Italian GP:n topit ja flopit: Ferrarin punainen pilvilinna, joka romahti

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 13:s kisa ajettiin Ferrarin kotikentällä Italian Monzassa.

Viikonloppu osoittautui Mercedeksen täydeksi ylivoimaksi pahimman kilpakumppanin kotiyleisön edessä. Lewis Hamilton ajoi paalulta voittoon ennen tallikaveriaan Valtteri Bottasta. Ferrarin Sebastian Vettel oli kolmas ja Kimi Räikkönen vasta viides.

TOP5:

1. Mercedes

Täydellinen ryöstö. Sitä se oli. Ferrari nousi vain viikko sitten jo yllättävän lähelle Mercedestä Belgian Span voimaradalla, mutta Monzassa tilanne oli hetkessä kääntynyt päälaelleen. Lewis Hamilton kipusi tällä kertaa yksin kaikkien aikojen paalupaikkatilaston kärkeen (yli sekunnin voittomarginaalilla!) ohi Michael Schumacherin ja jyräsi sen jälkeen vastustamattomasti voittoon ja ensimmäistä kertaa tällä kaudella MM-sarjan kärkeen. Valtteri Bottas pääsi lähes yhtä vaivatta karkuun Ferrareilta ja toi Mersulle arvokkaat pisteet, joilla se repi 62 pisteen eron valmistajien MM-taulukossa.

2. Red Bull

Tämän piti olla täydellinen väliviikonloppu Red Bullille, sillä Monzan tiedettiin sopivan sille nopeine mutkineen mahdollisimman huonosti. Tiimi valitsi Italian sopivaksi paikaksi väistämättä edessä olleiden moottorirangaistusten suorittamiseen, mutta siitä huolimatta Max Verstappen ja Daniel Ricciardo ajoivat (toki sadekelin avustamana) aika-ajoissa sijoille kaksi ja kolme. Kisassa piti olla vielä huonommat mahdollisuudet, mutta mitä vielä: Ricciardo nousi 16. ruudusta Räikkösen ohi neljänneksi saavuttaen lopussa myös Vetteliä sekunnin kierrosta kohti. Myös Verstappen ylsi pisteille alun kolaroinnista huolimatta. Tällaisen esityksen jälkeen kahden viikon päästä ajettava Singaporen katurata saattaakin olla Ferrarin sijaan Red Bullin temmellyskenttä.

3. Lance Stroll

Alkukaudesta naureskelua osakseen saanut tulokaskuski antoi jo kesäkuussa Azerbaidzhanin kolmossijallaan kunnon näpäytyksen epäilijöilleen. Nyt hän ajoi erittäin kylmäpäisen aika-ajon märällä radalla sekä sunnuntaina kypsän ja maltillisen kisasuorituksen. Red Bullien rangaistusten myötä peräti eturiviin noussut Stroll oli ennakkoon arvaamaton kortti, jonka pelättiin aiheuttavan kaaosta Lewis Hamiltonin rinnalla, mutta pelko oli täysin turha. Ajoi vahvan kisan nopeammilla autoilla kisanneita Kimi Räikköstä ja Esteban Oconia vastaan.

4. Esteban Ocon

Kiivaasti keskenään kisanneista Force Indian kuskeista Ocon pyyhki Monzassa täydellisesti pöytää tallikaverillaan Sergio Perezilla. Kyseessä oli seitsemäs peräkkäinen pistesuoritus ja kolmas kerta neljään kisaan, kun ranskalainen oli lopputuloksissa Perezin edellä. Vahva aika-ajo riitti niin Ferrareiden kuin Valtteri Bottaksen lyömiseen. Kisassa hän teki sitkeää vastarintaa Räikkösen hakiessa ohitusta.

Räikkönen ohittaa Oconin 1:08

5. McLarenin ja Hondan ero

Uutisia odotettiin jo kisasunnuntaille, mutta vielä niitä ei saatu. McLarenin ja Hondan kolme vuotta kestänyt avioliitto alkaa olla jo loppusuoralla ja se on koko lajin kannalta helpotus. McLaren saa mitä ilmeisimmin ensi vuodeksi Renault’n moottorit, mikä avaa mielenkiintoisen kilpailutilanteen sen ja samoilla myllyillä kisaavan toisen suuren yksityistallin, Red Bullin, välille.

FLOP5:

1. Ferrari

Vain viikko sitten kymmenyksen päässä Mercedeksen vauhdista tämän suosikkiradalla ja heti perään sekunnin vastustajaa hitaampia kierroksia kotikisassa. Viikonloppu oli Ferrarille täydellinen nöyryytys, mutta tallipäällikkö Maurizio Arrivabene osasi onneksi olla analyysissään konsernijohtaja Sergio Marchionnea kylmäpäisempi: ero johtui hänen mukaansa pitkälti radan luonteesta. Siinä missä Span radalla Ferrari onnistui repimään Mercedeksen moottorietua kiinni hitaammilla osuuksilla, Monzassa painettiin kierros ympäri liki täydellä kaasulla. Tämä ei silti anna selitystä Ferrarin onnettomalle aika-ajovauhdille, joka vaikeutti Räikkösen ja Vettelin kisaa huomattavasti.

Ricciardo ohittaa Räikkösen 0:25

2. Felipe Massa

Oli lähellä pusertaa nuoren tallikaverinsa Lance Strollin ohi loppukirissä, mutta siinä tilanteessa pelko yhteentörmäyksestä kohdistui 18-vuotiaan sijaan brasilialaiskonkariin. Alun tökeröt kolaroinnit Sergio Perezin ja Max Verstappenin kanssa eivät anna kovin hyvää kuvaa Massan tämän hetken kyvyistä.

Bottas ohittaa Strollin - Massa ja Verstappen kolaroivat 1:11

3. Fernando Alonso

Hondan moottori kesti loppuun asti, joten räksyttämisen aiheet oli löydettävä muualta. Renault’n Jolyon Palmer pääsi toki melko vähällä shikaanin oikaisustaan, mutta vähempikin valitusvirsi olisi riittänyt tuomaan Alonson mielipiteen selväksi. Lopussa hänen oli vielä naljailtava Palmerille karmasta tämän keskeytettyä kisansa teknisen vian takia.

Alonsolta tyly kuitti Palmerille tiimiradiossa 0:32

4. Rangaistukset

150 lähtöruutua yhdeksälle kuskille. Tämän verran Kansainvälinen autoliitto FIA mätkäisi rangaistuksia viikonlopun aikana. Uusi F1-pomo Ross Brawn on puhunut jatkuvista moottorisanktioista erittäin kriittiseen sävyyn, joten nyt tälle farssille voi jo hiukan nauraa. Koomisin tapaus rangaistusviidakossa oli Perezin tapaus: hän sijoittui aika-ajoissa 11:nneksi, sai viiden lähtöruudun rangaistuksen vaihdelaatikon vaihtamisesta ja starttasi silti kisaan 10. sijalta.

5. FIA:n reagointikyky

Pääsyy vesilammikoiden kerääntymiseen taisi olla Monzan uudessa asfalttipinnoitteessa, mutta nelituntiseksi venynyt aika-ajotapahtuma oli nolo osoitus FIA:n päätöksenteon hitaudesta. Bernd Mayländer heitettiin turva-autolla radalle kerran 15 minuutissa, minkä jälkeen seuraavaa tarkistusta ja sateen yltymistä odotettiin taas vartin ajan. Ajolinja pysyy varmimmin märkänä, jos sillä ei ajeta ollenkaan.

Lue myös:

    Uusimmat