Helsingin Sanomissa julkaistu kasvatustieteen tohtori Jukka Kujalan mielipidekirjoitus poikien oppimishaasteista on herättänyt runsaasti keskustelua.
– Peruskoulun arkista oppimista ja opetussisältöjä koordinoivat menestyjäopettajat, joista suurin osa on naisia. Poikien oppimisen maailmaa rakentavat akateemiset ihmiset, joilta puuttuvat seisaaltaan pissaamisen kokemukset sekä Valtteri Bottaksen tai Patrik Laineen sankariuran seuraamisen tunteet oman isän kanssa, Kujala muun muassa toteaa tekstissään.
Autoa pesemästä tavoitettu Kujala myöntää puhelimessa, että kirjoitus oli tarkoituksena räväkkä.
– Pääviesti oli varmaan se, että suomalaisen poikalapsen ja nuoren miehen paha olo jää varjoon. Meillä pitäisi kansallisesti herätä yhdenvertaisuuteen, hän toteaa.
Kaikille ei nykykoulu sovi
Koulutuspalveluita tarjoavan Kiipulasäätiön toimitusjohtajana toimiva Kujala muistuttaa, että nuoret miehet johtavat erilaisia negatiivisia tilastoja maksuhäiriöistä rattijuoppouskuolemiin. Samalla hänen mukaansa ihmisiä valmistuu peruskoulusta yhä suuremmilla osaamisen puutteilla ja hankkeet nuorten miesten pahan olon lievittämiseen loistavat poissaolollaan.
Vaikka sukupuolten maailmojen väliset erot pienenevät, pitäisi vuosisatojen mittaisen ”poikakertomuksen” vaikutukset huomioida Kujalan mukaan opetuksessa. Hänen mukaansa keskeistä olisi, että koulujen pitäisi pystyä kohtaamaan pojat ja löytää heille sopivat oppimismuodot. Hän syyttää koulua fordilaiseksi yhden mallin menetelmäksi, jonka palkitsemis- ja rangaistusjärjestelmä ei hänen mukaansa tiettyyn poikajoukkuun toimi. Kaikille ei sovi perinteinen ajatus istumisesta hiljaa paikalla, tai poika voi olla esimerkiksi passiivinen. Koulumaailman ja pojan maailman välille syntyy ristiriita, jossa nuori työnnetään reunalle.

