Kiinnostaisiko todellinen neuvostoliittolaisen autoteollisuuden helmi? Tähän hintaan irtoaa olemattoman vähän ajettu "Mosse"

Kiinnostaako hankkia neuvostoliittolaisen autoteollisuuden helmi? Tähän hintaan irtoaa olemattoman vähän ajettu "Mosse" 5:41
Lahdessa myynnissä oleva Moskvitsh lienee maailman vähiten ajettuja "Mosseja".

Nyt olisi tarjolla todellinen autoharvinaisuus, sillä Lahdesta löytyy vain 171 kilometriä ajettu Neuvostoliiton aikainen Moskvitsh, kansankielellä Mosse.

Kyseinen itäisen autoteollisuuden helmi on vuosimallia 1991, mutta on liki täydellisesssä kunnossa. Auton käyttämättömyydestä kertoo mittarilukeman lisäksi se, että sen istuimet ovat vielä tehdasmuoveissa.

Mossen myyntihinnaksi on määritelty lähes 20 000 euroa, ja myynti-ilmoituksen voit katsoa täältä.

Yrittäjä Jari-Pekka Saarinen sai harvinaisuuden haltuunsa ystävänsä kautta, joka löysi auton täysin sattumalta iäkkään virolaismiehen tallista.

Mies oli saanut auton haltuunsa vuosien jonotuksen jälkeen 1991. Noihin aikoihin Virossa alkoi jo saamaan myös länsiautoja, jotka olivat tekniikaltaan huomattavasti kehittyneempiä kuin idän menopelit. Mosse jäi siksi vuosikymmeniksi seisomaan talliin.

– Todennäköisesti kyseessä on maailman vähiten ajetuimpia Moskvitsheja, Saarinen arvelee.

Nyt auto seisoo Saarisen liikkeessä Lahdessa. Yrittäjä arvioi, että Suomeen on rekisteröity Mosseja viitisen kappaletta.

– Olemme ajatelleet, että ehkä tälle jokin arvo tulee ajan mittaan.

Koeajosta turha haaveilla

Saarinen on kokeilumielessä ajanut Mossella ainoastaan yhden kilometrin verrran. Enempää hän ei aio sillä ajakaan, sillä suurena vaarana on auton arvon lasku. Näin ovat kertoneet Saariselle myös keräilyautojen asiantuntijat.

Mahdollisen ostajan on siis turha haavellla koeajosta.

– Joutuu ostamaan sian säkissä, sillä tätä ei viitsi laittaa suolatuille teille. Mutta ehkä keräilijät ymmärtävät, että näillä ei ajella.

Mossen mukana tulee yhdet renkaat ja ylimääräiset roiskeläpät. Mitään ylimääräisiä hienouksia varustelu ei todellakaan sisällä, edes autoradiota ei ole. Avaimia on sen sijaan iso nippu, jokaiseen lukkoon oma.

Sisustus on tehty hyvin karkeasta materiaalista, eikä työn jälki ole kovinkaan viimesteltyä. Ovet ja paneelit istuvat paikoillaan huonosti.

– Aito venäläinen Siperian rauta, Saarinen kuvailee.

Saarinen ei suosittele ostamaan autoa kauppakassiksi, sillä kyseessä on ennen kaikkea hyvin harvainen keräily-yksilö.

Mossesta on tullut jonkin verran kyselyjä ja vaihtotarjouksia, mutta toistaiseksi Saarinen ei ole niihin tarttunut.

Katso oheisesta videoartikkelista yrittäjä Jari-Pekka Saarisen haastattelu. Saarinen kertoo siinä tarkemmin omistamansa Mossen tekniset tiedot.

Lue myös:

    Uusimmat