Joukkoliikenne kasvaa Helsingin seudulla autoilua enemmän

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on tapahtunut historiallinen käänne. Pääkaupunkiseudun liikkumista on tutkittu lähes 50 vuotta, ja ensimmäistä kertaa matkustaminen joukkoliikenteellä kasvaa nopeammin kuin yksityisautoilu.

Asia ilmenee Helsingin seudun liikenteen (HSL ) tänään julkaisemasta joukkoliikennetutkimuksesta, jonka materiaali kerättiin viime syksynä. Tutkimuksessa on mukana yhteensä 14 Helsingin seudun kuntaa. Edellisen kerran eri liikennemuotojen käyttöä tutkittiin laajasti vuonna 2008.

Joukkoliikenteellä matkoista 43 prosenttia

Kaikissa aikaisemmissa tutkimuksissa joukkoliikenteen osuus Helsingin seudun kokonaisliikkumisesta on laskenut, vaikka absoluuttiset matkustajamäärät ovatkin lisääntyneet. Nyt tehdyssä tutkimuksessa joukkoliikenteen osuus pääkaupunkiseudun matkoista on 43 prosenttia, kun se vuonna 2008 tehdyssä tutkimuksessa oli 42 prosenttia.

Vaikka eroa on vain yksi prosenttiyksikkö, sen sisälle mahtuu HSL:n Liikennetutkimukset ja -ennusteet -ryhmän päällikön Marko Vihervuoren mukaan merkittävä määrä matkoja. Vihervuoren mukaan erityisesti Helsingin kantakaupungin ja Espoon sekä Helsingin kantakaupungin ja Vantaan välisiä matkoja tehdään nyt entistä enemmän joukkoliikennevälineissä.

– Nuoremmissa ikäryhmissä joukkoliikenteen käyttö on selvästi lisääntynyt, myös työmatkoilla ja vapaa-ajanmatkoilla joukkoliikennettä käytetään aikaisempaa enemmän.

Joukkoliikenteen osuus matkoista on kasvanut kaikissa alueen kunnissa, naisten ja miesten keskuudessa ja lähes kaikissa ikäryhmissä. Ainoastaan yli 65-vuotiaiden ryhmässä yksityisautoilu kasvaa edelleen joukkoliikennettä nopeammin

"Joukkoliikenteen trendi nyt positiivinen"

Tulos yllätti jopa HSL:n, sillä aikaisemmissa ennusteissa joukkoliikenteen suhteellisen osuuden laskua on odotettu aina vuoteen 2035 saakka.

Kyselytutkimus ei paljasta syitä joukkoliikenteen lisääntyneeseen suosioon, mutta Vihervuori uskoo, että taustalla on palveluiden todellinen parantuminen eikä esimerkiksi yksityisautoilun kallistuminen tai hankaloituminen.

Vihervuoren mukaan näyttää siltä, että pääkaupunkiseudulla esimerkiksi yhä useampi nuori jättää auton kokonaan hankkimatta.

– Joukkoliikenteen trendi on nyt positiivinen, Marko Vihervuori sanoo.

Lähivuosien suuria hankkeita Helsingin seudun joukkoliikenteessä ovat muun muassa länsimetro ja kehärata.

Lue myös:

    Uusimmat