Ruotsalainen kaurapohjaisia tuotteita valmistava Oatly on saanut huomautuksen hyvän tavan vastaisesta mainonnasta Mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Neuvosto katsoo, että Oatlyn lapsille suuntaamassa markkinoinnissa käytettiin ilmastonmuutoksen aiheuttamaa ahdistusta ja pelkoa markkinoinnin tehokeinona.
Lue myös: Oatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosia
Neuvoston mukaan lapsiperheille lähetetyssä Maitomyytit-julkaisussa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta tavalla joka on omiaan herättämään ylimääräistä huolta lapsissa, joilla ei ole edellytyksiä arvioida väittämiä kriittisesti.
Lisäksi markkinointia ei ollut heti selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
– Julkaisun esitystapa ei ole neutraali siltäkään osin kuin maitoon liittyvää negatiivista viestiä on tehostettu esimerkiksi kuvaamalla maidon käyttöä perusteleva henkilö piirroshahmona, jota voidaan pitää epämiellyttävänä ja pienempien lasten näkökulmasta jopa pelottavan näköisenä, neuvosto toteaa lausunnossa.