Kitkat vastaan nastat – kummat ammattilainen valitsee?

Keskustelu nasta- ja kitkarenkaista on jälleen talven kynnyksellä ajankohtainen. 

Toiset autoilijat suosivat pehmeästi kulkevia kitkarenkaita ja osa vannoo nastarenkaiden nimeen. Kysyimme kahdelta taksiyrittäjiltä, kumpia talvirenkaita he suosivat ja miksi?

- Aiemmin alkutalvesta autoissamme oli ensin kitkarenkaat ennen oikean talven alkua. Sen jälkeen vaihdoimme nastarenkaat. Viimeisien vuosien aikana kevytnastarenkaiden kehitys on ollut niin hyvää, että nyt vaihdamme suoraan nastarenkaat alle, emmekä käytä kitkarenkaita enää ollenkaan. taksiyrittäjä Monica Jägermalm kertoo.

Luottamuskysymys

– Ajaisin kitkoilla, jos itse ajan. Mutta varmistukseksi pidämme talvella taksissa kuitenkin nastoja. Kuskit vaihtuvat aika paljon. Veljeni on myös taksiyrittäjä ja heillä käytetään pelkkiä kitkarenkaita. Hänellä on toisaalta ollut kohta 20 vuotta samat kuskit, vantaalainen taksiyrittäjä Eero Heinonen kertoo.

Vaikka kitkoilla pärjää monessa tilanteessa, kun sovittaa ajotyylinsä sopivaksi, on nastoissa varmuutta.

– Kuitenkin, jos ne nastat auttavat edes vähän siinä, että auto pysähtyy juuri siihen kohtaan, mihin on tarkoitus, niin onhan niihin helpompi luottaa, Eero Heinonen jatkaa.

Kyyti voi mennä minne tahansa

– Meillä vaihdetaan ensi viikolla nastarenkaat alle. Taksille voi tulla keikka ihan mihin tahansa. Emme halua, että kuskit joutuvat kieltäytymään kyydistä sen vuoksi, että etelässä on vielä täysi syksy päällä ja kyyti tulee vaikka Jyväskylään, jossa on jo talvi, taksiyrittäjä Monica Jägermalm sanoo.

Usein kitkojen käyttöä perustellaan sillä, että ne ovat ekologisemmat, koska ne kuluttavat asfalttia vähemmän. Uusi nastateknologia on kuitenkin kehittynyt harppauksissa.

– Tiet kuluvat vanhanaikaisista nastoista, mutta paljaista teistä kuluvat myös nastarenkaat. Nykyiset nastarenkaat pitävät nastansa sekä kuluttavat tiestöä vähemmän, kuin esimerkiksi siviiliautossa olevat viisi vuotta vanhat nastarenkaat, Monica Jägermalm sanoo.

Kumpi pitää paremmin?

– Kitkat pureutuvat lumeen paremmin, kuin vanhemmat nastarenkaat. Nastat taas pitävät jäällä todella paljon paremmin. Pohjoisen olosuhteissa kitkat ovat olleet parhaat, mutta täällä on useammin jäätä kuin lunta tiellä. Koko talvea en ajaisi kitkoilla.

Molemmilla rengastyypeillä ajaessa pitää ajotyyli sopeuttaa renkaisiin ja jarrutusmatkat ovat aina talvella pidempiä. Kannattaa myös huomioida, että muilla alla voivat olla hyvin erilaiset renkaat, kuin itsellä.

– Usein syytetään renkaita, kun sattuu jotain, mutta kyllä siinä on yleensä aina liikaa nopeutta, kun jotain tapahtuu. Syy on yleensä ratin ja penkin välissä, Eero Heinonen sanoo

Entä hinta?

Jokainen talvi kuluttaa keskimäärin yhdet talvirenkaat taksiajossa. Renkaat ovat pakollinen vuotuinen menoerä ja hintakehitys näkyvät hyvin taksiyrittäjille.

– Kitkoissa ja nastoissa ei ole enää juuri hintaeroakaan. Ennen kitkat saattoivat olla halvemmat, Eero Heinonen kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat