Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kauramaitoyhtiö Oatly sai huomautuksen lapsille suunnatusta markkinoinnista – käytti ilmastoahdistusta tehokeinona

9:54Maidontuottajat ja kaurajuoma-ala napit vastakkainKatso video: Oatlyn ja Valion edustajat väittelivät Uutisaamussa viime syksynä Oatlyn Maitomyytti-kampanjasta.
Julkaistu 08.07.2021 08:30(Päivitetty 08.07.2021 09:18)

MTV UUTISET – STT

Ruotsalainen kaurapohjaisia tuotteita valmistava Oatly on saanut huomautuksen hyvän tavan vastaisesta mainonnasta Mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Neuvosto katsoo, että Oatlyn lapsille suuntaamassa markkinoinnissa käytettiin ilmastonmuutoksen aiheuttamaa ahdistusta ja pelkoa markkinoinnin tehokeinona.

Lue myös: Oatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosia

Neuvoston mukaan lapsiperheille lähetetyssä Maitomyytit-julkaisussa hyödynnettiin lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta tavalla joka on omiaan herättämään ylimääräistä huolta lapsissa, joilla ei ole edellytyksiä arvioida väittämiä kriittisesti.

Lisäksi markkinointia ei ollut heti selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

–  Julkaisun esitystapa ei ole neutraali siltäkään osin kuin maitoon liittyvää negatiivista viestiä on tehostettu esimerkiksi kuvaamalla maidon käyttöä perusteleva henkilö piirroshahmona, jota voidaan pitää epämiellyttävänä ja pienempien lasten näkökulmasta jopa pelottavan näköisenä, neuvosto toteaa lausunnossa.

Mainonnan eettinen neuvosto arvioi, että julkaisun sarjakuvamainen tyyli, taitto ja tekstin tyylilaji ovat omiaan puhuttelemaan lapsia.

Julkaisussa on myös viittauksia kouluun, mistä voidaan päätellä julkaisun olevan suunnattu koululaisille. Julkaisu lähetettiin 250  000 kotitalouteen, jossa on 6–12-vuotiaita lapsia.

Julkaisussa on käytetty julistavaa tyyliä, jossa maitotuotteiden käyttöön liittyvät negatiiviset ilmastoa ja eläinten hyvinvointia koskevat väitteet on muotoiltu yksinkertaiseen ja lapsille helposti ymmärrettävään muotoon.

Kouluruokaa koskevassa kohdissa on käytetty lapseen kohdistuvaa sarkastista ja ivallista sävyä.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että tämäntyyppisen aiheen käsittelyn ja siihen liittyvien väitteiden esittäminen on erityisesti lapsiin kohdistuvassa markkinoinnissa oltava korostetun neutraalia eikä siihen saa sisältyä esimerkiksi lapsia syyllistäviä vihjauksia.

Säännöt on kirjattu kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöihin.

Oatly sanoo halunneensa herättää yhteiskunnallista keskustelua

Oatly kiistää markkinoinnistaan esitetyt väitteet ja katsoo, ettei neuvostolla ole toimivaltaa antaa asiasta lausuntoa, koska julkaisu ei ole mainontaa.

Aineistossa ei kehoteta lukijaa ostamaan yrityksen tuotteita eikä siinä ole viittauksia yrityksen tuotteisiin, lisätietoja tuotteista, niiden ostopaikasta tai hinnasta, Oatly perustelee.

Oatlyn mukaan koteihin lähetetty julkaisu on viestintää, jonka tarkoitus on herättää yhteiskunnallista keskustelua.

Lisäksi yhtiö katsoo, ettei aineisto ole hyvän tavan vastaista, vaan hyväksyttävää julkaistussa muodossa ottaen huomioon perustuslain sananvapaussäännös.

Oatly on julkaissut Maitomyytit myös netissä ja edellyttää siellä, että sivustolla vierailevan on oltava vähintään 18-vuotias.

Lisää aiheesta:

Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"Snellmanin "bambuhattumainoksesta" valituksia – MEN: Ei ole rasistinenMainonnan eettinen neuvosto antoi huomautukset MTV:lle ja Calvin KleinilleOatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosiaOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"Varustelekalle taas huomautus kansanmurhalla markkinoinnista – keskiössä "paha" serbialainen juomapullo
MainontaMaitoRavitsemusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu