Kevyen liikenteen väylillä tunteet voivat roihuta – näillä vinkeillä psykologi viilentäisi kuumakalleja: "Huumori tulkitaan hyvin nopeasti väärin"

Kuinka kevyessä liikenteessä tulisi toimia, kun katuja täyttää kokoajan enemmän sähköavusteiset menopelit – Liikenneturvan suunnittelija vastaa 5:11
Kuinka kevyessä liikenteessä tulisi toimia, kun katuja täyttää kokoajan enemmän sähköavusteiset menopelit – Liikenneturvan suunnittelija vastaa.

Liikenteessä ei kannata alkaa kertomaan muille, miten olisi pitänyt tehdä, Liikenneturvan suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen muistuttaa. Sen sijaan ystävällisyys voi tepsiä.

Kevyen liikenteen väylän liikennesäännöt unohtuvat välillä. Seurauksena voi toisinaan olla melko aggressiivistakin käytöstä.

Esimerkiksi jos pyöräilijä sattuu ajamaan jalankulkijoiden puolella, voi hän mahdollisesti kuulla kovaäänistä ohjeistusta kirosanojen saattelemana.

– Liikenne on sosiaalinen verkosto. Voimme itse valita, olemmeko levittämässä hyviä vai huonoja asioita. Ystävällisyys ja kohteliaisuus tekee aseettomaksi. Jos on tehty itse virheen, niin pyydetään kohteliaasti anteeksi, Liikenneturvan suunnittelija, psykologi Jyrki Kaistinen ohjeisti MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Pyöräilijöiden ja kävelijöiden seassa kulkee myös sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja eli monenlaista kulkijaa eri nopeuksilla.

Eritoten sähköpotkulaudoille on välillä toivottu omia väyliä.

– Näin voisi tietysti ajatella, mutta sitten meiltä loppuu aika nopeasti tila kesken. Me ei pystytä jokaisella omaa kaistaa rakentamaan. Ja tämä on vasta alkua, jos katsotaan millaisia prototyyppejä on tulossa maailmalta. Voi olla, että tulee erilaisia sähköavusteisia vempaimia lisää.

Miellyttävään liikennekulttuuriin vaikuttaa sääntöjen noudattamisen lisäksi myös se, miten osaa kohteliaasti ohjeistaa, jos toinen rikkoo sääntöjä.

– Siitä ei yleensä seuraa mitään hyvää, jos aletaan kertomaan, miten kuuluu toimia. Huumorikin tulkitaan hyvin nopeasti väärin.

Jotta kevyen liikenteen väylät pysyisivät jatkossakin turvallisina, on nopeuksiin Kaistisen mukaan syytä kiinnittää entistäkin enemmän huomiota.

– Varsinkin alueilla, joissa on ruuhkaa, kuten Helsingin keskustassa. Nopeus pitää sopeuttaa tilanteen mukaan.

Lue myös:

    Uusimmat