Ilmoitusmarkkinoiden alho heikensi Alma Median tulosta

Mediayhtiö Alma Median tulos heikkeni loppuvuonna.

Ilmoitusmarkkinoihin ja lehtien levikkeihin vaikuttaa talouden yleinen epävarmuus ja mediakulutuksen siirtyminen painetusta mediasta sähköisiin kanaviin.

Digitaaliset palvelut kasvattavat osuuttaan mediamarkkinoilla. Yhtiön mukaan niiden myynnin kasvu ei kuitenkaan riitä kattamaan kokonaan painetun median myynnin laskua.

Yhtiö arvioi, että liikevaihto ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laskevat vuoden ensimmäisellä puoliskolla edeltävän vuoden tasosta.

Toimitusjohtaja Kai Telanteen mukaan maksulliset sisällöt sähköisissä kanavissa ja mobiili mediakäyttö ovat keskiössä julkaisutoiminnan kehittämisessä.

Yhtiön tulos ennen veroja oli loka-joulukuussa 3,8 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 5,3 miljoonaa euroa. Loppuvuoden liikevaihto kasvoi hieman noin 83 miljoonaan euroon kuluneen vuoden aikana ostettujen yritysten ansiosta.

Koko vuoden tulos laski vajaaseen 24 miljoonaan euroon edeltävän vuoden 42 miljoonasta eurosta.

Osinkoehdotus on 0,10 euroa osaketta kohden.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat