Kaupoilta vaaditaan lisää rahaa ruuantuottajille, mutta S-ryhmän hanat ovat kiinni: "Olemme pyrkineet tekemään sen minkä pystymme"

Mitä kauppa voi tehdä ruuantuottajien hyväksi? Entä miksi S-ryhmä haluaa mukaan apteekkibisnekseen? Uutisextrassa SOK:n pääjohtaja Hannu Krook 8:44
Mitä kauppa voi tehdä ruuantuottajien hyväksi? Entä miksi S-ryhmä haluaa mukaan apteekkibisnekseen? Uutisextrassa SOK:n pääjohtaja Hannu Krook

Kustannusten nousu on iskenyt kovaa suomalaisiin ruuantuottajiin. S-ryhmän mukaan se on jo tehnyt voitavansa viljelijöiden tukemiseksi. Suomalaisten ruokaostoksiin hintojen nousu ei vielä juuri ole vaikuttanut.

Maa- ja metsätalousministeriksi keväällä siirtynyt Antti Kurvinen (kesk.) on vaatinut muun muassa Kauppalehden haastattelussa kovin sanoin kauppaliikkeiltä lisää rahaa suomalaisille ruuantuottajille.

S-ryhmä on neuvotellut sopimuksiaan ruokateollisuuden kanssa uusiksi siten, että teollisuudelle ja sen kautta edelleen tuottajille ohjautuisi vuositasolla lisää rahaa satoja miljoonia euroja. Enempää ei pääjohtajan mukaan ole luvassa.

– Me olemme kuluttajaosuuskunta, ja pyrimme tekemään kaikkemme kuluttajien eduksi. Mutta toki tässä vaikeassa tilanteessa olemme pyrkineet tekemään myös tuottajille sen minkä pystymme, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo MTV:n Uutisextran haastattelussa.

Voisiko S-ryhmä tehdä enemmän?

– Tällä hetkellä tämä on se, minkä olemme nähneet olevan sopiva määrä.

Koronasäästöt ylläpitävät ostamista

Kustannusten nousu siirtyy kuluttajahintoihin, ja toukokuussa elintarvikkeiden hinnat nousivat yhdeksän prosenttia. S-ryhmän mukaan raju nousu ei toistaiseksi juuri näy suomalaisten ruokaostoksissa.

Pääjohtaja arvioi, että suomalaisilla keskimäärin on vielä halua ja mahdollisuuksia ostaa entiseen tapaan.

– Nythän on hyvä tilanne, että Suomessa on tosi hyvä, korkea työllisyysaste. Ihmisillä on jäänyt koronan aikana paljon säästöön rahaa, ja sitten meillä on pandemian jälkeinen kesä tulossa ja sinne on ladattu paljon odotuksia.

– Me näemme, että tämä kesä tulee olemaan tosi hyvä kaupallisesti niin kaupoissa, ravintoloissa kuin hotelleissakin, Krook sanoo.

Krookin mukaan kulutusvalintoja aletaan todennäköisesti harkita tarkemmin syksyllä, kun samaan aikaan kallistuvat ruuan lisäksi muun muassa polttoaineet ja asuminen.

Lue myös:

    Uusimmat