Kiina harppoo kohti sähköistä liikennettä: Viime vuonna maassa rekisteröitiin 60 prosenttia kaikista maailman sähköautoista
Laatu ja turvallisuus ovat Kiinan autoteollisuudelle yhä tärkeämpiä valtteja.
– Tämä on oikein mukavaa rentoa menoa, kehuu taksikuski herra Zhong matkalla uudelta Pekingin Chaoyangin luotijuna-asemalta keskustan hotelliin.
Meno onkin lähes yhtä hiljaista kuin se oli parhaimmillaan 350 kilometrin tuntivauhdilla matkaa taittaneessa luotijunassa. Tunnen olevani kuin toisessa maailmassa matkatessani ensin luotijunassa ja sitten Beijing-merkkisen täyssähkötaksin kyydissä.
Vielä ennen koronaa entisessä kotikaupungissani taksit olivat korealaisia Hyundai-merkkisiä tai vielä vanhempia, ranskalaisia Citroen-merkkisiä.
Matkalaukku ei monesti mahtunut tavarasäiliöön, koska siellä oli tilan puoleen väliin täyttävä kaasutankki. Asiasta ei auttanut silloin motkottaa, sillä tuon ajan tilanteen mukaan kaasuautot olivat käteviä, edullisia ja saasteettomampia kuin bensiini- tai dieselautot.
Sähköllä kulkevia takseja on Pekingissä jo paljon. Ne erottaa tavallisista vaaleanvihreä rekisterikilpi ja Beijing-merkki nokassa ja takaluukussa. Sähköinen Beijing on täysin kiinalainen auto.
Herra Zhong oli tyytyväinen erityisesti alhaiseen energian kulutukseen, hiljaisuuteen ja ilmansaasteiden vähenemiseen.
Kiinalaismerkit tulevat
Vielä vuoden 2008 olympialaisten aikana autoilua oli pakko rajoittaa siten, että parilliseen ja parittomaan numeroon päättyvien autojen rekisterikilvillä sai ajaa vain vuoropäivinä.
Mutta nyt tilanne on toinen, ja muutos on ollut ällistyttävän nopeaa. Kansainvälisen energiajärjestön mukaan puolet tien päällä olevista sähköautoista on jo Kiinassa. Viime vuonna Kiinassa rekisteröitiin 60 prosenttia kaikista maailman sähköautoista ja sähköautot saavuttivat lähes 30 prosentin osuuden automyynnistä.
Sähköautojen suosiota Kiinassa selittävät valtion tuet ja sähköautojen edullisuus. Pienen sähköauton keskihinta Kiinassa on noin 72 000 renminbiä eli noin 9 150 euroa.
Kiinalaismerkit tunkevat tosissaan myös eurooppalaiseen sähköautomarkkinaan. Vuoteen 2030 mennessä kiinalaismerkit voivat vyöryttää jopa viidennekseen täyssähköautojen Euroopan markkinoista.
Kiinalaisautoja ei enää pilkata
Kiinalaisautoille ei enää naureskella kuten vielä muutama vuosi sitten. Maine kärsi erityisen pahasti kymmenisen vuotta sitten, kun kiinalainen Great Wall Haval -maasturi rutistui matkustamoon asti ASEAN NCAP -testissä.
Mutta ajat muuttuvat. Kun japanilaiset autot tulivat toden teolla Euroopan markkinoille 1970-luvulla, ilkuttiin niitä "riisikupeiksi". Ja kun korealaiset autot aloittivat Euroopan valloituksen 1990-luvulla, kutsuttiin esimerkiksi Hyundaita pilkkanimellä "Hui-hai".
Nyt Toyota on maailman myydyin henkilöauto ja Hyundai ja Kia ovat haastamassa vakavasti myös japanilaisia merkkejä tyylikkyydellään, tekniikallaan, hinnallaan ja jopa turvallisuudellaan.
Hyviä tuloksia turvatesteissä
Tämän päivän kiinalaiset sähköautot ovat pärjänneet kiitettävästi esimerkiksi arvostetussa Euro NCAP:n turvatestissä. Korkeimpaan viiden tähden luokkaan ovat päässeet muun muassa BYD:n Atto 3, Great Wall Motorsin katumaasturi Wey Coffee ja Oran sedan Funky Cat.
Kiinalainen autovalmistaja BYD on noussut verrattain lyhyessä ajassa sähköautomarkkinoiden markkinajohtajaksi. Eurooppalaiset autovalmistajat menettävät vauhdilla markkinaosuuksia Kiinan valtavilla ja dynaamisilla automarkkinoilla.
Volkswagen, joka jylläsi edullisilla perheautojen markkinoilla, on lyhyessä ajassa menettänyt yli 20 prosenttia markkinaosuudestaan Kiinassa, joka on sen tärkein markkina-alue. Nyt Volkswagen on sulkemassa tehtaita Saksassa ensimmäistä kertaa 87-vuotisen historiansa aikana.
Kiina hallitsee sähköautoissa tarvittavien akkujen arvoketjua, ja sen lisäksi valtio tukee vahvasti autoteollisuuttaan. Kiinalaismerkit saattavat napata jopa viidesosan sähköautojen myynnistä Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. Ranskalaisen analyytikkoyhtiö Inevin mukaan tämä tarkoittaisi jopa 700 000–1,6 miljoonan kiinalaisen täyssähköauton vuotuisia myyntilukuja.
Suomessa kiinalaisten sähköautojen osuus on vielä pieni. Meillä arvioidaan, että kiinalaisten sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2030 voisi olla 10–30 prosenttia.
Katso alla oleva video! Jukka Westerback kertoo, millaista on olla taksiyrittäjä Suomessa.
Uusimmat
-
11:01
Tavio selvittää päätöstään ulkoasiainvaliokunnalle, oppositiossa pöyristyttiin: "Noloa ja säälittävää Suomelta"
-
10:56
Podcast: Riina-Maija Palander esitteli vain sääriään erikoisessa missikisassa – tavoitteli paikkaa myös Miss Suomi -kilpailussa
-
10:35
Helikopteri ennennäkemättömästi ilmaan? Jopa Hornet-hävittäjillä spekuloidaan Veikkausliigassa
-
10:26
Suora lähetys: Taviolta kuohuttava Ukraina-päätös – näin kommentoi Orpo
-
10:10
Vasemmistoliiton piirijohtajilta enemmän kannatusta Meriluodolle kuin Koskelalle
-
10:05
Pöllöraati Tavion yllätyspäätöksestä: "Synkältä näyttää tämän hallituksen viesti seksuaalivähemmistöjä kohtaan"
-
10:04
Säässä tapahtuu nyt raju käänne – Pekka Pouta: Tämä on viikonlopun hyytävin hetki
-
10:01
SM-liigaseura TPS:ään liittyy kummallinen piirre – tästä on kyse
-
09:55
Kallion mysteerimötikästä paljastui porattaessa yllätys: "Kahdesta vaihtoehdosta se kiehtovampi"
-
09:51
Varusmiesliitto haluaa lisää terveydenhuollon henkilökuntaa varuskuntiin
-
09:47
Kuinka takseista saadaan turvallisia? Poliitikot vaativat tiukempia toimia
-
09:32
MTV:n tiedot: Suomi jäi Ville Tavion päätöksellä pois Ukraina-liittoumasta – syynä maininta seksuaalivähemmistöistä
-
09:29
Lähteet: Vankilassa oikeudenkäyntiään odottava P. Diddy on erityistarkkailussa
-
09:29
Autoilija, tarkista yksi oleellinen asia autostasi nyt – tästä suorituksesta rapsahti 12 päiväsakkoa
-
09:17
Heili Sirviölle, 13, muhkea stipendi – kaksi Pariisin suomalaismenestyjää palkittiin
-
09:08
Jättiveto supertähdeltä: "Tätä peliä on pelattu yli 200 vuotta, ja kukaan ei ole aikaisemmin tehnyt tällaista temppua"
-
08:39
Valtteri Bottakselta kovaa puhetta
-
08:30
Gouda, kermajuusto, edam, emmental – mitä eroa on suosikkijuustoilla?
-
08:02
Karri Kivi suorana Risto Dufvaan liittyneestä show’sta: "Meni yli"
-
07:43
Milloin leggingsit korvasivat housut? Kymmenisen vuotta sitten tyylivalintaa vielä paheksuttiin
-
Lataa lisää