Epäkiinnostava, sekava puhe herpaannuttaa varmasti kuulijan huomion. Ei kannata pitää puhetta, jos ei ole kirkastanut itselleen sen pointtia ja tarkoitusta, muistuttaa uutisankkuri ja tietokirjailija Ripsa Koskinen-Papunen kuvaa.
Vaikuttavan esityksen metodi on erittäin yksinkertainen, lupaa uutisankkuri Ripsa Koskinen-Papunen. Hänen ja viestinnän asiantuntija Heikki Laakson teos Painavaa puhetta — Näin saat viestisi perille ilmestyi hiljattain.
– Ei kannata pitää puhetta tai esiintyä, jos ei tiedä, miksi. Pitää olla itselle selkeä tavoite, ja se pitää tehdä selväksi myös muille, Koskinen-Papunen kuvaa.
Jos nykykuulija ei heti koe esitystä itselleen hyödylliseksi tai kiinnostavaksi, hän luultavasti alkaa keskittyä aivan muihin asioihin.
Lue myös: Liidi, keissi, pitchaus – miksi työmaailman englanninkieliset termit nyppivät?
Miksi joku haluaisi kuulla esityksesi?
Itseltään kannattaa kysyä, miksi kohderyhmä haluaa kuulla kyseisen esityksen, ja mitä hyötyä siitä heille on.
– Siihen pitää valmistautua hyvin. Kannattaa miettiä aloitus, lopetus, miten havainnollistaa, elävöittää, onko esimerkkejä, Koskinen-Papunen listaa.
– Jos todella haluat ennen kaikkea saada aikaan toimintaa ja sitä kautta vaikuttaa muihin, se vaatii kyllä [kuulijan] tunteisiin vaikuttamisen, Heikki Laakso sanoo.
