Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa on kasvanut runsaasti 2010-luvulla – ja ilmiö näkyy myös Ruotsin ja Tallinnan laivoilla, kertovat Tallink Silja ja Viking Line Kauppalehdelle.
Tallink Siljalla kiinalaisten määrä on kaksinkertaistunut vain viidessä vuodessa.
Yhtiö ei halua kertoa tarkkoja matkustajamääriä kansallisuuksittain, mutta aasialaisia matkustaa yhtiön laivoilla vuosittain useita satoja tuhansia ja heistä suurin osa on kiinalaisia.
Viking Linella kiinalaisten risteilijöiden määrä on enemmän kuin tuplaantunut 2010-luvulla. Nykyään kiinalaisia risteilee Viking Linella noin 100 000 vuodessa.
Nopea kasvupyrähdys on opettanut risteily-yhtiöille paljon kiinalaisista asiakkaina. Nyt he kertovat oivalluksensa.
Kaikille samanlaiset
Iso osa kiinalaisista matkailijoista liikkuu ulkomaanreissuillaan ryhmissä. Tallink Siljalla on opittu varautumaan siihen, että jos yksi haluaa ostaa tietyn tuotteen, kaikki muut haluavat samanlaisen.
Esimerkiksi huulipunia saatetaan ostaa kerralla useita kymmeniä, mikä tuli aluksi yllätyksenä laivahenkilökunnalle.
– Jos kaikille ei riitä samanlaista, kukaan ei halua tuotetta. Luksuskaupoissamme on välillä ruuhkaa, kun kaikki kiinalaiset haluavat sen saman Furlan punaisen laukun, kertoo Tallink Siljan viestintäjohtaja .
