Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kasvojentunnistus lentokentän lähtöportilla hämmensi matkustajaa: "Kuinka huolissani minun pitäisi olla?"

8:09Digitalisaation pimeä puoliMitä huonoa digitalisaatio voi tuoda mukanaan?
Julkaistu 25.04.2019 07:40
Toimittajan kuva

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Yhdysvaltalaisnaisen ja lentoyhtiön Twitter-keskustelu kasvojentunnistukseen perustuvasta turvatarkastuksesta on herättänyt netissä huolta yksityisyydensuojasta. Aiheesta uutisoi muun muassa IFL Science -sivusto.

Netissä on noussut viraaliksi matkustajan ja lentoyhtiön keskustelu. Monen mielestä siinä on jotain karmivaa.

Huhtikuun alussa MacKenzie Fegan meni lentokentän lähtöportille. Hän oli ottanut maihinnousukortin esille valmiiksi ja oletti, että passi tarkastettaisiin tavanomaiseen tapaan.

Mackenzien yllätykseksi työntekijät pyysivät häntä kuitenkin vain katsomaan kameraan. Passia ei kysytty missään vaiheessa.

Nainen kirjoitti jälkikäteen kokemuksestaan Twitterissä.

Jos tviitti ei näy, voit katsoa sen täältä.

– Nousin juuri JetBlue Airlinesin kansainväliselle lennolle. Passin tarkastamisen sijaan katsoin kameraan, ennen kuin sain mennä koneeseen. Korvasiko kasvojentunnistus maihinnousukortit tietämättämäni? Olenko antanut suostumukseni tähän?


JetBlue vastasi Mackenzielle seuraavasti: "Voit kieltäytyä toimenpiteestä, MacKenzie. Olemme pahoillamme, jos tämä teki olosi epämukavaksi."

Lisää kysymyksiä

Yhtiön pahoitteleva kommentti ei vastannut naisen kysymykseen. Niinpä MacKenzie ei jättänyt asiaa siihen vaan kysyi uudelleen, miten tunnistus toimii ja kenellä on tiedot hänen kasvoistaan.

– Oletan, että kasvojentunnistusskannerit matchaavat kuvani johonkin, jotta identiteettini tarkistetaan. Miten JetBlue tietää, miltä minä näytän?

– Informaation tarjoaa Yhdysvaltain kotimaan turvallisuusministeriö niistä tiedoista, joita sillä on, JetBlue tviittasi takaisin.

Mackenzie jatkoi edelleen.

– Eli hallitus tarjosi biometriset tietoni yksityiselle yritykselle? Annoinko suostumukseni tähän? Kuinka kauan tietoni ovat JetBluella? Ja vaikka kieltäytyisin kasvojentunnistuksesta, teillä olisi jo joka tapauksessa tietoni?

Seuraavaksi JetBlue vastasi:

– Selvennämme, että kuvia ei anneta meille, vaan ne tomitetaan turvallisesti rajaviranomaisille. JetBluella ei ole pääsyä kuvaan emmekä säilytä niitä.

Jatkoi tivaamista

MacKenzielle heräsi mieleen vain lisää kysymyksiä, ja lentoyhtiö ohjasi hänet marraskuussa 2018 julkaistuun pressitiedotteeseen, jossa kerrottiin, että JetBlue oli ottanut käyttöön biometrisen turvatarkastusjärjestelmän kansainvälisillä lennoilla.

Naisen mukaan tiedote ei kerro, miten prosessi käytännössä toimii. Tämän jälkeen hänet ohjattiin vielä toiseen artikkeliin, mutta tuokaan vastaus ei tyydyttänyt Mackenzieta.

– Olisi mahtavaa saada lisää tietoa siitä, miten kuvani sovitettiin yhteen nimen kanssa. Katsoin kameraan ja muutaman sekunnin kuluttua portit aukesivat. Kävikö kuvani vain sekuntien kuluessa rajavartioviranomaisten tietokannassa, jossa sen todettiin sopivan nimeeni ja lähetettiin sen jälkeen takaisin JetBluelle? nainen tviittasi.

"Sinun pitäisi olla huolissasi"

MacKenzie osoitti seuraavaksi kysymyksensä Electronic Frontier Foundation -organisaatiolle, joka kiinnittää huomiota digitaalisiin oikeuksiin.

– Kuinka huolissani minun pitäisi olla? nainen kysyi.

EFF:n tviitti kuului seuraavasti:

– Sinun pitäisi olla huolissasi. On ennenkuulumatonta, että hallitus kerää ja jakaa tämänkaltaista tietoa näin yksityiskohtaisesti näin monien eri tahojen kanssa. Tarvitsemme kunnollista valvontaa ja sääntelyä, jotta voimme varmistaa, että yksityisyytemme on turvattu.

Keskustelu onkin saanut monet huolestumaan siitä, minkä tahojen haltuun omat tiedot joutuvat.

Lähteet: Unilad.co.uk, Iflscience.com, Stuff.co.nz

Lue lisää: Lentomatka edessä? Viisi asiaa, joita ei pidä unohtaa

Lisää aiheesta:

Lentoyhtiö alkaa punnita matkustajiaan – näin päätöstä perustellaanNainen joutui lennolla lentoemäntien silmätikuksi pukeutumisensa takia – poliisit odottivat määränpäässäSierran toppi oli liikaa lentotyöntekijälle – uhkasi jopa jättää pois lennolta: "En ole koskaan tuntenut oloani näin vihaiseksi"Ylipainoinen perhe passitettiin turistiluokkaan businessluokan sijaan – lentoyhtiö puolustaa kantaansa: "Olen varma, että ymmärrätte"Ryanair tarkasti 24-vuotiaan passin, eikä päästänyt mukaan lennolle – taustalla yksinkertainen syy, jonka vuoksi sinultakin voidaan evätä pääsy koneeseenKesäinen haalariasu tuomittiin sopimattomaksi lentomatkalle: "En voinut astua lennolle, ellen peitä avujani”
LentäminenMatkailuDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lentäminen
  • 22.10.14:09
    Finnair

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 15.10.21:39
    Trumpin Yhdysvallat

    Pentagon: Pete Hegsethin kone joutui laskeutumaan Britanniaan

  • 14.10.21:05
    Lentokoneet

    Airbus A320 rökitti Boeingin suosikkikoneen

  • 13.10.19:37
    Finnair

    Finnair peruu tänään ja huomenna 40 lentoa erikoisesta syystä

  • 12.10.19:08
    Kuluttajariidat

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi