Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kitkat vastaan nastat – kummat ammattilainen valitsee?

Shutterstock
Julkaistu 30.10.2014 07:31

MTV LIFESTYLE - Leila Shahem

Keskustelu nasta- ja kitkarenkaista on jälleen talven kynnyksellä ajankohtainen. 

Toiset autoilijat suosivat pehmeästi kulkevia kitkarenkaita ja osa vannoo nastarenkaiden nimeen. Kysyimme kahdelta taksiyrittäjiltä, kumpia talvirenkaita he suosivat ja miksi?

- Aiemmin alkutalvesta autoissamme oli ensin kitkarenkaat ennen oikean talven alkua. Sen jälkeen vaihdoimme nastarenkaat. Viimeisien vuosien aikana kevytnastarenkaiden kehitys on ollut niin hyvää, että nyt vaihdamme suoraan nastarenkaat alle, emmekä käytä kitkarenkaita enää ollenkaan. taksiyrittäjä Monica Jägermalm kertoo.

Luottamuskysymys

– Ajaisin kitkoilla, jos itse ajan. Mutta varmistukseksi pidämme talvella taksissa kuitenkin nastoja. Kuskit vaihtuvat aika paljon. Veljeni on myös taksiyrittäjä ja heillä käytetään pelkkiä kitkarenkaita. Hänellä on toisaalta ollut kohta 20 vuotta samat kuskit, vantaalainen taksiyrittäjä Eero Heinonen kertoo.

Vaikka kitkoilla pärjää monessa tilanteessa, kun sovittaa ajotyylinsä sopivaksi, on nastoissa varmuutta.

– Kuitenkin, jos ne nastat auttavat edes vähän siinä, että auto pysähtyy juuri siihen kohtaan, mihin on tarkoitus, niin onhan niihin helpompi luottaa, Eero Heinonen jatkaa.

Kyyti voi mennä minne tahansa

– Meillä vaihdetaan ensi viikolla nastarenkaat alle. Taksille voi tulla keikka ihan mihin tahansa. Emme halua, että kuskit joutuvat kieltäytymään kyydistä sen vuoksi, että etelässä on vielä täysi syksy päällä ja kyyti tulee vaikka Jyväskylään, jossa on jo talvi, taksiyrittäjä Monica Jägermalm sanoo.

Usein kitkojen käyttöä perustellaan sillä, että ne ovat ekologisemmat, koska ne kuluttavat asfalttia vähemmän. Uusi nastateknologia on kuitenkin kehittynyt harppauksissa.

– Tiet kuluvat vanhanaikaisista nastoista, mutta paljaista teistä kuluvat myös nastarenkaat. Nykyiset nastarenkaat pitävät nastansa sekä kuluttavat tiestöä vähemmän, kuin esimerkiksi siviiliautossa olevat viisi vuotta vanhat nastarenkaat, Monica Jägermalm sanoo.

Kumpi pitää paremmin?

– Kitkat pureutuvat lumeen paremmin, kuin vanhemmat nastarenkaat. Nastat taas pitävät jäällä todella paljon paremmin. Pohjoisen olosuhteissa kitkat ovat olleet parhaat, mutta täällä on useammin jäätä kuin lunta tiellä. Koko talvea en ajaisi kitkoilla.

Molemmilla rengastyypeillä ajaessa pitää ajotyyli sopeuttaa renkaisiin ja jarrutusmatkat ovat aina talvella pidempiä. Kannattaa myös huomioida, että muilla alla voivat olla hyvin erilaiset renkaat, kuin itsellä.

– Usein syytetään renkaita, kun sattuu jotain, mutta kyllä siinä on yleensä aina liikaa nopeutta, kun jotain tapahtuu. Syy on yleensä ratin ja penkin välissä, Eero Heinonen sanoo

Entä hinta?

Jokainen talvi kuluttaa keskimäärin yhdet talvirenkaat taksiajossa. Renkaat ovat pakollinen vuotuinen menoerä ja hintakehitys näkyvät hyvin taksiyrittäjille.

– Kitkoissa ja nastoissa ei ole enää juuri hintaeroakaan. Ennen kitkat saattoivat olla halvemmat, Eero Heinonen kertoo.

Lisää aiheesta:

Jättijonot! Näin pitkään voit joutua odottamaan aikaa renkaiden vaihtoonHelsingin kitkarengaspakotukselle kritiikkiä alan ammattilaiselta: "En ole nähnyt yhtäkään yksiselitteistä tutkimusta siitä ikinä"Pitäisikö kitkakuskien peräti kiittää nastarenkailla ajavia? – "Jos kaikilla olisi allaan kitkat..."Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat 5 väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"Trafi: Nastarenkaat Helsingissä hätävarjelun liioittelua – Autoliiton asiantuntijalta täystyrmäysKummat kannattaa valita, nasta- vai kitkarenkaat?
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 21:35
    Kevennykset

    Näin maalaavat Beebrahimovic ja Beemu Pukki! Suomalaistutkija opetti kimalaiset pelaamaan jalkapalloa

  • 20:06
    Painonhallinta

    Laihdutuslääkkeissä huolestuttava trendi

  • 19:50
    Vaatteet

    Moni luulee, että Gore-Tex-vaatetta ei saa pestä – asia on päinvastoin

  • 18:55
    Jalokivet

    Haaveiletko upeasta sormuksesta? Jalokiven hinta perustuu neljään kriteeriin

  • 17:13
    Ruoka

    Ruotsalaiskokin ykköskikka paistettuihin perunoihin: "Onnistuu joka kerta!"