaa. Syke on noussut hetkessä kattoon, ja adrenaliini virtaa vahvana suonissa. Tunnetilat vaihtuvat sekunnin kymmenyksissä. Olen peloissani ja innoissani. Kunnioitus tätä rataa ja täällä ajavia kuskeja kohtaan on suuri.

Yritän seurata Kristenseniä ja katsoa samalla jo valmiiksi seuraavaa mutkaa. Kristensen on läpäissyt jo seuraavan mutkan ja yritän epätoivoisesti pitää saman ajolinjan.

Avaan kaasun täysille ja ampaisen ulos Tertre Rouge -mutkasta. Oikea jalka on niin suorana kuin se vain olla voi, ja kädet puristavat rattia. 5,2-litrainen vapaasti hengittävä moottori reagoi herkästi ja empimättä kaasujalan käskyihin. Neula nousee kierroslukumittarissa… 5 000… 6 000… 7 000… rajoittimesta ei ole vielä tietoakaan. Se tulee vastaan vasta 8 700 kierroksen kohdalla. Uusi kaksoiskytkinautomaatti toimii salamannopeasti. Maisema ulkona vilisee, nopeusmittari nousee ensimmäisen kerran yli 200 km/h lukemaan.

Tiedostan radan varralla olevan yleisön, mutten näe yksittäisiä hahmoja. Katseeni on tiukasti tiessä.

Edessä on pitkä Hunaudiéresin suora. Täällä protot saavuttavat lähes 400 km/h nopeuden, ja teoriassa V10 Plus ehtisi sekin kelata mittariin 330 km/h – ellei suoran keskelle olisi laitettu vuonna 1990 kahta shikaania. Ajaessani niiden läpi en voi olla tuntematta kunnioitusta kisakuskeja kohtaan, jotka ampuvat tästä läpi maksimivauhdilla kierros toisensa jälkeen. R8:n laservaloista olisi täällä yöllä hyötyä.

Suora jatkuu, nopeus otetaan pois Michelinin shikaanissa, sitten kiihdytetään taas täysillä ennen brutaalia jarrutusta Mulsanneen. Sitten taas selkä kiinni istuimeen, kunnes eteen tulee Indianapolis-mutka. Jarrut ovat taas kovilla. Indianapolista seuraa Arnage. Edessä on taas pieni suoranpätkä ennen mutkayhdistelmää: Porsche, du Pont, Karting Ässämutka, Ford. Tätä haastavaa mutkayhdistelmää seuraa maali.

Kierros on ollut elämys, vaikken uskaltanut viedä autoa edes lähellekään sen äärirajoja. Auton suorituskyky sekä ennen kaikkea tasapainoinen käytös haastavissa mutkayhdistelmissä vakuuttaa. Ja jälleen kerran on pakko hämmästellä sitä, miten helpon tuntuisia nykyiset superautot ovat ajaa. R8 on kehitetty samaan aikaan Audin kisa-auton kanssa, ja kehitystyöhön ovat osallistuneet myös Audin Le Mans -kuskit.

Kaiken tämän seurauksena R8 V10 Plus on kevyt ja sitä on helppo ohjastaa vielä veitsen terälläkin.

Ja kaikki tämä tavallisessa katuautossa, jolla on helppo ajaa myös kaupunkien ruuhkissa tai jonka voi antaa myös kokemattomalle kauppareissua verten. Vau.

Audi R8 V10 Plus
Hinta avoinna
Suomeen loppuvuodesta 2015

Moottori 5 204 cm3 V10
Teho 449 kW (610 hv) / 8 250 rpm
Vääntö 560 Nm / 6 500 rpm
0-100 km/h 3,2 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 12,3 l/100 km
CO2-päästöt 287 g/km
Mitat Pituus 4 426 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 240 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 480 kg
Tavaratila 112 l

Galleria

Lisää aiheesta:

BMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaKoeajossa BMW:n nautiskeluväline – voiman tunne on käsittämätönKoeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyynKoeajo: Ford Focus RS – osa 2, hulvaton auto radallaKoeajo: Porsche 911 Carrera S – uudet tuulet puhaltavatElämyskoeajossa Ferrari 488 Spider – punainen myrsky
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?