Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Talouselämä-lehden mainoskampanja aiheutti someraivon – päätoimittaja: "Meni metsään"

Kuvakaappaus Talouselämän Instagram-mainoksesta.
Kuvakaappaus Talouselämän Instagram-mainoksesta.
Julkaistu 08.01.2023 14:03
Toimittajan kuva

Jari Peltola

jari.peltola@mtv.fi

Talouselämä-lehden vanhempainvapaita sivuava mainoskampanja on aiheuttanut suuttumusta sosiaalisessa mediassa.

Talouselämä-lehden mainoskampanja on aiheuttanut närää sosiaalisessa mediassa. Hiljattain julkaistussa mainoksessa käsitellään isien vanhempainvapaata. Muun muassa Instagramissa julkaistu mainos on herättänyt seuraajissa ristiriitaisia tunteita.

– 60-luku soitti ja halusi vanhentuneet mielipiteensä takaisin, yksi kommentoi.

– Siis mitä tässä lukee? Entäs ne samat luvut naisten osalta, toinen kirjoittaa.

Pian lehti julkaisi anteeksipyynnön sekä Twitter-, että  Instagram-tileillään. Postauksessa kerrotaan kampanjan epäonnistuneen täysin.

– Anteeksi! Mainoskampanjamme epäonnistui täysin ja ajatuksemme siitä, mitä siinä halusimme sanoa, jäi täysin puolitiehen, postauksessa kirjoitetaan.

Päätoimittaja: "Toteutus meni metsään"

MTV Uutiset tavoitti Talouselämä-lehden vastaavan päätoimittaja Jussi Kärjen kommentoimaan postauksesta noussutta kohua.

Kärki kertoo olevansa hyvin pahoillaan mainoksesta, joka hänen mukaansa epäonnistui täysin. 

– Talouselämä on ehdottomasti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolella. Kannustamme yrityksiä ja ihmisiä kaikessa tasa-arvoon ja kannustamme myös poliitikkoja tekemään kunnianhimoisen perhevapaauudistuksen. Jutuissamme ja kommenteissamme viemme näitä asioita kaiken aikaa eteenpäin, Kärki kommentoi.

– Pyrimme kuvaamaan mainoksessa vanhempainvapaalle jääneen isän polveilevaa mietintää ja lopussa osoittamaan, että tarinan päähenkilö koki kotiin jäämisen oikeaksi ratkaisuksi. Toteutus meni kuitenkin metsään. Olemme tästä vilpittömän pahoillamme ja otamme opiksi, hän lopettaa.

Lue myös: Äitejä ja isiä ei pian erotella laissa vanhalla tavalla, mutta iso osa työpaikoista maksaa perhevapaalta kuin ennen

Lisää aiheesta:

Finlaysonin rauhanmallisto aiheutti kritiikkivyöryn – yhtiö pyytää nyt anteeksi: "Emme ymmärtäneet riittävästi sitä herkkyyttä"Helsinkiläiseltä seurakunnalta yllättävä kannanotto – kansanedustaja kimpaantuiSaimi Hoyer: Helsingin Sanomien pääkirjoitus on ilkeilyä – "Ala-arvoinen kirjoitus""Stockmann pitää lapset 1950-luvulla" – lasten pyjamamainoksesta someraivo, Stockmann myöntää epäonnistuneensaLastenlehden uimapukuartikkeli sai vanhemmat raivostumaanPhilips reagoi heti Axl Smithin tähdittämiin mainosvideoihin: "Tämä oli virhe"
MainontaVanhemmuusPerheKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu