Alakoulun suorittaneen lapsen vanhempi syyttää kouluja jämäkkyyden puutteesta ja siitä, että hänen lahjakas, mutta laiska lapsensa päästettiin liian helpolla. Nimimerkki "Fiksun mutta laiskan vanhempi" kirjoittaa asiasta Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.
– Ainakin jotkin koulut ja opetusmenetelmät ovat vuosien varrella muuttuneet niin lapsilähtöisiksi, etteivät ne enää opeta tekemään sinnikkäästi töitä, hän kirjoittaa.
MTV Uutisten haastattelemat opettajat pitävät kirjoitusta osittain oikeaan osuvana, mutta muistuttavat myös vanhemmilla olevan vastuunsa oppilaan eteenpäin tuuppimisessa. 
– Koulussa yritän kaikkeni, mutta en voi oppilaan himaan enää mennä vahtimaan että läksyt tulevat tehdyksi, helsinkiläisen alakoulun opettaja toteaa.
Mielipidekirjoituksen laatineen vanhemman mukaan koulu ei muun muassa vaatinut läksyjen tekemistä kunnolla tai antanut rangaistusta myöhästelystä. Lapsen päättötodistuksen keskiarvo alakoulusta oli 7,5, ja vanhemman mukaan hän olisi pienellä vaivalla saanut kiitettävät arvosanat.
"Luokat liian isoja, jotta kaikkeen ehtisi puuttua"
Länsihelsinkiläisen alakoulun opettaja sanoo asiassa olevan monta puolta, joista yksi on oppilaan näkökulma.
– Mitä jos lapsi on itse ollut tyytyväinen. Ehkä vanhempi haluaisi jotakin enemmän ja näkee lapsessaan potentiaalia, mutta kyllä alakoulun 4-6 -luokkalaiset jo tajuavat, että he tekevät koulutyötä itseään, eivät vanhempiaan varten.

