Ilmiö yleistyy: Autoliikkeet vaativat asiakkailtaan korvauksia yhä useammin – näistä firmoista eniten yhteydenottoja vuonna 2020

Saako auton vikoja kaunistella? Käytettyjen autojen kauppa on tyypillinen kuluttajariidan aihe 4:59
"Auton matkamittari heitti 70 000 kilometriä" – KKV kertoo, erikoisista riitatilanteista vaihtoautokaupoilla.

Autokauppa on hyvin tyypillinen kuluttajariidan aihe. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan on aiempaa yleisempää, että korvauksia vaativa osapuoli on kuluttajan vaihtoauton ostanut autoliike.

MTV Uutiset pyysi Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV) dataa siitä, kuinka paljon autoliikkeistä on tullut sille yhteydenottoja viime vuosina.

Viime vuonna yhteydenottoja tuli yhteensä 8 465 kappaletta, mikä oli merkittävästi vähemmän kuin edellisvuonna. On kuitenkin syytä huomioida, että koronaviruspandemian hyydyttämä uusien autojen kauppa notkahti viime vuonna lähes tämän vuosituhannen pohjalukemiin.

Suomessa uusia henkilöautoja pantiin kilpien väliin vuonna 2020 vain 96 415 kappaletta, mikä merkitsi yli 15 prosentin laskua vuodesta 2019. Vähemmän ensirekisteröintejä koko 2000-luvulla on tehty vain finanssikriisivuonna 2009.

Henkilöautojen kauppaa koskevat yhteydenotot KKV:lle vuosina 2016–2020 (kpl)

  • 2016: 10 936
  • 2017: 10 888
  • 2018: 10 465
  • 2019: 10 297
  • 2020: 8 465

Luvuissa on mukana myös tapaukset, joissa ilmoittajalla itsellään ei ole ollut varsinaista ongelmaa minkään yrityksen kanssa, vaan hän on halunnut tuoda kuluttaja-asiamiehen tietoon jonkin tiettyyn yritykseen liittyvän epäkohdan yleisemmällä tasolla. Tällaisen yhteydenoton syynä on voinut olla esimerkiksi autoliikkeen mainonta tai jokin yksittäinen asia sopimusehdoissa.

Yleistyvä ilmiö: Myös autoliike voi vaatia hyvitystä kuluttajalta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Raija Marttala huomauttaa, että alta löytyvissä yrityskohtaisissa luvuissa on mukana myös sellaisia tapauksia, joissa autoliike on vaatinut hyvitystä kuluttajan antamasta vaihtoautosta.

– Niissäkin kuluttaja on yleensä se, joka kääntyy kuluttajaneuvonnan puoleen kysellen autoliikkeen vaatimusten oikeutuksesta tai kohtuullisuudesta, Marttala toteaa MTV Uutisille.

Hänen mukaansa ilmiö vaikuttaa yleistyvän.

– Olisi hyvä että kuluttajatkin tiedostaisivat tällaisen mahdollisuuden jo auton vaihtoa suunnitellessaan ja mahdollisesti voisivat välttää harmit ennalta, Marttala kertoo.

Luvuissa ovat mukana sekä uusien että käytettyjen autojen kauppaa koskevat tapaukset.

Autoliikkeet, joista KKV sai eniten yhteydenottoja vuonna 2020 (kpl)

  1. Kamux Oyj, 1 061
  2. Suomen Autokauppa Oy (Saka), 681
  3. Rinta-Joupin Autoliike Oy, 357
  4. Jarmo Rinta-Jouppi Oy, 253
  5. Delta Auto Oy, 194
  6. Länsiauto Oy, 191
  7. Autokeskus Oy, 165
  8. Autollecom Oy, 163
  9. Autotalo Laakkonen Oy, 154
  10. Bilar99e Oy, 150
  11. Mezzoforte Oy Huutokaupat.com, 111
  12. Käyttöauto Oy, 107
  13. K Caara Oy, 95
  14. Veljekset Laakkonen Oy, 93
  15. Wetteri Oy, 90
  16. Bemax Oy, 86
  17. Pörhön Autoliike Oy, 84

Lue myös:

    Uusimmat