Henkilöliikenteen avautuminen kilpailulle jo pitkään VR:n tiedossa: "Tarvitsemme resursseja kehittyäksemme"

VR vaatii toimintaedellytysten turvaamista

VR:n toimitusjohtaja Rolf Jansson vaatii, että kilpailun avaamisessa turvataan VR:n toimintaedellytykset. Jansson korostaa, että VR:lle on varmistettava riittävät resurssit, jotta sen kilpailukykyä voidaan kehittää.

– On tärkeää turvata rautatiejärjestelmän toimivuus ja turvallisuus merkittävän muutoksen aikana. VR haluaa, että sekä matkustaja- että tavaraliikenne pystyy palvelemaan asiakkaitaan häiriöttömästi ja tehokkaasti.

Jansson kiittelee ministeriön suunnitelmaa siitä, että junaliikenteen kilpailuttamisen siirtymä on vaiheistettu ja siihen on varattu riittävästi aikaa.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi muistuttaa, että uudistuksessa on pidettävä huoli muun muassa siitä, että lippujen yhteiskäyttöisyys turvataan. 

VR-Yhtymä Oy:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Matkustajaliikenteen kalustoa siirtyy kalustoyhtiöön vaiheittain, kun kilpailutus etenee.

− VR on pitkään valmistautunut yksinoikeuden päättymiseen. Alkuperäisen aikataulun mukaan se olisi tapahtunut vuoden 2024 lopussa, toteaa toimitusjohtaja Jansson.

VR:n toimitusjohtaja uskoo junaliikenteen saavan kilpailua nopeasti 2:51

Tavaraliikenne kilpailun alla jo 10 vuotta

VR korostaa, että yhtiöllä on jo kokemusta kilpailusta. Tavarajunaliikenne on ollut kotimaassa avointa kilpailulle vuodesta 2007 lähtien. Lisäksi Suomen ja Venäjän väliset kuljetukset avattiin kilpailulle viime vuodenvaihteessa. Helsingin Seudun Liikenne (HSL) valmistelee lähijunaliikenteen kilpailutusta ja kilpailutettu liikenne alkaa 2021.

VR Group työllistää noin 8000 eri alojen työntekijää. Osa VR:n henkilöstöstä tulee siirtymään uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä. Muutokset vaikuttavat myös VR-konserniin jääviin työntekijöihin.

Liittojen huolena koko VR:n kohtalo 3:03

Lue myös:

    Uusimmat