Vielä muutama vuosikymmen sitten ajatuskin vieraasta ihmisestä siivoamassa omaa kotia oli useimmista suomalaisista outo. Nyt yhä useammat ostavat kotisiivouspalveluita – iäkkäät pakosta, nuoremmat elämästä nauttiakseen.
– Rikkaat ovat käyttäneet kotisiivousta aina, mutta nykyään mukana on paljon keskituloisia ja lapsiperheitä. Kotisiivous ei ole enää niinkään tulo- kuin asenne- ja arvoriippuvainen asia, kuluttajatutkija Taija Härkki sanoo.
Kotisiivouspalveluja tarjoavan Sivina Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pietilä vahvistaa asiakaskunnan laajentuneen sitten vuoden 1998, jolloin yritys aloitti toimintansa.
– Aikaisemmin keskitimme markkinoinnin varakkaille alueille, mutta nyt meille tulee asiakkaita ihan tavallisilta pien- ja kerrostaloalueilta, jopa yksiöistä, Pietilä sanoo.
Sivina on yksi monista kotisiivouspalveluita tarjoavista yrityksistä, joita syntyi Suomeen kuin sieniä sateella vuoden 1997 tienoilla, jolloin osassa maata otettiin kokeiluna käyttöön kotitalousvähennys. Vuonna 2001 kotitalousvähennys tuli käyttöön koko maassa.
– Ennen kotitalousvähennystä kotisiivous oli varmaan aika harvojen herkkua. Kun ihmiset havahtuivat uuteen mahdollisuuteen, markkina oli erittäin voimakas. Piti olla tarkkana, montako mainoslehtistä jakoi postilaatikkoihin, jotta riitti kapasiteettia vastaamaan kysyntään, Pietilä kertoo.
”Osa heistä ei enää pysty siivoamaan itse”
Härkki sanoo, että alussa kotisiivousyritysten suurimmaksi käyttäjäryhmäksi nousivat lapsiperheet.


