Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pystyykö Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistama karttaohjelmisto haastamaan Googlen?

Julkaistu 10.10.2016 14:27
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Nokian kehittämä Here-karttaohjelmisto siirtyi hiljattain Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistukseen. Nyt Here kartoittaa kolmiulotteista maailmaa itseään ajavia autoja varten.

Kaikki autonvalmistajat panostavat parhaillaan isoja summia autonomiset autot mahdollistavaan teknologiaan. Se tarkoittaa luotettavia karttapohjia ja moninkertaisesti nykyistä tarkempaa navigointiohjelmistoa.

Nokian kehittämä karttapalvelu eli entinen Ovi ja nykyinen Here on käytössä nykyisin yli 75 prosentissa niissä autoissa, joissa on sisäänrakennettu karttaohjelma. Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistuksessa Here on saamassa uudet siivet, ja saksalaiset haluavat kehittää palveluaan yhteistyössä kaikkien muiden autonvalmistajien kanssa.

Tämä kiusaa varmasti Googlea, jolla on omat suunnitelmansa itseään ajavia autoja varten. Googlen robottiautoilla on ajettu jo yli kolme miljoonaa kilometriä, ja moni uskoo Googlen olevan tulossa markkinoille omalla robottiautoillaan heti kun teknologia ja lainsäädäntö sen vain sallivat. Ja autonvalmistajista poiketen, Googlella on mahdollisuus sekä resurssit rakentaa autonomiset autot mahdollistava infrastruktuuri.

Autoteollisuudessa Googleen suhtaudutaan kuitenkin ainakin osittain varauksella, sillä kukaan ei halua elää ainoastaan toisen ehdoilla. Siksi Herellä on vahva tulevaisuus Googlen haastajana. Here on kartoittanut sekin maapalloa jo tovin, ja tälläkin hetkellä liikenteessä on noin 200 Here-autoa keräämässä tietoa maailman teistä. Ajokilometreissä Here on kuitenkin Googlen takana. Heren etu kisassa on se, että se pääsee helpommin hyödyntämään autoista kerättävää dataa. Ja tämä jos joku harmittaa Googlea, sillä tuskin Google haluaa mukaan autobisnekseen muuten kuin keräämään mahdollisimman paljon tietoa meistä ja meidän liikkumisistamme.

Tiedosta ja sen käytöstä onkin varmasti tulossa kuuma peruna autoilijoille lähitulevaisuudessa. Moni autoilijoille suunnitelluista tulevaisuuden palveluista on riippuvainen autoista kerättävästä datasta. Ja tässä tullaan tietoturvakysymysten äärelle. Here haluaa olla täysin avoin ja kertoa autoilijoille, mitä tietoa heiltä kerätään – ja mitä varten. Jokainen voi sitten itse päättää, kuinka paljon oman ajoneuvonsa tietoja haluaa muille jaettavaksi.

Tällä hetkellä Here panostaa vahvasti Here HD Live -karttapalveluun, joka on kolmiulotteinen ja sentin tarkkuudella fyysisestä maailmasta rakennettu malli. Jokainen voi vain kuvitella, minkälainen määrä dataa tähän tarvitaan. Siksi Here on jakanut karttapohjansa neljän neliökilometrin kokoisiin palasiin. Nuo palaset sijaitsevat Heren pilvipalvelussa, josta ne lähetetään autoihin. Tämä on sujuvaa jo nykyisellä LTE-standardilla, joskin 5G tulee nopeuttamaan tiedonkulkua autojen ja pilvipalvelun välillä vielä oleellisesti.

Miten Here HD Live sitten toimii? Karttapalvelu koostuu kolmesta kerroksesta. Näistä ensimmäinen on mallennus olemassa olevasta maailmasta sisältäen kadut, liikennevalot, ajokaistat, kaiteet – siis kaiken sen, jonka perusteella auto osaa määritellä sijaintinsa noin sentin tarkkuudella.

Toisessa kerroksessa on kaikki reaaliaikainen tieto siitä, mitä tuossa mallennetussa maailmassa tapahtuu. Siihen taltioituvat esimerkiksi tietyöt, mahdolliset onnettomuuspaikat sekä liikenteeseen vaikuttavat säätiedot. Tämä data kerätään pääasiassa liikenteessä olevilta autoilta, ja se on lähes reaaliaikaista. Tähän kerrokseen voidaan myös lisätä tietoa vaikkapa vapaista parkkiruuduista.

Kolmas kerros koostuu sitten simuloidusta maailmasta, ja tämä on vasta tulevaisuutta. Tähän kerrokseen kerätään tietoa kuljettajien ajotavoista, jotta erilaisia liikennetilanteita pystytään ennustamaan mahdollisimman tarkasti.

Ja vaikka Here HD Live on vasta työn alla, osa sen palveluista on jo käytettävissä sekä USA:ssa että läntisessä Euroopassa. Uusimmat Audit esimerkiksi tarjoavat jo kuljettajilleen lähes reaaliaikaista tietoa liikenneruuhkista, ja autojen välisen kommunikoinnin ja vapaan tiedonjaon avulla tämä tieto tulee vain tarkentumaan lähitulevaisuudessa.

Lisää aiheesta:

Miten itsestään ajava auto toimii? Nämä asiat kannattaa tietääMaailmaan syntyi uusi automerkkiLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?Robottiautokilpa käy kiivaana – voittaako Apple, Google tai joku muu? Kolumni: Slush tarjosi näköalapaikan autoilun tulevaisuuteen – tältä se näyttääMaailman myydyin sähköauto ohjaa pian itseään
GoogleBMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Google
  • 10.10.17:00
    Someäidit

    Kaksi äitiä -tubettajat Suski ja Ella: Vauva!

  • 6.10.09:16
    Sonja Hämäläinen

    Youtube-tähti Soikku odottaa perheenlisäystä – syksyiset otokset julki

  • 30.9.07:07
    YouTube

    Youtube maksaa Trumpille miljoonakorvaukset

  • 26.9.09:01
    Tekoäly

    Kannattaako esseetä kirjoittaa ChatGPT:llä? Tutkijat kiirehtivät havaintonsa julkaisua

  • 16.9.08:38
    Iso-Britannia

    Googlelta miljardi-investointi