Jari-Matti Latvala ylisti Kalle Rovanperää, mutta Toyotan vire jätti kysymyksiä ilmaan – "Asiat pitää tehdä jatkossa paremmin"

3:58
Katso videolta Jari-Matti Latvalan mietteitä Suomen MM-rallista.

Jari-Matti Latvalan ura Toyotan tallipäällikkönä sai unelmastartin Monte Carlossa tammikuussa. Tämän viikonlopun Rovaniemen MM-ralliin Toyota lähti suurena ennakkosuosikkina, mutta Hyundai yllätti Latvalan johtaman tiimin niin sanotusti housut kintuissa.

Ott Tänak ajoi Hyundailla voittoon. Korealaisvalmistajan menestystä täydensivät Thierry Neuville kolmannella ja Craig Breen neljännellä sijallaan.

Toyotalle lohtua toi Kalle Rovanperän toinen sija. Vaikka auton säädöt olivat varsinkin rallin alussa hukassa, pystyi nuori suomalainen taistelemaan uransa parhaan tuloksen WRC-autolla.

– Kalle hallitsi hyvin paineet pystyen hienosti pitämään Thierryn takana. Suoritus oli todella hieno. Olemme siitä koko tiimi tosi tyytyväisiä, Latvala ylisti suomalaisnuorukaista.

Rovanperä voitti kisan päättäneen Aittajärven Power Stage -erikoiskokeen, josta sekä kuljettaja että talli saivat uuden säännön myötä viisi lisäpistettä MM-sarjoihin.

– Powerin voitto oli todella tärkeä, se toi meille hyvän pistepotin. Se vähän kompensoi tilannetta. Hyvä paikkaus pojilta. Tärkeintä on, että johdamme edelleen molempia sarjoja, Latvala summasi.

Toyotan toiseksi paras kuski napapiirillä oli Elfyn Evans viidennellä sijallaan. Kakkostiimin Takamoto Katsuta ajoi omalle tasolleen hyvän kilpailun sijoittumalla kuudenneksi. Sebastien Ogier sai muistoksi historian ensimmäisestä Suomen MM-talvirallista vain yhden pisteen Power Stagelta, sillä lauantai-illan ulosajo pilasi ranskalaisen kisan.

– Kisan voitto meni naapurimaahan. Tänak oli erittäin vahva tänä viikonloppuna. Pitää kuitenkin muistaa, että hän on aina ollut hyvä lumella. Olimme tietoisia, että hän on tässä kisassa varmasti vahva. Tiiminä emme voineet ajaa voitosta. Pitää analysoida, mikä meni vikaan ja tehdä jatkossa asiat paremmin, Latvala mietti.

– Odotimme tästä viikonlopusta enemmän. Auto ei ollut ihan Kallen käteen sopiva ja hänellä ei ollut sataprosenttinen luotto. Joillain erikoiskokeilla olimme tosi nopeita, mutta sitten toisilla emme pystyneet vastaamaan. Suorittaminen ei ollut kovin tasaista. Siinä oli liikaa heittelyä.

Edessä lienee pitkä palaveri kuljettajien, insinöörien ja muun tallin henkilökunnan kanssa. Latvala kertoi aiemmin kisan aikana, että ilmeisesti testitie ennen rallia oli liian erilainen itse rallin pätkiin verrattuna. Myös keliolosuhde vaihtui paukkupakkasista nollakeliin.

– En osaa vielä sanoa, mistä kaikki johtuu, mutta se pitää miettiä tarkasti yhdessä tiimin kanssa. Pitää huomioida kuljettajien kommentit ja insinöörien analyysit sekä muut tekijät.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja