Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kasvatustieteen tohtori kritisoi peruskoulujen naisopettajavaltaa HS:ssa – kertoo nyt, miksi ”seisallaan pissaamisen kokemuksilla” on merkitystä

Kujalan mukaan koulusta puuttuu ymmärrystä pojan kokemuksille. Kuvituskuva.
Kujalan mukaan koulusta puuttuu ymmärrystä pojan kokemuksille. Kuvituskuva.
Julkaistu 25.11.2017 18:46
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Helsingin Sanomissa julkaistu kasvatustieteen tohtori Jukka Kujalan mielipidekirjoitus poikien oppimishaasteista on herättänyt runsaasti keskustelua.

– Peruskoulun arkista oppimista ja opetussisältöjä koordinoivat menestyjäopettajat, joista suurin osa on naisia. Poikien oppimisen maailmaa rakentavat akateemiset ihmiset, joilta puuttuvat seisaaltaan pissaamisen kokemukset sekä Valtteri Bottaksen tai Patrik Laineen sankariuran seuraamisen tunteet oman isän kanssa, Kujala muun muassa toteaa tekstissään.

Autoa pesemästä tavoitettu Kujala myöntää puhelimessa, että kirjoitus oli tarkoituksena räväkkä.

– Pääviesti oli varmaan se, että suomalaisen poikalapsen ja nuoren miehen paha olo jää varjoon. Meillä pitäisi kansallisesti herätä yhdenvertaisuuteen, hän toteaa.

Kaikille ei nykykoulu sovi

Koulutuspalveluita tarjoavan Kiipulasäätiön toimitusjohtajana toimiva Kujala muistuttaa, että nuoret miehet johtavat erilaisia negatiivisia tilastoja maksuhäiriöistä rattijuoppouskuolemiin. Samalla hänen mukaansa ihmisiä valmistuu peruskoulusta yhä suuremmilla osaamisen puutteilla ja hankkeet nuorten miesten pahan olon lievittämiseen loistavat poissaolollaan.

Vaikka sukupuolten maailmojen väliset erot pienenevät, pitäisi vuosisatojen mittaisen ”poikakertomuksen” vaikutukset huomioida Kujalan mukaan opetuksessa. Hänen mukaansa keskeistä olisi, että koulujen pitäisi pystyä kohtaamaan pojat ja löytää heille sopivat oppimismuodot. Hän syyttää koulua fordilaiseksi yhden mallin menetelmäksi, jonka palkitsemis- ja rangaistusjärjestelmä ei hänen mukaansa tiettyyn poikajoukkuun toimi. Kaikille ei sovi perinteinen ajatus istumisesta hiljaa paikalla, tai poika voi olla esimerkiksi passiivinen. Koulumaailman ja pojan maailman välille syntyy ristiriita, jossa nuori työnnetään reunalle.


Kaipaa erilaisia oppimismittareita

Kujalan kirjoitus on herättänyt keskustelua erityisesti tavasta, jolla se viittaa naisopettajan vaikeuksiin kohdata poikaa. Puhelimessa Kujala on sovittelevampi.

– Naisopettaja voi olla hyvä kohtaamaan pojat, kuten miesopettaja voi olla hyvä kohtaamaan tytöt. En kaipaa sukupuolikiintiöitä, vaan poikakokemuksen ymmärtämistä ja koulun rakentamista niin, että poikalapset viihtyvät ja oppivat, hän sanoo.

Oppimisen tapojen muuttamisen lisäksi hän haluaisi myös muuttaa oppimisen mittaamista. Nykyään mitataan hänen mukaansa opiskeluaikaa, ja Kujala haluaisi nostaa esille osaamisen mittaamista. Tässä hän kritisoi myös numeroilla pisteyttämistä.

– Se ajattelutapa ei kerro osaamisesta tai valmiuksista asioiden kohtaamiseen. Se antaa viitteitä, mutta ei esimerkiksi kerro, onko valmis yrittäjäpolulle tai urheilija- tai ammatilliselle uralle.

Yhtenä ratkaisumallina Kujala nostaa vaihtoehtoiset koulut, kuten yksityiset oppilaitokset ja vaihtoehtopedagogiikan. Hän esittääkin, pitäisikö sote-uudistuksen jälkeen pohtia peruskoulu-uudistusta kilpailutuksen ja vaihtoehtoisten mallien edistämiseksi. 

Lisää aiheesta:

Moni ysiluokkalainen uskoo, että koulumenestys on kiinni sattumastaOnko joka kahdeksas peruskoulun päättävä todella ilman kunnollista lukutaitoa? Asiantuntija MTV:n vaalitentin kouluväitteistä: "Perusteltu huoli"Tutkija sanoo Opetushallituksen vieraantuneen peruskoulujen arjesta – virasto kiistää ja väläyttää "koulutuksen sote-uudistusta"Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä MTV:n kysely: Lukuisat oppilaat eivät ole palanneet kouluun etäopetuksen jälkeen – "Hirveän surullista, että koronan aikana näitä palveluita heikennettiin kouluissa"Raakel Lignellin kolumni: Lapset tuskin ovat hankalampia kuin ennen – aikuisten säätämä yhteiskunta on kuitenkin muuttunut ja se näkyy jo lapsissakin
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • Eilen20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • Eilen20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"