Sähköpyörästä tulossa kulkuneuvo kulkuneuvojen joukkoon - tosin kaikki eivät ymmärrä sen ideaa

Sähköpyörien käyttö yleistyy 1:48

Kiinnostus sähköpyöriä kohtaan kasvaa. Vaikka sähköpyörien myynti on vielä Suomessa pientä, niitä ennustetaan myytävän tänä vuonna jopa 20 000 kappaletta.

– On kyllä kiva, mutta en tarvitse tätä vielä, sanoo sähköpyörää koeajanut mies. Tämä on yleisin kommentti, jota sähköpyörien esittelijät kuulevat.

Sitkeästi elää ajatus, että sähköpyörä on vähävoimaisten ja liikuntarajoitteisten apuväline. Mielikuva on kuitenkin vanhentunut tai suorastaan väärä.

– Eniten sähköpyöriä hankitaan työmatkaliikenteeseen, kertoo tuotepäällikkö Janne Vanttaja Helkama Veloxilta.

Sähköpyörä sopii hyvin työmatka- ja asiointiliikenteeseen, sillä sähkömoottorin avustamana matka taittuu kohtuullisen nopeasti, mutta pyöräilijälle ei tule hiki. Aikaa säästyy, kun ei tarvitse käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteita ennen töiden aloittamista.

– Sähköpyörässä voi säätää rasitusta. Jos haluaa kuntoilla tai urheilla, se onnistuu, mutta sähköpyörä toimii myös kulkuneuvona hikoilematta, sanoo Vanttaja.

Nuoret löysivät

Helsingin keskustassa sijaitsevan pyöräliikkeen myymäläpäällikkö Jouko Aroheinä kertoo erityisesti nuorten löytäneen sähköpyörät viime aikoina.

– Sähkömaastopyörillä ajaminen on hauskaa. Se on aivan oma lajinsa, sanoo Aroheinä Fillarikellarista.

Jopa ammattipyöräilijät käyttävät sähköpyörää harjoituksissaan. Voimien äärirajoille menevien harjoitteiden tekniikkaa on helpompi hioa, kun sähkömoottori antaa hiukan tukea.

Mielenkiinto kasvaa

Ensimmäiset sähköpyörät ilmestyivät Suomen markkinoille pian vuosituhannen vaihteen jälkeen, mutta suosio on alkanut kasvaa vasta viime vuosina.

– Vuonna 2018 Suomessa myytiin 12 000 - 13 000 sähköpyörää, tänä vuonna luku nuossee 20 000 tuntumaan, kertoo myyntipäällikkö Harri Halme Helkama Veloxilta.

– Vuosittain Suomessa myydään manuaalisia pyöriä noin 270 000. Siihen verrattuna sähköpyörien kappalemäärät ovat vaatimattomia, mutta rahallista merkitystä niillä on alalla. Esimerkiksi Helkaman liikevaihdosta yli puolet tulee sähköpyöristä, kertoo Halme. 

Akkuteknologia on kehittynyt pitkin harppauksin, mutta nyt näköpiirissä ei enää ole suuria uudistuksia. Sen vuoksi sähköpyörää harkitsevien ei tarvitse hankintojaan lykätä. Sähköpyörän yleistymisen tiellä voikin olla aivan muita esteitä.

– Vähitellen alkaa olla kilpailua, kuka saa tarvittavat raaka-aineet akkuihinsa, eli myynnin kasvun tielle voi tulla tarvittavien osien niukkuus, pohtii Halme.

Lue myös:

    Uusimmat