Jos sinäkin lämmität autoasi näin, lopeta heti – yleinen tapa voi olla hengenvaarallinen

Näin ajat turvallisesti huurteettomilla ikkunoilla 2:52
Ikkunat huurussa? Näillä vinkeillä selätät liikenneturvallisuutta vaarantavan ilmiön.

Suomen talvi paukkuvine pakkasineen haastaa ulkokäyttöönkin tarkoitettujen sähkölaitteiden toimivuuden ja kestävyyden.

Valitettavan moni suomalainen käyttää autonsa lämmittämisen apuna jatkojohtoa, vaikka se onkin suositusten vastaista. Aiheesta tiedottavan Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STULin mukaan myös sähköautojen lataaminen vääränlaisilla välineillä on kasvava huolenaihe.

STUL kertoo, että auton lämmittimen liitäntäjohdolle on asetettu kylmissä olosuhteissa muun muassa taivutuskestävyyden osalta tiukemmat vaatimukset kuin muille ulkokäyttöön tarkoitetuille jatkojohdoille. Johtojen on toimittava jopa –40 pakkasasteessa.

Sähköautojen latausjohtojen standardit puolestaan edellyttävät, että letku toimii –35 pakkasasteessa. STUL kuitenkin varoittaa, että latausjohdoissakin on näkynyt Suomen olosuhteisiin sopimattomia tuotteita, joita on hankittu erinäisistä nettikaupoista. Pahimmillaan jopa maahantuodun auton alkuperäisen laturin johdossa on havaittu puutteita.

STULin mukaan monet markkinoilla olevat halpatuontikaapelit halkeilevat, kun mittari näyttää miinusta, paljastaen pahimmassa tapauksessa kupariset johtimet alttiiksi kosketukselle. Kun tällainen kaapeli on kytkettynä sähköverkkoon, johtimien koskettaminen on hengenvaarallista.

Älä käytä jatkojohtoa auton lämmitykseen tai lataamiseen

STUL muistuttaa, että jatkojohtoja – edes ulkokäyttöön tarkoitettuja – ei pidä käyttää auton lämmityksessä eikä lataamisessa. Sen lisäksi, että ulkokäyttöön suunnitelluille jatkojohdoille ei ole samanlaisia pakkaskestävyysvaatimuksia kuin lämmittimen liitäntäjohdoille ja sähköauton latausjohdoille, liittyy niiden käyttöön muitakin riskejä:

  • Jatkojohto ei välttämättä sovellu ympäröiviin olosuhteisiin.
  • Sähköauton latauksessa jatkojohto on merkittävä heikko lenkki pitkäaikaisessa kuormituksessa.
  • Jatkojohto voi aiheuttaa palovaaran.

Lähde: Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto

Lue myös:

    Uusimmat