Kasvojentunnistus lentokentän lähtöportilla hämmensi matkustajaa: "Kuinka huolissani minun pitäisi olla?"

Digitalisaation pimeä puoli 8:09
Mitä huonoa digitalisaatio voi tuoda mukanaan?

Yhdysvaltalaisnaisen ja lentoyhtiön Twitter-keskustelu kasvojentunnistukseen perustuvasta turvatarkastuksesta on herättänyt netissä huolta yksityisyydensuojasta. Aiheesta uutisoi muun muassa IFL Science -sivusto.

Netissä on noussut viraaliksi matkustajan ja lentoyhtiön keskustelu. Monen mielestä siinä on jotain karmivaa.

Huhtikuun alussa MacKenzie Fegan meni lentokentän lähtöportille. Hän oli ottanut maihinnousukortin esille valmiiksi ja oletti, että passi tarkastettaisiin tavanomaiseen tapaan.

Mackenzien yllätykseksi työntekijät pyysivät häntä kuitenkin vain katsomaan kameraan. Passia ei kysytty missään vaiheessa.

Nainen kirjoitti jälkikäteen kokemuksestaan Twitterissä.

Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä.

– Nousin juuri JetBlue Airlinesin kansainväliselle lennolle. Passin tarkastamisen sijaan katsoin kameraan, ennen kuin sain mennä koneeseen. Korvasiko kasvojentunnistus maihinnousukortit tietämättämäni? Olenko antanut suostumukseni tähän?

JetBlue vastasi Mackenzielle seuraavasti: "Voit kieltäytyä toimenpiteestä, MacKenzie. Olemme pahoillamme, jos tämä teki olosi epämukavaksi."

Lisää kysymyksiä

Yhtiön pahoitteleva kommentti ei vastannut naisen kysymykseen. Niinpä MacKenzie ei jättänyt asiaa siihen vaan kysyi uudelleen, miten tunnistus toimii ja kenellä on tiedot hänen kasvoistaan.

– Oletan, että kasvojentunnistusskannerit matchaavat kuvani johonkin, jotta identiteettini tarkistetaan. Miten JetBlue tietää, miltä minä näytän?

– Informaation tarjoaa Yhdysvaltain kotimaan turvallisuusministeriö niistä tiedoista, joita sillä on, JetBlue tviittasi takaisin.

Mackenzie jatkoi edelleen.

– Eli hallitus tarjosi biometriset tietoni yksityiselle yritykselle? Annoinko suostumukseni tähän? Kuinka kauan tietoni ovat JetBluella? Ja vaikka kieltäytyisin kasvojentunnistuksesta, teillä olisi jo joka tapauksessa tietoni?

Seuraavaksi JetBlue vastasi:

– Selvennämme, että kuvia ei anneta meille, vaan ne tomitetaan turvallisesti rajaviranomaisille. JetBluella ei ole pääsyä kuvaan emmekä säilytä niitä.

Jatkoi tivaamista

MacKenzielle heräsi mieleen vain lisää kysymyksiä, ja lentoyhtiö ohjasi hänet marraskuussa 2018 julkaistuun pressitiedotteeseen, jossa kerrottiin, että JetBlue oli ottanut käyttöön biometrisen turvatarkastusjärjestelmän kansainvälisillä lennoilla.

Naisen mukaan tiedote ei kerro, miten prosessi käytännössä toimii. Tämän jälkeen hänet ohjattiin vielä toiseen artikkeliin, mutta tuokaan vastaus ei tyydyttänyt Mackenzieta.

– Olisi mahtavaa saada lisää tietoa siitä, miten kuvani sovitettiin yhteen nimen kanssa. Katsoin kameraan ja muutaman sekunnin kuluttua portit aukesivat. Kävikö kuvani vain sekuntien kuluessa rajavartioviranomaisten tietokannassa, jossa sen todettiin sopivan nimeeni ja lähetettiin sen jälkeen takaisin JetBluelle? nainen tviittasi.

"Sinun pitäisi olla huolissasi"

MacKenzie osoitti seuraavaksi kysymyksensä Electronic Frontier Foundation -organisaatiolle, joka kiinnittää huomiota digitaalisiin oikeuksiin.

– Kuinka huolissani minun pitäisi olla? nainen kysyi.

EFF:n tviitti kuului seuraavasti:

– Sinun pitäisi olla huolissasi. On ennenkuulumatonta, että hallitus kerää ja jakaa tämänkaltaista tietoa näin yksityiskohtaisesti näin monien eri tahojen kanssa. Tarvitsemme kunnollista valvontaa ja sääntelyä, jotta voimme varmistaa, että yksityisyytemme on turvattu.

Keskustelu onkin saanut monet huolestumaan siitä, minkä tahojen haltuun omat tiedot joutuvat.

Lue myös:

    Uusimmat