Kasvatuskonkari: Törkykäytöksen taustalla kotien ongelmat

Kasvatustieteiden emeritusprofessori Kari Uusikylä vaatii kouluille lisää rahaa, jotta luokkakoot saadaan pienemmiksi ja oirehtiville koululaisille tukea.

Hän kehottaa vanhempia vaatimaan lapsiltaan myös velvollisuuksia eikä antamaan vain oikeuksia.

Uusikylä pitää Alppilan yläasteen opettajan erottamista virheenä, suorastaan pikaoikeutena, mutta haluaa nostaa keskustelun laajemmalle tasolle, kaikkiin kouluihin ja koko yhteiskuntaan.

– Päättäjät juhlapuheissaan puhuvat aina, kuinka koulu on tärkeää, kuinka lapset ovat tärkeitä, heikkojen puolesta ollaan, mutta mistä johtuu, että rahaa ei kouluihin tule? Rahakaan ei ratkaise kaikkea, mutta kun ollaan 40 oppilaan luokassa, aktiivinen oppiminen ja esimerkiksi ryhmätyöt eivät onnistu, jos opettajan aika menee kurinpitoon, Uusikylä toteaa.

Uusikylä ennustaa ongelmien jatkuvan, koska ne eivät poistu hokkus-pokkus.

Kotien ongelmat heijastuvat kouluun

– Nämä oppilaatkaan eivät varmasti nauti törkykäyttäytymisestään. Syyt ovat siinä, että monissa kodeissa voidaan huonosti. Köyhyys, vanhempien alkoholismi ja mielenterveysongelmat ajavat monia lapsia kuilun partaalle. Kotien ongelmat heijastuvat aina kouluun, eivät lapset voi olla koulussa kuin enkeleitä, lapsen pahoinvointi purkautuu törkykäyttäytymisenä, Uusikylä sanoo.

Uusikylä kannattaa opettajalle oikeutta muun muassa katsoa oppilaan reppuun, mutta toteaa heti perään, että ongelmat eivät ratkea ikinä millään pykälillä, esimerkiksi häirikkölapsen väliaikaisella erottamisella koulusta.

Hänen mukaansa vanhemmilla on äärimmäisen suuri vastuu.

"Oppilaiden röyhkeys lisääntynyt"

– Kodeissa pitää opettaa käytösnormit ja vaatia myös velvollisuuksia, ei vain antaa oikeuksia, se on selvä.

– Ennen oli niin että opettaja arvosteli ja arvioi oppilasta, joka vapisi ja pelkäsi opettajan edessä, mutta nyt vanhemmat arvostelevat opettajaa ja vaativat.

Uusikylä neuvoo jokaista vanhempaa miettimään, että jos kotona on vaikeaa kahden murkkuikäisen kanssa, niin millaista opettajalla on koko työpäivä 25 murkkuikäisen kanssa, joista suurin osa oirehtii pahasti ja käyttäytyy huonosti.

– Yleinen oppilaiden röyhkeys ja tällaisista niin sanotuista omista oikeuksista kiinnipitäminen on lisääntynyt.

Lisäksi koko ympäröivä yhteiskunta vaikuttaa lapsiin.

– Julkisuudessa, jossa vahvat kiusaavat heikkoja ja melskataan ja haukutaan muita, kiusaaja on jonkinlainen sankari. Eiväthän oppilaat missään tyhjiössä elä, he näkevät mitä ympärillä tapahtuu, emeritusprofessori Kari Uusikylä sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat