Nokian kehittämä Here-karttaohjelmisto siirtyi hiljattain Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistukseen. Nyt Here kartoittaa kolmiulotteista maailmaa itseään ajavia autoja varten.
Kaikki autonvalmistajat panostavat parhaillaan isoja summia autonomiset autot mahdollistavaan teknologiaan. Se tarkoittaa luotettavia karttapohjia ja moninkertaisesti nykyistä tarkempaa navigointiohjelmistoa.
Nokian kehittämä karttapalvelu eli entinen Ovi ja nykyinen Here on käytössä nykyisin yli 75 prosentissa niissä autoissa, joissa on sisäänrakennettu karttaohjelma. Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistuksessa Here on saamassa uudet siivet, ja saksalaiset haluavat kehittää palveluaan yhteistyössä kaikkien muiden autonvalmistajien kanssa.
Tämä kiusaa varmasti Googlea, jolla on omat suunnitelmansa itseään ajavia autoja varten. Googlen robottiautoilla on ajettu jo yli kolme miljoonaa kilometriä, ja moni uskoo Googlen olevan tulossa markkinoille omalla robottiautoillaan heti kun teknologia ja lainsäädäntö sen vain sallivat. Ja autonvalmistajista poiketen, Googlella on mahdollisuus sekä resurssit rakentaa autonomiset autot mahdollistava infrastruktuuri.
Autoteollisuudessa Googleen suhtaudutaan kuitenkin ainakin osittain varauksella, sillä kukaan ei halua elää ainoastaan toisen ehdoilla. Siksi Herellä on vahva tulevaisuus Googlen haastajana. Here on kartoittanut sekin maapalloa jo tovin, ja tälläkin hetkellä liikenteessä on noin 200 Here-autoa keräämässä tietoa maailman teistä. Ajokilometreissä Here on kuitenkin Googlen takana. Heren etu kisassa on se, että se pääsee helpommin hyödyntämään autoista kerättävää dataa. Ja tämä jos joku harmittaa Googlea, sillä tuskin Google haluaa mukaan autobisnekseen muuten kuin keräämään mahdollisimman paljon tietoa meistä ja meidän liikkumisistamme.

