Katsastusasemat reputtivat testin: Autojen vikoja ei löydetty

Kansalaiset eivät saa odottamaansa vastinetta katsastusmaksulle, ilmenee Liikenteen turvallisuusviraston Trafin testistä. Trafin mukaan katsastustoiminnan laatu ei ole riittävän hyvä.

Trafin testissä katsastuslaitokset eivät löytäneet testiautosta kaikkia turvallisuutta ja ympäristöä vaarantavia vikoja. Testissä oli mahdollista saada kaikkiaan yhdeksän pistettä, jos katsastusasema löysi kaikki auton viat ja ne arvioitiin oikein.

- Testin keskiarvoksi saatiin 3,7, mikä tarkoittaa sitä, että osaa hylkäämisiin johtavia vikoja ei ole löydetty ja vastaavasti myöskään pienempiä vikoja ei ole löydetty, sanoo Trafin osastonjohtaja Björn Ziessler.

Testissä tutkittiin marras-joulukuussa 20 katsastustoimipaikan laatua pääkaupunkiseudulla teettämällä testiautoon määräaikaiskatsastus katsastustoimipaikoilla. Liikenteen turvallisuusviraston johtaja Ziessler pitää testin tulosta yllättävänä.

- Kyllä tämä tulos tuli yllätyksenä. Ei osattu odottaa, että ihan näin olisi käynyt. Katsastuksen valvonnassa käytetään kuitenkin useampia elementtejä. On olemassa myös muun muassa tilastovalvonta, ja silti tulos oli tämä.

Trafin testitulokset aiheuttavat jatkotoimia. Valvonnan lisääminen ei Ziesslerin mukaan ole kuitenkaan yksittään ratkaisu ongelmaan.

"Asemien erikoistuttava"

- Kyllä tässä on erinäisille toimenpiteille kysyntää. Raju valvonnan lisääminen ei ole kovinkaan kustannustehokas ratkaisu. Ensimmäinen asia on se, että yrityksissä on lähdettävä parantamaan sisäistä laatua ja sisäisen laadun rakentamista tulisi edistää. Pohdittava on myös sitä, mikä on valtion rooli ja mikä puolestaan yksittäisten katsastusasemien rooli.

Ziessler huomauttaa, että katsastussektorille on tullut runsaasti uusia toimijoita. Autokanta ei ole kuitenkaan samaan aikaan merkittävästi lisääntynyt.

- Sehän tarkoittaa käyttöasteen laskua. Jos käyttöaste laskee, onko sillä vaikutusta osaamiseen? Eli pysyykö rutiini joidenkin tiettyjen erikoisasioiden kuten erityisten autojen tai tyyppivikojen korjaamiseen, jos on alhaiset käyttöasteet?

Tulevaisuudessa katsastusasemat saattavat joutua erikoistumaan eri katsastustyyppien mukaan.

- Katsastuslajejahan on useita: rekisteröintikatsastus, määräaikaiskatsastus, muutoskatsastus, yksittäishyväksyntä. Lajeittainhan nämä katsastusmäärät vaihtelevat hyvinkin paljon, niin ehkä tässä pitäisi ryhtyä jonkinlaista erikoistumista miettimään. Tietyntyyppiset katsastukset olisivat tietyntyyppisillä asemilla ja tietyntyyppiset jossain muualla, Ziessler sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat