Käsijarrukäännöksestä enemmän haittaa kuin hyötyä

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Kannattaako käsijarrukäännös?

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Vastaus: Käsijarrukäännöksellä tarkoitetaan tilannetta, jossa kuljettaja lukitsee vauhdissa käsijarrun – tai oikeaoppisemmin seisontajarrun – avulla auton takapyörät ja kääntää samanaikaisesti ohjausta. Tällöin auton perä luistaa sivulle ja auto kääntyy suhteellisen pienessä tilassa.

Tekevälle sattuu

Onnistuneen käsijarrukäännöksen tekemisessä olosuhteilla, nopeudella ja ajoalustalla on iso merkitys.

Pienikin kuljettajan tekemä virhearvio aiheuttaa sen, että auton luistorata on aivan jotain muuta kuin kuljettaja on ajatellut. Ja näitä virhearvioita sattuu, kuten nopeasti googlaamalla löytämistäni otsikoista voi päätellä:

  • Bussipysäkkiin päätynyt käsijarrukäännös aiheutti vaaratilanteen (Länsiväylä)
  • Käsijarrukäännös epäonnistui Niskakadulla (Karjalainen)
  • Käsijarrukäännös karkasi käsistä (MTV)
  • Mies yritti käkkärikäännöstä – kaksi loukkaantui ja auto lunastukseen (Keskisuomalainen)
  • Talvi houkutteli käsijarrukäännöksiin – poliisi keskeytti leikit (MTV)
  • Käsijarrukäännös epäonnistui: auto katolleen (Yle)

Käsijarrukäännöksen tekeminen liikenteessä ei siis kannata, vaikka moni rattimiehenä itseään pitävä saattaakin esittää asiasta eriävän mielipiteensä – kunnes kolahtaa. Seisontajarru on tarkoitettu varmistamaan auton paikallaan pysyminen pysäköitäessä eikä sitä tule käyttää auton liikkuessa.

Käsijarrukäännöksen hyödyt ja haitat?

Hyötynä voidaan mainita auton nopea kääntyminen suhteellisen pienessä tilassa, jos kaikki menee suunnitellusti. Jos ei mene, tilaa tarvitaan paljon.

Turvatonta                           

Haittoja onkin sitten jo enemmän. Jos käsijarrukäännös ei suju suunnitellusti, saattaa seurauksena olla törmääminen tai tieltä suistuminen. Liukkailla talvikeleillä moni käsijarrukäännöstä yrittänyt rattimies on saanut autonsa kietaistua tyhjällä pysäköintialueella olevaan lyhtypylvääseen tai ostoskärryjen säilytyskatokseen.

Käsijarrulla aikaansaatua luistoa seuraava törmääminen tapahtuu usein kylki edellä. Autot on kuitenkin suunniteltu liikkumaan nokka edellä, jolloin ne myös kestävät törmäysvoimia paremmin nokan kuin kyljen suunnasta.

Liikenteessä seisontajarrulla aikaan saatu auton nopea kääntyminen saattaa tulla yllätyksenä muille tienkäyttäjille, jolloin siihen ei osata varautua. Tämä on omiaan aiheuttamaan hämmennystä, virhetulkintoja ja vaaratilanteita.

Auto kuluu ja rasittuu

Käsijarrukäännöksestä on haittaa paitsi turvallisuudelle – myös autolle. Käsijarrun lukitessa takarenkaat ja auton luistaessa, renkaat joutuvat koville. Myös erilaiset nivelet, puslat ja pyöräntuennan osat ovat varsin kovilla – erityisesti, jos tienpinnassa on yhtäkkiä pitävämpi kohta, johon luisto äkillisesti loppuu. Käsijarrukäännöksiä harrastavan kuljettajan onkin laitettava kättä taskuun korjaamolla useammin kuin normaalisti ajelevan.

Lue myös:

    Uusimmat