Viime aikojen kohujen keskellä moni on ihmetellyt, miksi niin harva puuttuu ympärillään tapahtuvaan epäasialliseen käytökseen. On se sitten tylyttämistä, haukkumista, ahdistelua, nöyryyttämistä tai alistamista. Tällainen käytös on useiden kertomusten perusteella myös melko yleistä, eikä se ole mikään miesten juttu. Myös naiset syyllistyvät siihen, kirjoittaa MTV:n uutisankkuri Kirsi Alm-Siira kommentissaan.
Seurasin muutama viikko sitten asiakaspalvelutilannetta tavaratalossa Helsingin keskustassa. Nainen oli tyytymätön saamaansa palveluun kanta-asiakkaana ja hyökkäsi sanallisesti myyjän kimppuun. Adjektiiveja, joita tilanteessa käytettiin, olivat muun muassa järjetön, laiska, ruma ja tyhmä.
Seurasin tilannetta sanomatta mitään
Tilanne oli epäreilu. Asiakas oli selkeästi auktoriteettiasemassa, eikä myyjällä ollut juuri muuta vaihtoehtoa kuin kuunnella sättimistä.
Monet myyjät ovat varmasti myös sisäistäneet "asiakas on aina oikeassa" -lauseen ja tämäkin asiakaspalvelija kuunteli haukkuja tyynenä.
Minusta tuntui pahalta myyjän puolesta. Seurasin tilannetta lähietäisyydeltä tumput suorina sanomatta yhtään mitään. En tiedä olisiko se auttanutkaan, mutta en edes yrittänyt.
Haukkumista ja rintojen puristelua
Olen yhtä lailla seurannut tumput suorina, kun olen esimerkiksi työelämäni varrella nähnyt häirintää tai epäasiallista käytöstä.

