Sisustussuunnittelijanakin toimiva kiinteistönvälittäjä Susanna Manninen tietää millaiset sisustusratkaisut voivat koitua ongelmaksi siinä vaiheessa, kun asuntoa ollaan myymässä.
Sisustusmakuja on laidasta laitaan: toiset haluavat pelkistetyn musta-valkoisen kodin, toinen taas viihtyvät parhaiten värikkäässä ja koristeellisessa talossa. Harva sisustusvalinta siis täysin karkottaa mahdolliset asunnon ostajat. Premium HAPPY HOMES Oy LKV:n toimitusjohtaja, kiinteistövälittäjä Susanna Manninen pystyy kuitenkin nimeämään yhden sisustusratkaisun, joka ei nykyään juuri koskaan miellytä suomalaista ostajaa.
– Perinteinen mäntypanelointi, joka ei kyllä nykyään ole enää yhtä paljon käytetty kuin ennen, on sellainen, joka kutakuinkin poikkeuksetta tökkää asiakkaitten silmään. Panelointi imee paljon valon ja tilan tuntua, ja tekee hienommastakin omakotitalosta aikalailla kesämökkimäisen, Manninen toteaa.
Keltaisen sävyinen, perinteinen panelointi kannattaakin Mannisen mukaan aina maalata tai vahata valkoisella ennen myyntiä.
Mannisen mukaan neutraalius sisustuksessa on yleisesti ottaen valtti asuntoa myytäessä.
– Kaikki voimakkaat, persoonalliset värit saattavat herättää voimakkaitakin reaktioita. Reaktiot voivat toki olla puolesta tai vastaan, mutta helpointa on mennä eteenpäin neutraalilla, klassisemmalla linjalla, joka varmasti miellyttää useampien ostajakandidaattien silmää.
Kokolattiamatot hävinneet
Sisustuskammotuksista tulee monelle mieleen etenkin 70-luvulla suositut kokolattiamatot. Kokolattiamatto ei varmastikaan ole valtti myynnissä, mutta Mannisen matot ovat nykyään harvassa – hän ei muista uransa aikana törmänneensä yhteenkään kokolattiamatolla varustettuun taloon.
